20.01.2013, 22:14
Witajcie!
W tym wątku powspominamy troszkę dawne czasy łódzkiego MPK i obejrzymy łódzki tabor, tak więc zapraszam.
1897 - Łódzki magistrat podpisał umowę z grupą przemysłowców łódzkich „o rozpoczęciu i warunkach eksploatacji sieci tramwajowej na terenie miasta Łodzi”. Powstaje przedsiębiorstwo "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich".
23.12.1898 r. - Wyjazd pierwszych tramwajów na dwie linie o łącznej długości 5,8 km.
1900 - Rozszerzenie sieci tramwajowej do 9 linii i 25 km.
1901 - "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich" zmienia nazwę na "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej".
1908 - Powstaje "Towarzystwo Akcyjne Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych".
1925 - Zmiana nazwy "Towarzystwa Kolei Elektrycznej Łódzkiej" na "Kolej Elektryczną Łódzką S. A."
1948:
1951 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne zmieniają nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do roku 1992.
1991 - Uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 z dnia 18.12.1991 r. określono kierunki zmian strukturalnych w MPK.
01.01.1993r. - Rozpoczyna działalność Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres działania obejmuje teren Gminy Łódź.
01.04.1994 r. - Powstanie w strukturze MPK - Łódź Spółka z o.o. Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych.
23.12.1898 r. - To dzień uroczystego otwarcia ruchu osobowego. O godz. 13-tej na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią zajechał pod ówczesny park kultury i wypoczynku "Helenów". Łączna długość tej trasy wynosiła 2,8 km.
- Trasa powrotna wiodła przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do zajazdu "Paradyż". Łączna długość tej trasy wynosiła 3 km.
- Wkrótce wybudowano na terenie miasta dalsze trasy i uruchomiono kolejne linie, dające cztery następujące połączenia:
- W roku 1900 rozszerzono sieć tramwajową w Łodzi o dalsze 9 km, co stanowiło już sieć torową o łącznej długości 24,73 km. Otwarto linie w kierunku Widzewa wzdłuż ul. Głównej oraz na ul. Andrzeja, Długiej i Milsza (Kopernika).
- Na terenie miasta istniało wówczas 9 czynnych linii tramwajowych, których zasadniczy układ utrzymywał się przez szereg następnych lat, z nieznacznymi zmianami, polegającymi na wydłużaniu linii w miarę budowy nowych odcinków tras.
- W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej.
- W przeddzień wybuchu I wojny światowej w Łodzi było już 12 linii tramwajowych.
- W okolice Dworca Kaliskiego, a dokładnie w pobliże obecnego skrzyżowania ul. Kopernika i al. Włókniarzy tramwaje dotarły dopiero w październiku 1913 r. Na plac przed dworcem tramwaje wjechały w 1933 r., ale ułożono tam tylko tzw. "weksel" (pętla powstała w 1947 r.).
- Ważnym wydarzeniem regulującym problem komunikacji na terenie Łodzi, było podpisanie umowy koncesyjnej pomiędzy Gminą Miejską Łódź i Spółką Akcyjną Kolei Elektrycznej Łódzkiej dotyczącej rozbudowy i eksploatacji istniejącej w Łodzi sieci tramwajowej. Umowa ta obowiązywała od 1 czerwca 1923 r., a jej czas trwania określono na 40 lat tj. do dnia 31 grudnia 1962 r.
- W wyniku zawartej umowy w 1924 r. powstało kilka linii dalej sięgających do przedmieścia:
W tym wątku powspominamy troszkę dawne czasy łódzkiego MPK i obejrzymy łódzki tabor, tak więc zapraszam.
Historia MPK-Łódź
1897 - Łódzki magistrat podpisał umowę z grupą przemysłowców łódzkich „o rozpoczęciu i warunkach eksploatacji sieci tramwajowej na terenie miasta Łodzi”. Powstaje przedsiębiorstwo "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich".
23.12.1898 r. - Wyjazd pierwszych tramwajów na dwie linie o łącznej długości 5,8 km.
1900 - Rozszerzenie sieci tramwajowej do 9 linii i 25 km.
1901 - "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich" zmienia nazwę na "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej".
