Odpowiedź 
 
Ocena wątku:
  • 3 Głosów - 3.67 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.
Autor Wiadomość

Krakowiaczek
Użytkownicy
Liczba postów: 85
Dołączył: 11-2013
Podziękowań: 8
Post: #1
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.
1875
Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie
1882
Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego
1901
Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego
1910
Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej
1913
Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca
1917
Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa
1927
Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych
1928
Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej S.A. – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków
1939
Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu, wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów
1945
Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej
1949
Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów
1951
Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego
1952
Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty
1953
Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego
1956
Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową
1960
Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych
1965
Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie
1969
Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N
1975
Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych, wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N
1980
Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka
1983
Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie
1988
Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N
1990
Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o.
1991
Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich
1993
Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13
1994
Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego
1995
Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym
1997
Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A., wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu,
1998
Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”, zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach,
1999
Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej, dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa
2000
Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6
2001
Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK S.A. w Krakowie, pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N
2002
Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania
2003
Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet, dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii
2004
Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK S.A., rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I” współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR. Wprowadzenie do ruchu wagonów E1
2005
Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Karta Miejska, rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery) współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE
2006
Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001. Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej. Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat). Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym.
2007
Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce
2008
Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK S.A. było beneficjentem tej inwestycji) Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów
2009
Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę"
W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą
2010
Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau
Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa
Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji
W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK S.A. w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld.
Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie
2011
Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II”
Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie
MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów
2011
MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów
MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej
Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju
2012
Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet
W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra
Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody
MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR”
Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie
Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa
Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie
2013
MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny
MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6
Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8

Pozdrawiam matz123!


Spons_ w dniu 15.06.2015 o 21:48 edytował tego posta. Powód zmian / notatka moderatorska:

Zmieniono nazwę wątku.



Najbardziej awaryjna trasa :
Kier : Bronowice Małe
Najbardziej awaryjny tramwaj :
Tram : PESA 2014N "Krakowiak"
Najlepszy autobus :
Auto : Solaris Urbino 12 i 18
Najmniej awaryjny tramwaj :
Tram : Bombardier "NGT8"
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14.05.2015 22:57 przez matz123.)
16.10.2014 19:19
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: pause1

Ten tego
Użytkownicy
Liczba postów: 456
Dołączył: 05-2013
Podziękowań: 333
Post: #2
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
Warto trochę odkurzyć temat.
MPK postanowiło zmienić numeracje tramwajów... Konkretnie chodzi o to, aby autobusy i tramwaje miały identyczny schemat numerów taborowych.
Ex. #3071 - teraz #HK451
[Obrazek: 53412117942751060210.jpg]
Ex. #4001 - teraz #HX999

[Obrazek: 88566692547939379922.jpg]

SCHEMAT NUMERÓW TABOROWYCH TRAMWAJÓW NA 04.06.2015
Kod:
Zajezdnie tramwajowe:
R- Podgórze,
H- Nowa Huta.
Druga literka to oznaczenie typu/ rodzaju pojazdu:
B- c3 (HB, RB)
F- GT8S (RF)
K- N8S/N8C-NF (HK)
L- EU8N (HL)
P- Bombardier NGT6 (RP)
X- 405N (HX)
Y- Bombardier NGT8 (RY)
Z- Konstal 105Na (HZ, RZ).
Zmianie numeru nie podlega Solaris Tramino S100(#451).
Nie wiem jeszcze, jak będzie z Newagiem Nevelo(#2205)

Ja osobiście uważam to za głupotę, ale kim ja jestem żeby to oceniać:P
Zdążyłem się już przyzwyczaić do starych numerów, ale do tych pewnie też łatwo przyjdzie przywyknąć.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04.06.2015 19:53 przez Magister.)
04.06.2015 19:51
Szukaj postów Cytat

Użytkownik
Użytkownicy
Liczba postów: 191
Dołączył: 01-2013
Podziękowań: 15
Post: #3
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
@magister: Z tego co mi wiadomo to nie MPK postanowiło a ZIKIT zarządził przenumerowanie pojazdów szynowych i miało to odbyć się w lutym ale jak widać za atakowali już teraz. Na ulicach można już spotkać cześć tramwajów z nowymi numerami a cześć jeszcze ze starymi;)

