Strefa OMSI

Pełna wersja: Jelcz M121E
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
JELCZ M121E


Jelcz M121E, to niskowejściowy trolejbus, produkowany przez polską firmę Jelcz, gdyńskie PNTKM oraz MPK Lublin. Jest kontynuacją modelu Jelcz 120MT.

Pierwszy Jelcz M121MT opuścił warsztaty PNTKM w Gdyni w 1999 roku. Dzięki zastosowaniu niskiej podłogi w części od drzwi przednich do środkowych znacznie ułatwione korzystanie z tego pojazdu mają osoby starsze, niepełnosprawne oraz pasażerowie z dziećmi w wózkach. Dzięki zastosowaniu nowej generacji napędu chopperowego i przetwornicy statycznej uzyskano, oprócz zwiększenia płynności jazdy przy zmianie prędkości, także zmniejszenie zużycia energii elektrycznej do 30% w porównaniu do napędu zaopatrzonego w tradycyjny układ stycznikowy. Podczas hamowania lub zjazdu z góry istnieje możliwość zwrotu energii elektrycznej do sieci. Dzięki zastosowanym układów elektronicznych udało się w radykalnym stopniu zredukować czynności obsługowe. W 2000 roku wybudowano trolejbus tego typu w warsztatach MPK Lublin. Przez dłuższy czas był to jedyny niskopodłogowy trolejbus w Lublinie.

İmage
Jedyny egzemplarz Jelcza M121E w Gdyni, który ogólnie został wyprodukowany w liczbie 3 sztuk. Pozostałe znajdują się Kownie i Lublinie (nazwany tam został EKO-BUS).

Źródło: Wikipedia
Tak swoją drogą się zawsze zastanawiałem, czy trolejbusy mają skrzynię biegów? Czy moment obrotowy silnika jest moze wystarczający, by dać radę na jednym? I jakie dane ma silnik? W sensie moc i moment

Wysłane z mojego Blade III za pomocą Tapatalk 4
(27.06.2013 07:55)Mattez napisał(a): [ -> ]Tak swoją drogą się zawsze zastanawiałem, czy trolejbusy mają skrzynię biegów? Czy moment obrotowy silnika jest moze wystarczający, by dać radę na jednym? I jakie dane ma silnik? W sensie moc i moment

Wysłane z mojego Blade III za pomocą Tapatalk 4
Chyba skrzyni nie mają, ale pewności nie mam.;) Będę musiał iść na bazę i się spytać.:)
Najbardziej mnie ciekawi moc silnika, bo jak ma jeden bieg, to musi mieć znacznie większą moc niż zwykły diesel

Wysłane z mojego Blade III za pomocą Tapatalk 4
Wydaje mi się, że trolejbus ma skrzynię bezstopniową jak np. w skuterach gdzie silnik ma 6000-6500 obrotów a pojazd i tak się rozpędza
Silnik elektryczny kręci się do obrotów nieosiągalnych dla silników Diesla, np. 9000 rpm. Skrzyni biegów nie ma, zmienia się jedynie kierunek ciągu silnika. Most napędowy ma zwykle dużo krótsze przełożenie, np. zamiast 5.125 w Jelczu 120M, w jego wersji na smyczy jest most o przełożeniu 15 z hakiem - żeby trajt miał dobre przyspieszenie i ograniczoną prędkość maksymalną do ok. 60-70 km/h.
(27.06.2013 12:40)krzys123 napisał(a): [ -> ]
(27.06.2013 07:55)Mattez napisał(a): [ -> ]Tak swoją drogą się zawsze zastanawiałem, czy trolejbusy mają skrzynię biegów? Czy moment obrotowy silnika jest moze wystarczający, by dać radę na jednym? I jakie dane ma silnik? W sensie moc i moment

Wysłane z mojego Blade III za pomocą Tapatalk 4
Chyba skrzyni nie mają, ale pewności nie mam.;) Będę musiał iść na bazę i się spytać.:)
Nie mają:) Nawet stare Saurery:P
Przekierowanie