Trochę z historii:
1 stycznia 1929 r. Magistrat uruchomił przedsiębiorstwo Autobusy Miejskie m. Lublina. Datę tę traktuje się jako początek funkcjonowania właściwej komunikacji miejskiej w Lublinie. Początkowo uruchomiono 2 linie komunikacyjne: linię A: na trasie Dworzec - Koszary i B: Dworzec - Kalinowszczyzna.
Na przełomie lat 1938/1939 została wybudowana zajezdnia przy ul. Garbarskiej, która posiadała warunki do garażowania i obsługi 30 autobusów.
W roku 1951 zmieniono nazwę przedsiębiorstwa z Miejskiej Komunikacji Samochodowej na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
21 lipca 1953 r. na ulice Lublina wyjechał pierwszy trolejbus. Pierwsza linia trolejbusowa miała 4 km i obsługiwana była przez 6 trolejbusów radzieckich typu IaTB.
W 1955 r. łączna długość linii komunikacyjnych wynosiła 81 km.
W 1957 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej jak na ówczesne czasy zajezdni autobusowo- trolejbusowej zaplanowanej na 100 pojazdów w dzielnicy Helenów. W styczniu 1960 r. oddano do użytku pierwszą halę w tym obiekcie, zaś całość inwestycji zakończono wiosną 1963 r.
W 1973 r. w Lublinie wprowadzono nowy układ komunikacyjny, który przewidywał jak najwięcej połączeń bezpośrednich z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i odwrotnie, likwidację promieniowego układu linii komunikacyjnych a wprowadzenie średnicowego a także zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów w godzinach szczytu. Do głównych inwestycji zrealizowanych w tym roku zaliczyć można modernizację stacji prostownikowej przy ul. Szczerbowskiego, adaptację terenu przy ul. Młyńskiej na tymczasową zajezdnię oraz modernizację Zajezdni Helenów.
W lipcu 1976 r. utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej w Kraśniku, będący filią MPK w Lublinie. Na początek przekazano z naszego zakładu 37 autobusów marki "San", co pozwoliło na uruchomienie 10 linii komunikacyjnych o łącznej długości 131 km.
Rok 1979 to rok jubileuszu 50-lecia komunikacji miejskiej w Lublinie. MPK dysponowało wówczas 352 autobusami i 54 trolejbusami; średnio dziennie przewoziły one ok. 500 tys. pasażerów. W przedsiębiorstwie zatrudnionych było blisko 2000 osób.
W lipcu 1980 r. oddano do eksploatacji nową halę obsługi dla autobusów "Berliet" przy ul. Nałęczowskiej. Zakończono też rozbudowę podstacji przy ul. Garbarskiej, a także rozpoczęto budowę nowej zajezdni autobusowej na Majdanie Tatarskim.
W kwietniu 1982 r. Prezydent Miasta Lublina jako organ założycielski zatwierdził statut MPK w Lublinie. Dokument ten określał relacje prawne między przedsiębiorstwem a otoczeniem oraz kompetencje organów przedsiębiorstwa i wzajemne relacje między nimi. W porównaniu zaś z poprzednimi unormowaniami organy przedsiębiorstwa uzyskały większą samodzielność. W czerwcu zaś wprowadzony został regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa.
W czerwcu 1982 r. na spotkaniu przedstawicieli 6 przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju (w tym lubelskiego MPK) utworzono Zrzeszenie Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Kraju. Zrzeszenie to powstało w celu współpracy przedsiębiorstw miejskiej komunikacji publicznej, reprezentowania wspólnych interesów przedsiębiorstw oraz wykonywania usług na rzecz członków Zrzeszenia.
15 grudnia 1985 r. w nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim oddano do użytku halę napraw głównych ze stanowiskami naprawczymi, blacharskimi, nauki zawodu i częścią socjalną dla zatrudnionej załogi - wtedy też nastąpiła uroczysta przeprowadzka zakładu Komunikacji Autobusowej Nr 2 do nowej zajezdni. Całkowite zakończenie budowy zajezdni na Majdanie Tatarskim nastąpiło w 1986 r.
W sierpniu 1991 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie przestało funkcjonować jako przedsiębiorstwo państwowe i na mocy Uchwały Zarządu Miasta Lublina z dniem 1 września 1991 r. zaczęło działalność jako Zakład Budżetowy.
W 1992 r. Lubelskie MPK jako pierwsze w Polsce wprowadziło system biletów okresowych. Od tego momentu pasażerowie mogli zakupić bilet okresowy na jedną lub wszystkie linie ważny przez kolejne 7, 10, 15, 30 i 90 dni.
Dwa lata później tj.
w lipcu 1994 r. wprowadzono system biletów jednorazowych czasowych. Pasażer w zależności od długości trasy jaką ma do pokonania, a co za tym idzie w zależności od czasu potrzebnego na przejazd kasował bilet 10-minutowy ,20-minutowy lub 60-minutowy.
W kwietniu 1994 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozszerzyło swoją działalność o świadczenie usług przewozowych dla osób niepełnosprawnych specjalnie do tego celu przystosowanymi mikrobusami.
W 1994 r. w związku z remontem głównej ulicy Lublina - Krakowskiego Przedmieścia - zlikwidowana została funkcjonująca tam trakcja trolejbusowa.
W 1996 r. pojawiły się w Lublinie pierwsze autobusy niskopodłogowe - najpierw 4 Jelcze M121, nieco później Neoplany.
1 stycznia 1998 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie z Zakładu Budżetowego przekształciło się w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Fakt ten pociągnął za sobą szereg zmian w zarządzaniu, strukturze organizacyjnej i działalności firmy.
W roku 2001 wszedł do eksploatacji pierwszy w mieście niskopodłogowy trolejbus oznaczony jako EKO-BUS Jelcz M121E.
17 grudnia 2007 r. - został oddany do użytku odcinek linii trolejbusowej Roztocze - Orkana - Armii Krajowej - Bohaterów Monte Cassino - Wileńska – Głęboka.
W kwietniu 2008 r. do Lublina trafił niskopodłogowy trolejbus Solaris Trollino 12 zakupiony w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Czerwiec – sierpień 2008 r. – MPK Lublin kupuje 20 nowych Solarisów URBINO 12.
18 sierpnia 2008 r. - został uruchomiony System Karty Biletu Elektronicznego. Tym samym odeszły do lamusa tzw. papierowe przejazdówki.
Grudzień 2008 r. - MPK Lublin kupuje 2 nowe Mercedesy Conecto LF.
Lipiec – wrzesień 2009 r. flotę lubelskiego MPK zasila kolejna partia 30 nowych Mercedesów Conecto (20 szt. LF i 10 szt. G).
1 grudnia 2009 r. - MPK Lublin podpisuje 10-letnią umowę na świadczenie usług komunikacji miejskiej z gminą Lublin.
23 kwietnia 2010 r. - na ulicach Lublina debiutuje trolejbus MAZ 203T – pojazd złożony w Lublinie na nadwoziu białoruskiego autobusu MAZ 203.
Oraz trochę fotek:
KIEDYŚ:
I DZIŚ:
Źródło: http://mpk.lublin.pl/index.php?id_site=30&id=63
Zdjęcia pochodzą ze strony MPK Lublin.