Wagon PESA 2014N na estakadzie tramwajowej pomiędzy ulicami Lipska i Wielicka. Foto: Impuls.
W dniu dzisiejszym wszedł w życie powakacyjny rozkład jazdy tramwajów i autobusów Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Tradycyjnie towarzyszyły mu zmiany w rozdziale taboru, które tym razem były znaczne, przede wszystkim z uwagi na uruchomienie nowego połączenia torowego po estakadzie nad stacją Kraków Płaszów, łączącego ulicę Lipską i Wielicką.
W związku z oddaniem do eksploatacji estakady tramwajowej, dokonano zmiany tras siedmiu linii tramwajowych: 7, 9, 10, 11, 12, 19 i 50. Ponadto, ze względu na trwającą przebudowę torowiska tramwajowego w ulicy Dunajewskiego i Basztowej na odcinku od przystanku „Teatr Bagatela” do przystanku „Basztowa LOT”, linie tramwajowe numer 2, 4, 14, 18 i 20 cały czas kursują po zmienionych trasach. Konsekwencją tej sytuacji jest również uruchomienie trzech zastępczych linii tramwajowych numer 71, 72 i 74, które uzupełniają linie numer 1, 2, 14 i 52, kursujące z ograniczoną częstotliwością lub po zmienionej trasie ze względu na osiągnięcie granicy przepustowości torowisk tramwajowych w ulicy Westerplatte i Franciszkańskiej. Wszystkie opisane powyżej czynniki mają wpływają na liczbę brygad oraz końcowy rozdział taboru tramwajowego.
Największą nowością rozdziału taboru, który zaczął obowiązywać od dnia dzisiejszego, był debiut liniowy wagonu PESA 2014N „Krakowiak”, który skierowano do obsługi brygady 50-03. Wagon wprawdzie już wczoraj przewiózł pierwszych pasażerów w związku z uroczystym uruchomieniem estakady tramwajowej pomiędzy ulicą Lipską i Wielicką, ale dopiero dzisiaj został skierowany do obsługi normalnej, całodniowej brygady. Pozostałe siedemnaście brygad linii 50 obsługiwane było dziś przez wozy NGT8, co generalnie nie jest najlepszą wiadomością dla mieszkańców Krakowa. Jedne z najbardziej pojemnych, komfortowych i wyposażonych w klimatyzację wagonów tramwajowych dostępne są od dzisiaj praktycznie wyłącznie dla pasażerów jednej linii. Co więcej, połowa tych pojazdów pojawia się na ulicach miasta tylko w godzinach szczytu.
Najdłuższe Bombardiery pozostały także na linii 14 za wyjątkiem brygady 14-03, do obsługi której skierowano wóz NGT6. Krótsze Bombardiery obsługują wszystkie jedenaście brygad linii 8, 13 czy 18 oraz dziewięć brygad linii 19. Na linii numer 8 wciąż nie pojawia się testowy tramwaj z Newagu. Pojazd ten uległ awarii w czerwcu i do dnia dzisiejszego nie powrócił na ulice miasta.
Skutkiem ubocznym skierowania do obsługi wszystkich brygad linii 19 wozów NGT6 jest ich zabranie z linii numer 6, z czego na pewno „ucieszą się” mieszkańcy Salwatora. Zobaczymy, jak długo na szóstce kursować będą wysokopodłogowe wozy GT8S. Dwukierunkowe tramwaje z Dusseldorfu pojawiły się również na liniach 11, 23 i 74, a także na pojedynczych brygadach linii numer 3 i 72. Jeden wóz obsługuje także pociąg rezerwowy.
Wagony EU8N skierowane zostały dzisiaj do obsługi wszystkich brygad linii numer 1, 7, 12 oraz większość pociągów linii 20. Również część brygad linii 2, 5 i 71 obsadzono tymi tramwajami. Resztę pociągów na tych trzech liniach obsługują wozy N8S. Jeden wagon N8S skierowano także na brygadę 9-01. Na pozostałych dziewiątkach kursują natomiast składy 2x105Na z obu zajezdni i jest to obecnie jedyna linia, gdzie pociągi tego typu można zobaczyć na stałe.
Obeszło się bez niespodzianek w przypadku składów 3x105Na, które niezmiennie kursują na wszystkich brygadach linii 4 i 24, za wyjątkiem 4-06, gdzie wciąż jeździ wóz 405N-Kr. Niestety, na czwórce ani na żadnej innej krakowskiej linii nie zobaczymy już testowego wagonu Solaris Tramino 100S. Pojazd, który w naszym mieście zaprezentował się z jak najlepszej strony, po półrocznych testach powróci do Poznania.
Na koniec jeszcze kilka słów o tramwajach wiedeńskich, zarówno składach jak i solówkach. Wszystkie brygady linii 10, 22 i 52 obsługiwane są przez składy E1+c3. Pociągi wiedeńskie dominowały dziś również na liniach 3 i 72. Pojedyncze składy skierowano do obsługi brygad 9-02 i 20-05 z zajezdni Podgórze oraz 71-01 i 20-03 z Nowej Huty. Wagony solo E1 tradycyjnie obsługiwały wszystkie brygady 16 i 21.
Od dziś występuje również szereg nowych łączeń pomiędzy liniami. Do najciekawszych należy zaliczyć trwające przez cały dzień rotacje taborowe pomiędzy liniami 11 i 23, ranną wymianę pomiędzy 3 i 50 czy oraz łączenia międzyszcztowe linii 52/21/72.
Zastąpienie wagonów NGT6 z linii 6 taborem GT8S czy NGT8 z linii 8 i 13 wozami NGT6 najpewniej szybko spowoduje protesty pasażerów. Zmiany w rozdziale taboru będą postępować wraz z wprowadzaniem do ruchu kolejnych tramwajów z firmy PESA, jeśli oczywiście wozy te zaczną w końcu przyjeżdżać do Krakowa. O kolejnych zmianach będziemy sukcesywnie informować.
Źródło : http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/16...u-estakady