Odpowiedź 
 
Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SA 138 NEWAG 221M & SA 137 NEWAG 220M
Autor Wiadomość

No siema :D
Użytkownicy
Liczba postów: 208
Dołączył: 02-2014
Podziękowań: 75
Post: #1
SA 138 NEWAG 221M & SA 137 NEWAG 220M
Geneza

Po roku 1989 nastąpił intensywny spadek liczby pasażerów kolei, w wyniku czego coraz częściej dochodziło do sytuacji kiedy lokomotywa spalinowa ciągnęła jeden wagon. Takie rozwiązanie, w połączeniu z przestarzałością eksploatowanych w Polsce lokomotyw spalinowych, generowało duże koszty obsługi linii. Z wymienionych powodów powstała nisza dla popularyzacji samobieżnych pasażerskich pojazdów spalinowych (autobusów szynowych, wagonów spalinowych i spalinowych zespołów trakcyjnych).

Pierwsze lekkie pojazdy spalinowe zaczął produkować Kolzam i ZNTK Poznań na przełomie lat 80. i 90. Żaden z modeli nie został jednak wyprodukowany w liczbie większej niż 5 sztuk i w 1996 roku zawieszono produkcję tego typu pojazdów. Uchwalenie w 2000 roku ustawy o restrukturyzacji PKP zmieniło sposób finansowania przewozów regionalnych, tworząc PKP Przewozy Regionalne oraz obligując samorządy do przeznaczenia części środków na zakup taboru.

Zamówienia dla samorządów realizowały Pesa (od 2001 roku), ZNTK Poznań (od 2002 roku) i Kolzam (od 2003 roku). Po roku 2006 jedynym producentem tego typu taboru w Polsce była Pesa, produkująca początkowo pojazdy jednoczłonowe – Pesa 214M, a później dwuczłonowe – Pesa 218M oraz trójczłonowe – Pesa 219M.

Produkcja

We wrześniu 2009 samorząd województwa pomorskiego ogłosił przetarg na dwu- i trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne. Newag, chcąc wejść na nowy rynek, we współpracy z krakowską firmą EC Engineering zaprojektował takie pojazdy i rozpoczął ich produkcję w lutym 2010, jeszcze przed podpisaniem umowy z samorządem województwa pomorskiego, która nastąpiła 21 maja.

Pierwszy z wyprodukowanych 221M wyjechał na tory we wrześniu 2010 na targi InnoTrans do Berlina.

Łącznie na SZT z rodziny 220M/221M złożono 5 zamówień:

21 maja 2010 – podpisanie umowy na dostawę 2 SZT typu 220M i 4 typu 221M dla UM Województwa Pomorskiego
28 września 2010 – podpisanie umowy na dostawę 2 SZT typu 220M dla UM Województwa Opolskiego
17 kwietnia 2011 – podpisanie umowy na dostawę 1 SZT typu 220M dla UM Województwa Lubuskiego
30 listopada 2012 – podpisanie umowy na dostawę 1 SZT typu 221M dla UM Województwa Śląśkiego
17 maja 2013 – podpisanie umowy na dostawę w formie leasingu 4 SZT typu 220M dla Przewozów Regionalnych

Fotki

SA 138 (NEWAG 221M)
[Obrazek: 1024px-SA138-003_PREG_Zukowo_Wschodnie.jpg]

[Obrazek: 62792.jpg]


SA 137 (NEWAG 220M)
[Obrazek: 60028.jpg]

[Obrazek: 65281.jpg]

- Wnętrze: (Oba typy pojazdów mają takie same wnętrze!)

[Obrazek: 1024px-Sa137wnetrze.jpg]

[Obrazek: 1024px-SA138-005_przestrzeń_wielofunkcyjna.jpg]

Zapraszam do wypowiadanie się na temat tytułowych ,,Szerszeni'' !

31.08.2014 11:43
Szukaj postów Cytat
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: