IKARUS 260
Ikarus 260 – jedenastometrowy węgierski autobus z fabryki Ikarusa. Jest on użytkowany głównie w krajach byłego RWPG. Łącznie wszystkich odmian Ikarusa 260 w latach 1971-2002 zbudowano 73547 sztuk, z czego około 1/3 została wyeksportowana do ZSRR.
Historia modelu na rynku polskim
Model Ikarus 260 był produkowany w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie.
W 1972 roku rozpoczęto produkcję autobusu Ikarus 260.00, będącego następcą produkowanego w latach 1965-1973 modelu Ikarus 556. W 1974 roku do Polski sprowadzona została niewielka partia modelu 260.00. Autobusy te eksploatowane były w Bielsku-Białej, Częstochowie oraz Katowicach.
W roku 1981 ze względu na trudności w eksploatacji autobusów Jelcz PR110U rozpoczęto import modelu Ikarus 260.04. Podtyp ".04" stanowił wersję przeznaczoną na rynek polski, dostosowaną przez producenta do potrzeb polskich przewoźników. Do napędu tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 696 Nm przy 1300 obr./min. Jednostka napędowa zblokowana została z 5-biegową manualną skrzynią biegów Csepel ASH-75. W układzie jezdnym zastosowano oś przednią LiAZ A4 produkcji radzieckiej oraz most napędowy MVG 018.59. W 1985 roku rozpoczęto stosowanie węgierskiej osi przedniej Raba MVG 832 cechującej się zwiększoną wytrzymałością w stosunku do podzespołu produkcji ZSRR. W tym samym roku import modelu 260.04 został wstrzymany z powodu rozpoczęcia produkcji autobusu Jelcz M11 opartego na tym samym, co Ikarus 260 podwoziu. Ponowny import tej wersji miał miejsce w latach 1991-1992.
Na początku lat 80. do Polski trafiła również partia modelu Ikarus 260.02 przeznaczonego na rynek NRD. W stosunku do odmiany ".04" wersja ta różniła się mniejszą liczbą otwieranych okien oraz brakiem kabiny kierowcy.
W 1993 roku przewoźnik ZKM Zawiercie zakupił 3 egzemplarze modelu 260.74. Do napędu tej wersji zastosowano turbodoładowany silnik Raba-MAN D2156HM6UT o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM) i momencie obrotowym wynoszącym 820 Nm przy 1600 obr./min., współpracujący z 6-biegową manualną skrzynią biegów ZF 6S-90U.
W latach 1993-1994 prowadzono sprzedaż zmodernizowanego modelu Ikarus 260.73A. Zastosowano w nim zmodernizowany 6-cylindrowy silnik Raba D10UTS 150 o mocy maksymalnej 150 kW (205 KM) oraz momencie obrotowym 912 Nm przy 1600 obr./min., jednostka napędowa zblokowana była z 3-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith D863.3 lub 4-biegową ZF 4HP500. Nieznacznej modernizacji uległo nadwozie, poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupłatowych drzwi. W 1997 roku sprzedano po jednym egzemplarzu modelu 260.59E oraz 260.30A, które od podtypu ".73A" różnią się innym układem siedzeń we wnętrzu pojazdu oraz ich typem.
Podtypy
Ikarus 260.00
Pierwszy podtyp Ikarusa 260 został oznaczony numerem 00. Model ten był następcą modelu Ikarus 556. Od swojego poprzednika odziedziczył: Napis IKARUS pisany wersalikami pomiędzy kierunkowskazami przednimi. Boczne okna z małymi szybami przesuwnymi.
Ikarus 260.01
W 1972 powstał kolejny podtyp Ikarusa 260. 01 został zamówiony przez ZSRR. Od poprzednika różniło go napis Ikarus, który przebrał formę małego napisu z prawej strony przestrzeni pomiędzy kierunkowskazami.
Ikarus 260.02
Ikarusy 260.02 zostały zbudowane dla NRD. Pojazdy te charakteryzowały się brakiem otwieranych okien oraz brakiem zamkniętej kabiny kierowcy. W 1982 model ten został sprowadzony do Warszawy. Ze względu jednak na niepraktyczność tych rozwiązań w Polsce przeznaczono je po 2-3 latach na pojazdy nauki jazdy a później przebudowano je na 260.04
Ikarus 260.03
Ikarus 260.03 został zbudowany na zamówienie Budapesztu i Pragi. Model ten wyróżniał się nowoczesnymi niełamanymi drzwiami otwieranymi do środka. Z drugiej strony autobusy te zachowały przody z wersji 01 i 02. Autobusy te miały nowe boczne okna z dużymi otwieranymi szybami.
Ikarus 260.04
Ikarusy 260.04 zostały wykonane na zamówienie PRL. Autobusy te miały duże otwierane szyby boczne, takie jak w 260.03, przody starego typu (jak w 260.01-260.03) oraz drzwi łamane jak w (260.00-260.02). Pierwsze autobusy tego typu pojawiły się w Polsce w 1972 i 1973. Większość jednak została sprowadzona po 1981.
Źródło: Wikipedia