- Wyjazd pierwszych tramwajów podmiejskich do Pabianic i Zgierza.
1908 - Powstaje "Towarzystwo Akcyjne Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych".
1925 - Zmiana nazwy "Towarzystwa Kolei Elektrycznej Łódzkiej" na "Kolej Elektryczną Łódzką S. A."
1948:
- Połączenie "Kolei Elektrycznej Łódzkiej" i "Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych" w jedno przedsiębiorstwo o nazwie Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Łodzi.
- Wprowadzenie - po raz pierwszy do komunikacji miejskiej - autobusów (7 szt).
1951 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne zmieniają nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do roku 1992.
1991 - Uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 z dnia 18.12.1991 r. określono kierunki zmian strukturalnych w MPK.
01.01.1993r. - Rozpoczyna działalność Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres działania obejmuje teren Gminy Łódź.
01.04.1994 r. - Powstanie w strukturze MPK - Łódź Spółka z o.o. Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych.
***
23.12.1898 r. - To dzień uroczystego otwarcia ruchu osobowego. O godz. 13-tej na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią zajechał pod ówczesny park kultury i wypoczynku "Helenów". Łączna długość tej trasy wynosiła 2,8 km.
- Trasa powrotna wiodła przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do zajazdu "Paradyż". Łączna długość tej trasy wynosiła 3 km.
- Wkrótce wybudowano na terenie miasta dalsze trasy i uruchomiono kolejne linie, dające cztery następujące połączenia:
- Od Placu Kościelnego, przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do Górnego Rynku (Plac Reymonta).
- Od cmentarzy przy ul. Cmentarnej i Ogrodowej, ul. Konstantynowską do Nowego Rynku.
- Od parku "Helenów", ul. Średnią do Nowego Rynku.
- Od Piotrkowskiej ul. Dzielną do Dworca Fabrycznego i zajezdni przy ul. Nowowysokiej (Tramwajowej).
- W roku 1900 rozszerzono sieć tramwajową w Łodzi o dalsze 9 km, co stanowiło już sieć torową o łącznej długości 24,73 km. Otwarto linie w kierunku Widzewa wzdłuż ul. Głównej oraz na ul. Andrzeja, Długiej i Milsza (Kopernika).
- Na terenie miasta istniało wówczas 9 czynnych linii tramwajowych, których zasadniczy układ utrzymywał się przez szereg następnych lat, z nieznacznymi zmianami, polegającymi na wydłużaniu linii w miarę budowy nowych odcinków tras.
- W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej.
- W przeddzień wybuchu I wojny światowej w Łodzi było już 12 linii tramwajowych.
- W okolice Dworca Kaliskiego, a dokładnie w pobliże obecnego skrzyżowania ul. Kopernika i al. Włókniarzy tramwaje dotarły dopiero w październiku 1913 r. Na plac przed dworcem tramwaje wjechały w 1933 r., ale ułożono tam tylko tzw. "weksel" (pętla powstała w 1947 r.).
- Ważnym wydarzeniem regulującym problem komunikacji na terenie Łodzi, było podpisanie umowy koncesyjnej pomiędzy Gminą Miejską Łódź i Spółką Akcyjną Kolei Elektrycznej Łódzkiej dotyczącej rozbudowy i eksploatacji istniejącej w Łodzi sieci tramwajowej. Umowa ta obowiązywała od 1 czerwca 1923 r., a jej czas trwania określono na 40 lat tj. do dnia 31 grudnia 1962 r.
- W wyniku zawartej umowy w 1924 r. powstało kilka linii dalej sięgających do przedmieścia:
- ul. Rzgowska od Górnego Rynku do kolei na Chojnach, o długości 2.252 mb.
- ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb.
- ul. Łagiewnicka od Pl. Kościelnego do Bałuckiego Rynku i na Bałuckim Rynku - 647 mb.
- drugi tor na ul. Kopernika i Konstantynowskiej - 617 mb.
- W roku 1925 wybudowano tory tramwajowe na Widzewie od ul. Konstytucyjnej do torów kolejowych i na ul. Srebrzyńskiej - od cmentarzy do kolei.
