Zacznijmy od tego, że człowiek coś usuwa a nie program czy sam komputer bez kontroli. Program możesz sobie napisać, jednak wątpię aby był tak dobry jak deinstalator w plikach programów usuwając całą grę z dysku (lub prawie całą, bo taki deinstalator może być źle zaprogramowany).
Co do omsi, są przypadki samoczynnego usuwania plików najczęściej dodatków płatnych czy też samej podstawki, jednak kryje się przy tym mały szkodnik jak antywirus, który czasem omyłkowo kwarantaruje jakiś obiekt scenerii czy też pliki pojazdu. Przez co posiadając podstawkę i MANa SD który nie działa a poprzedniego dnia działał. (Ot całe omsi).
W samym Omsi nie zaleca się usuwania czy też wycinania niektórych plików, ponieważ gra w wyniki ich braków może niepoprawnie działać. Są to na przykład pliki z głównego folderu. Foldery Sceneryobjects, Splines oraz Textures są bardzo delikatne pod tym względem, gdyż brak nawet jednego obiektu z projektu może spowodować niezaładowanie kafla, a jak załadujesz mapę właśnie od niego, to będziesz lewitował w powietrzu. Są też problemy z folderami paxów (ludzi w grze) oraz biletów i ich głosów. Brak odpowiednich plików nawet nie pozwoli nam na załadowanie mapy.
Inaczej wygląda sprawa z folderami map(s) i pojazdów (Vehicles). Mapy można bezproblemowo usuwać, bo jest to ostatnia a zarazem pierwsza droga jej odczytywania. Ostatnia, bo za pomocą global.cfg ładują się wszystkie dane mapy, pierwsza dlatego, że w oknie wyboru mapy w menu. A jak nie ma mapy w oknie menu, to nie ma też powyższych problemów z jej ładowaniem
Z pojazdami jest połowicznie. Usuwając je z folderu, unikamy wyskoczenia błędu przy ładowaniu losowego pojazdu po starcie gry (czasem tak mam, że załaduje mi się jako pierwszy fehlerny model, zugriff i papa. Trzeba omsi włączać na nowo). Ale, usuwając pojazd z folderu możemu także usunąć część odczytywaną przez mapę (np. pojazdy z ruchu AI, i błąd przy ładowanij mapy, bo brakije pojazdu).
Z doświadczenia wiem, że jak coś działa to lepiej przy tym nie majstrować. Mam chyba ponad 200 GB plików i śmieci w folderze omsi i jakoś wątpię w to, aby chciało mi się iść do końca i sprawdzać czy dany obiekt, splin, pojazd jest w jakiś sposób używany przez coś innego (jak np. mapy).
A jeszcze. Omsi jest grą/programem jednorazowym (nie to co ets, który opiera się na save'ach), więc jak wolisz coś usuwać, to do skutku aż omsi nie wywali jakiegoś fehlera, że brakuje mu jakogoś pliczka. I w sumie to jest największy plus w omsi, bo nie mamy możliwości utraty cennych danych jak np. w etsie (uszkodzony save).
Ależ to się rozpisałem