05.06.2015 04:56
Szukaj postów Cytat

Ten tego
Użytkownicy
Liczba postów: 456
Dołączył: 05-2013
Podziękowań: 333
Post: #4
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
@long
Z tym ZIKiTem to chyba masz rację. Zapytałem o to znajomego motorniczego. Powiedział mi, że to zarządzenie ZIKiTu i że "jego koledzy mają na to..." Po prostu uważają to za idiotyzm i nie widzą w tym sensu:hihi:... Powiedział mi jeszcze że wszystkie tramwaje mają być przenumerowane do końca czerwca/początku lipca.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05.06.2015 08:56 przez Magister.)
05.06.2015 08:54
Szukaj postów Cytat

Użytkownik
Użytkownicy
Liczba postów: 24
Dołączył: 02-2013
Podziękowań: 4
Post: #5
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
Przez długi weekend zostały wszystkie już przenumerowane.

Ede. Novelo od wczoraj ma numery RY899

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 09.06.2015 10:45 przez kst.)
08.06.2015 13:42
Szukaj postów Cytat

Krakowiaczek
Użytkownicy
Liczba postów: 85
Dołączył: 11-2013
Podziękowań: 8
Post: #6
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
Kolejna zmiana w MPK przy Bronowicach :
Jak informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, w związku z wyłączeniem torowiska tramwajowego na odcinku od Basztowej LOT-u do Bronowic Małych w weekend (13 – 14 czerwca) zostaną wprowadzone zmiany w trasach linii komunikacji miejskiej w Krakowie.
Weekend bez tramwajów do Bronowic


Linie 4, 8, 20 i 24 – będą zawieszone, a w zamian zostaną uruchomione linie czasowe nr 74 i 78,
Linia 14 – kursować będzie od Mistrzejowic do Basztowej LOT-u bez zmian, następnie przez Nowy Kleparz do Dworca Towarowego.
Linia 19 – kursować będzie od Łagiewnik do Dworca Głównego bez zmian, następnie przez Dworzec Główny Zachód, Politechnikę do Dworca Towarowego.
Linia 64 – będzie zastąpiona (w noce 12/13, 13/14, 14/15 czerwca) przez linię nr 664 wg analogicznego rozkładu jazdy.

Zostaną uruchomione zastępcze linie tramwajowe:

Linia 74 będzie kursowała na trasie: Kurdwanów – Bieżanowska – Powstańców Wielkopolskich – Plac Bohaterów Getta – Miodowa – Starowiślna – Poczta Główna – Dworzec Główny – Lubicz – Rondo Mogilskie – Wieczysta – Rondo Czyżyńskie – Os. Kolorowe – Plac Centralny im. R. Reagana – Struga – Kombinat – Elektromontaż – Wiadukty – Wzgórza Krzesławickie (zastąpi linie 4 i 24).
Linia 78 będzie kursowała na trasie: Borek Fałęcki – Łagiewniki – Rondo Matecznego – Korona – Plac Wolnica – Stradom – Wawel – Poczta Główna – Dworzec Główny – Lubicz – Rondo Mogilskie – Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (zastąpi linie 8 i 20).

Ponadto, w zamian za linie tramwajowe zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa:

Linia 704 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Bronowice Małe – Balicka – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Lubicz – Rondo Mogilskie. Linia będzie kursowała z częstotliwością ok. 6 minut.


Najbardziej awaryjna trasa :
Kier : Bronowice Małe
Najbardziej awaryjny tramwaj :
Tram : PESA 2014N "Krakowiak"
Najlepszy autobus :
Auto : Solaris Urbino 12 i 18
Najmniej awaryjny tramwaj :
Tram : Bombardier "NGT8"
13.06.2015 14:37
Szukaj postów Cytat

Ten tego
Użytkownicy
Liczba postów: 456
Dołączył: 05-2013
Podziękowań: 333
Post: #7
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O
Proponuję zmienić nazwę wątku z "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O" na "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.", bo tak jest poprawnie.:)

Spons_ w dniu 15.06.2015 o 21:47 edytował tego posta. Powód zmian / notatka moderatorska:

Zrobione.