- Rok 1927 , to następny etap rozwoju sieci. Powstają nowe, ważne odcinki tras na ulicach Kilińskiego od Głównej do Przejazd; Przejazd - od Piotrkowskiej do Przędzalnianej; na ul. Zielonej - do Pl. Hallera oraz drugie tory m.in. na ul. Rzgowskie.
- Rok 1928 , to rok nowych inwestycji torowych. Poza oddaniem do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego powstaje około 22 km. nowych torów w następujących miejscach:- na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy
- na ul. Pomorskiej - od Helenowa do ul. Zagajnikowej, które w następnym roku wydłużono do ul. Morskie j (Tamki)
- na ul. Przejazd - od ul. Przędzalnianej do ul. Zagajnikowej i Zagajnikową do ul. Rokicińskiej (Piłsudskiego)
- na ul. Napiórkowskiego (Przybyszewskiego) - od ul. Kilińskiego do ul. Tatrzańskiej
- na ul. Kilińskiego - od ul. Napiórkowskiego do ul. Dąbrowskiej (do zajezdni)
- na ul. Dąbrowskiej (J. Dąbrowskiego) - od ul. Rzgowskiej do ul. Kilińskiego
- na ul. Kątnej (Wróblewskiego)
- na ul. Kilińskiego - od ul. Narutowicza do ul. Brzezińskiej (Wojska Polskiego)
- W 1929 r. było 17 linii o długości 46 km, przewożących średnio dziennie 238 tys. pasażerów.
- W 1933 r. tramwaje miejskie dysponowały 47 km sieci i 14 liniami. W tymże roku powstaje nieduży odcinek nowych torów na ul. Kilińskiego od ul. Przejazd do ul. Narutowicza, z odgałęzieniem na ul. Składową od ul. Kilińskiego do ul. Skwerowej (POW).
- Następne lata, aż do wybuchu drugiej wojny światowej, nie wykazują już znaczniejszej rozbudowy sieci. W 1934 r. powstają niewielkie odcinki nowych torów: przedłużenie ul. Narutowicza od ul. Tramwajowej do ul. Zagajnikowej i na ul. Łagiewnickiej od Bałuckiego Rynku do ul. Biegańskiego.
- Dopiero w latach 1945 - 46 linie tramwajowe miejskie wydłużono, zgodnie z interesami łodzian, do przedmieścia: Zdrowie, Ruda Pabianicka, Żabieniec i Julianów.
Po drugiej wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój łódzkiej komunikacji miejskiej. Powstały nowe trasy: na Stoki, Nowe Złoto, Karolew, na Łagiewnickiej, Warszawskiej i Wojska Polskiego. W 1951 r. pojawiły się tramwaje na całej długości Al. T. Kościuszki i Zachodniej, odciążając bardzo zatłoczoną Piotrkowską, co pozwoliło nawet na likwidację tramwajów na odcinku od Pl. Wolności do F. Żwirki.
- W międzyczasie MPK otrzymuje pierwszych 7 wozów autobusowych i od dnia 11 października 1948 r. uruchamia pierwszą w mieście linię autobusową "A" na odcinku: Pl. Niepodległości - Józefów, a następnie od toru kolejowego do Józefowa wzdłuż ul. Rzgowskiej.
- W 1951 r. uruchomiona zostaje następna linia autobusowa po ul. Piotrkowskiej między Pl. Wolności i Pl. Niepodległości oraz w rozbudowie torów wydłużono trasę tramwajową do Zagrzewa.
- Budowa mostów i wiaduktów pod i nad torami kolejowymi, otaczającymi Łódź, umożliwia usprawnienie ruchu i trasy tramwajowe wybiegły na dalekie przedmieścia, np.: Chojny, Retkinia, Kurak, Teofilów i Widzew.
- W 1986 roku uruchomiono zajezdnię tramwajową przy ul. Telefonicznej zaliczaną do najnowocześniejszych w kraju. Istotny rozwój zanotowała komunikacja autobusowa, dla której wybudowano 3 nowe zajezdnie.
- Od końca lat 70-tych następuje dostosowywanie tras tramwajowych do warunków ekonomicznych i zmian w organizacji ruchu drogowego w mieście. 1 lipca 2008 roku oddano do użytku trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Dokładnie w rok i jeden miesiąc po uruchomieniu trasy ŁTR, uruchomiono nową pętlę tramwajową IKEA/PORT ŁÓDŹ. Miejska trasa linii 11 została wydłużona o 3 (wówczas nie oddane jeszcze do użytku, łącznie z docelowym) przystanki z zajezdni Chocianowice do nowego punktu docelowego nazywanego po prostu "IKEA".
- Od 1 kwietnia 2012 roku MPK – Łódź przejmuje obsługę komunikacyjną linii tramwajowych do Ozorkowa przez Zgierz oraz do Lutomierska przez Konstantynów.
Aby wyobrazić sobie łączną długość tras obsługiwanych przez MPK-Łódź Spółka z o.o. należy sobie wyobrazić odległość większą niż ze Świnoujścia do Ustrzyk Dolnych w Bieszczadach.
Tabor MPK-Łódź
Stan na: 27.12.2012 r.
Autobusy:
MPK- Łódź Spółka z o.o. dysponuje 383 autobusami.
Solaris Urbino 18 (EEV+klimatyzacja) (15 sztuk)
Rok produkcji – 2011 liczba miejsc siedzących – 44, stojących- 121 silnik DAF o pojemności 9186 cm3, moc silnika 231kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów Voith 864.5, klimatyzacja przedziału pasażerskiego i kierowcy
Solaris Urbino 12 (EEV+klimatyzacja) (30 sztuk)
Solaris Urbino 18 (62 sztuk)
Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2008.
Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 127.
Normy czystości spalin Euro 5
Układ napędowy: silnik o mocy 231 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes Benz 628 Conecto G (10 sztuk)
Rok produkcji – 2010 liczba miejsc siedzących – 43, stojących- 127 silnik Mercedes-Benz OM 457 LA o pojemności 11967 cm3, moc silnika 260kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów Voith 864, klimatyzacja stanowiska kierowcy.
Mercedes Benz 628 Conecto LF (15 sztuk)
Rok produkcji – 2010 liczba miejsc siedzących – 29, stojących- 72 silnik Mercedes-Benz OM 926LA o pojemności 7201 cm3, moc silnika 210kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów ZF 502, klimatyzacja stanowiska kierowcy.
Mercedes-Benz O 530 Citaro (12 sztuk)
Autobus miejski jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
Liczba miejsc: siedzących 29+1, stojących 76.
Normy czystości spalin Euro 3 + Voith
Układ napędowy: z silnikiem diesla, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes-Benz O 530 G Citaro (7 sztuk)
Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2006.
Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 123.
Normy czystości spalin Euro 3
Układ napędowy: silnik o mocy 260 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes-Benz O 345 G Conecto (30 sztuk)
Autobus przegubowy, średniopodłogowy, rok produkcji 2006.
Liczba miejsc: siedzących 48+1, stojących 124.
Normy czystości spalin Euro 3
Układ napędowy: silnik o mocy 220 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes-Benz O 530 Citaro (23 sztuki)
Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2000-2001,
Liczba miejsc: siedzących 30, stojących 77.
Normy czystosci spalin Euro 2
Układ napędowy: silnik o mocy 185 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes-Benz O405N2 (1 sztuka)
Autobus jednoczłonowy, niskopodwoziowy, lata produkcji 1994-97.
Liczba miejsc: siedzących 31, stojących 71.
Normy czystości spalin Euro 1 i Euro 2 /najnowsze/.
Układ napędowy: silnik o mocy 184 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Mercedes-Benz O405 GN (29 sztuk)
Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 1995-1996.
Liczba miejsc: siedzących 46+1, stojących 113.
Normy czystości spalin Euro 2.
Układ napędowy: silnik o mocy 220 kW (300 KM), skrzynia biegów automatyczna.
Volvo 7700A (14 sztuk)
Autobus przegubowy /18 m /, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 114
Normy czystości spalin Euro 4
Układ napędowy: silnik o mocy 228 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Volvo 7700 (5 sztuk)
Autobus jednoczłonowy /12 m /, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
Liczba miejsc: siedzących 29+1, stojących 67
Normy czystości spalin Euro 4
Układ napędowy: silnik o mocy 193 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Volvo 7000A (13 sztuk)
Autobus przegubowy, niskopodłogowy, lata produkcji 2001-2002
Liczba miejsc: siedzących 42, stojących 133.
Norma czystości spalin Euro 2 i 3
Układ napędowy: silnik o mocy 199 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Volvo 7000 (39 sztuk)
Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, lata produkcji 2000-2003
Liczba miejsc: siedzących 30, stojących 78.
Normy czystosci spalin Euro 2 i 3
Układ napędowy: silnik o mocy 158 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Volvo B10L (17 sztuk)
Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, lata produkcji 1998-1999.
Liczba miejsc: siedzących 34, stojących 75.
Normy czystości spalin Euro 2.
Układ napędowy: silnik o mocy 180 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Jelcz M081 MB3 "VERO" (17 sztuk)
Autobus jednoczłonowy (8 m dł.), niskopodłogowy, rok produkcji 2006.
Liczba miejsc: siedzących 14, stojących 22
Norma czystości spalin Euro 3
Układ napędowy: silnik 100 kW,
skrzynia biegów manualna.
Jelcz M121MB3 (34 sztuk)
Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2005-2006.
Liczba miejsc: siedzących 30, stojacych 68
Normy czystości spalin Euro 3
Układ napędowy: silnik 185 kW,
skrzynia biegów automatyczna.
Ikarus 280 (10 sztuk)
Autobus przegubowy lata produkcji 1992-1995.
Liczba miejsc: siedzących 36, stojących 111.
Normy czystości spalin Euro 1.
Układ napędowy: silnik o mocy 180 kW, skrzynia biegów automatyczna.
Wagony tramwajowe:
Stan na: 18.12.2012 r.
MPK- Łódź Spółka z o.o. dysponuje 474 wagonami tramwajowymi.
PESA 122 (10 sztuk)
Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2007.
Liczba miejsc: siedzących 63, stojących 133 (5 osób na m2).
Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 trójfazowe asynchroniczne silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 420 kW; klimatyzacja.
CITYRUNNER (15 sztuk)
Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2001.
Liczba miejsc: siedzących 59, stojących 116 (5 osób na m2).
Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 400 kW.
Tramwaj 805Na zmodernizowany (6 sztuk)
Tramwaj 805Na zmodernizowany (trzydrzwiowe nadwozie)
Tramwaj 805Na zmodernizowany napęd (4 sztuki)
Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2005-2006.
Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 160 kW.
Tramwaj 805Na zmodernizowany (142 sztuk)
Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2004-2005.
Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
Układ napędowy: 4 silnik prądu stałego o łącznej mocy 160 kW.
Tramwaj 805Na zmodernizowany napęd (20 sztuk)
Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 1997-1999.
Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu stałego lub przemiennego o łącznej mocy 160 kW.
Tramwaj 805Na (254 sztuk)
Jednoczłonowy starszej generacji, lata produkcji 1977-1990.
Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
Układ napędowy: 4 silnik prądu stałego o łącznej mocy 160 kW.
Düewag M6S (6 sztuk)
Wagon dwuczłonowy, dwukierunkowy. Lata produkcji 1976, 1977.
Liczba miejsc: siedzących 36, stojących 65 (5 osób na m2).
Układ napędowy: pośredni/automatyczny, 2 silniki o łącznej mocy 300kW.
Düewag GT8N (6 sztuk)
Wagon trójczłonowy, jednokierunkowy, z sekcją niskopodłogową. Rok produkcji 1962, gruntowna modernizacja w 1993.
Liczba miejsc: siedzących 54, stojących 125 (5 osób na m2).
Układ napędowy: bezpośredni, 2 silniki o łącznej mocy 240kW.
Düewag GT6 (9 sztuk)
Wagon dwuczłonowy, jednokierunkowy. Lata produkcji 1957-1964.
Liczba miejsc: siedzących 42, stojących 108 (5 osób na m2).
Układ napędowy: bezpośredni, 2 silniki o łącznej mocy 220kW.
Düewag GT8ZR (2 sztuki)
Wagon trójczłonowy, dwukierunkowy. Rok produkcji 1969.
Liczba miejsc: siedzących 52, stojących 150 (5 osób na m2).
Układ napędowy: bezpośredni, 4 silniki o łącznej mocy 260kW.
Źródło: http://www.mpk.lodz.pl
Pozdrawiam,
MrYanke$