Solaris Urbino – seria niskopodłogowych autobusów miejskich i niskowejściowych autobusów podmiejsko-międzymiastowych o klasycznym napędzie wysokoprężnym oraz napędach alternatywnych (gazowym typu CNG i biogazowym, hybrydowym oraz elektrycznym) produkowana przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowane są modele trzeciej generacji. Seria autobusów Solaris Urbino odniosła duży sukces rynkowy, czego dowodem są liczne zamówienia z Polski i zza granicy.
Mnie zastanawia jedna rzecz w SU a dokładniej w SU15. We wszytskich SU15 tych 3 generacji są wieksze wieże silnika, wiecie może dlaczego?
@Kamil2177: bo były przystosowane do większych silników (D2066 lub D2866), ale MAN nie dał licencji.
Widzę że na pierwszym foto jest nasz kielecki #327 - druga dostawa pierwszej generacji. Pierwszego Solarisa ma Polbus Wrocław, ale pierwszą dużą dostawę wzięły Kielce - najpierw 10 sztuk (9 z MAN-em D0826 i ZF-em, jedna z Voithem), potem kolejne 9 (silnik D0826, 8 z Voithem, jeden z ZF-em).
Lubiłem te wozy, dopóki nie namnożyło się ich w Kielcach. Gdzie nie wyjdę na miasto - tam SU12. Rzygam już nimi, a ma być ich jeszcze więcej. Poza pierwszymi SUkami do Kielc doszło 10 sztuk w 2008 r. z silnikiem DAF PR183 i skrzynią Ecomat IV (okna przesuwane). Potem doszły 34 sztuki SU12III dla ZTM-u z tym samym silnikiem, ale badziewną skrzynią Ecolife, też z oknami przesuwanymi, dzięki kasie z Unii. W międzyczasie MPK odebrało 3 kolejne sztuki, technicznie takie jak dla ZTM, czyli DAF i Ecolife, ale okna uchylane i klima dla kierowcy. Gdy wycofano lwią część 120M doszły masowo SU-ki z silnikiem Cumminsa, bodajże ISBe6 250B spełniające normę emisji spalin EEV, ze skrzynią Voith, klimą dla kierowcy i przesuwanymi oknami. Nie byłyby złe, gdyby nie ich ogromna ilość - średnio licząc na dwie skasowane 120M przypadło 3 SU-ki z Cumminsem. Teraz mają dojść kolejne. Brrrrr...
SU18 mając ten sam silnik np DAF PR 265 S2 i skrzynie voitha ma i tak mniejszą wieże silnika niż w SU15. Dodatkowo pod skosem.
To dla mnie dziwne jest i nie do końca umiem to wytłumaczyć. Może osprzęt ma jakoś tak dziwacznie usytuowany albo stylistom się nudziło
Ja też zadawałem sobie to pytanie czemu one mają większą wieże pod ukos ale można czas w Solarisie to zmienic ? Bo jak sie przypatrzyłem Solarisom z Sosnowca z 2011 roku to to wygląda obrzydliwie ten skos na tyle już lepiej wygląda normalna prosta wieża ,.
Ja powiem, że trochę słabo ma wyciszone wnętrze. I ten dźwięk przed zamknięciem drzwi jest trochę za bardzo piszczący. Plusem tego autobusu jest dobry wyświetlacz widoczny z daleka.
Wyciszenie solarisa zależy od tego jakie przedsiębiorstwo zamówi. Z tego co Ja sie orientuje to Urbino III generacji z 2012/13r to niewypały ponieważ na pulpicie ciągle błędy wyskakują
Ja mam kilka pytań dla ekspertów od Solarisów:
1. Czy w I generacji modelu była możliwość montowania pulpitu VDO FAP (w II generacji się spotkałem, lecz i tak jest to bardzo rzadki okaz
)?
2. Jakie są najważniejsze różnice między I i II generacją (bo z zewnątrz wyglądają praktycznie tak samo)
3. Gdzie są Solarisy z takim pulpitem (VDO Continental):
http://galeria.solaris-club.com/data/med...C_5873.JPG
Proszę nie mylić tego pulpitu ze "zwykłym" VDO
1. Można by fotkę ?
2. Wyświetlacze umieszczane na innym miejscu
3. Gdzieś widziałem
.
pozdrawiam