15.06.2015 15:06
Szukaj postów Cytat

Krakowiaczek
Użytkownicy
Liczba postów: 85
Dołączył: 11-2013
Podziękowań: 8
Post: #8
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.
Film, z budowy estakady Lipska > Wielicka.




Najbardziej awaryjna trasa :
Kier : Bronowice Małe
Najbardziej awaryjny tramwaj :
Tram : PESA 2014N "Krakowiak"
Najlepszy autobus :
Auto : Solaris Urbino 12 i 18
Najmniej awaryjny tramwaj :
Tram : Bombardier "NGT8"
16.06.2015 15:36
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: Magister

Ten tego
Użytkownicy
Liczba postów: 456
Dołączył: 05-2013
Podziękowań: 333
Post: #9
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.
Pesa 2014N "Krakowiak"

Pierwszy wyprodukowany wagon typu 2014N poraz pierwszy o własnych siłach wyjechał z hali na tor testowy przy zakładach PESA w Bydgoszczy.

[Obrazek: pesa1.jpg]
[Obrazek: pesa2.jpg]
[Obrazek: pesa3.jpg]
[Obrazek: pesa4.jpg]

Źródło: Portal KMK.KRAKOW


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jak dla mnie tramwaj bardzo ładny. Mam nadzieję, że sporo wytrzyma i nie zostanie przypadkiem przeniesiony do zajezdni Podgórze. Swoją drogą zastanawiam się, czy przyciski na drzwiach nie są zbyt wysoko. Co sądzicie?

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17.06.2015 16:25 przez Magister.)
17.06.2015 16:22
Szukaj postów Cytat

Krakowiaczek
Użytkownicy
Liczba postów: 85
Dołączył: 11-2013
Podziękowań: 8
Post: #10
RE: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.
Remont ul. Podwale na finiszu.
Za tydzień na ulicę Podwale i fragment ulicy Straszewskiego pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Piłsudskiego i Karmelicką powrócą tramwaje. Tym samym zakończy się trwający trzy miesiące remont najbardziej zniszczonego odcinka torowiska tramwajowego w centrum Krakowa.



Montaż nowego torowiska właściwie został już ukończony, poza odcinkami przejściowymi, przy których trwają ostatnie prace. W związku z tym, że w czasie przebudowy dokonano przesunięcia osi torowiska, konieczne było zastosowanie kontra łuków w rejonie skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego i Karmelicką. Odcinki te pozostaną do czasu przebudowy obu skrzyżowań w przyszłości.



Tymczasem obecnie trwa układanie ostatnich fragmentów nawierzchni asfaltowej. Widać już jednak obniżenie jezdni w stosunku do torowiska. Jedynie w rejonie skrzyżowań, jezdnia zrównuje się z torowiskiem, tak aby możliwy był przejazd.



Tramwaje powrócą na ulicę Podwale najpewniej już 27 czerwca, czyli w przyszłą sobotę. Prawdopodobnie dwa tygodnie później rozpocznie się przebudowa kolejnego odcinka torowiska w ulicy Dunajewskiego i fragmencie ulicy Basztowej pomiędzy skrzyżowaniami z Karmelicką i Długą. Także i tu ma nastąpić przesunięcie torowiska, a samochody po przebudowie będą poruszać się tylko w jednym kierunku.
[Obrazek: phoca_thumb_l_foto81.jpg]
[Obrazek: phoca_thumb_l_foto84.jpg]
[Obrazek: phoca_thumb_l_foto88.jpg]
Źródło : http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/16...na-finiszu


Najbardziej awaryjna trasa :
Kier : Bronowice Małe
Najbardziej awaryjny tramwaj :
Tram : PESA 2014N "Krakowiak"
Najlepszy autobus :
Auto : Solaris Urbino 12 i 18
Najmniej awaryjny tramwaj :
Tram : Bombardier "NGT8"
21.06.2015 21:11
Szukaj postów Cytat
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: BKMMK, 2 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: