Strefa OMSI

Pełna wersja: Ikarus IK-115 Zemun - Dwupłatowe drzwi w manualu,"okulary"+ mod na IK-160P.Wer. 3.1.2
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2
Widoków z kabiny nie ruszałem. Kiedyś była jakaś poprawka tu na forum, ale ona chyba aż tak bardzo ich nie zmieniała. Mogłeś ją mieć i stąd ewentualne wrażenie zmiany, bo ja jej nie instalowałem. A fakt, że przydałoby się te widoki poprawić. Ja się cały czas przymierzam.;) Jeśli chodzi o biegi, to ja mam je albo na klawiaturze jeśli pojazd nie ma automatycznego sprzęgła, albo na padzie (pisałem o tym w innym miejscu). W pierwszym przypadku sprzęgło na TAB mi nie przeszkadza, a w drugim... Jeśli chodzi o Zemuna, to można przełączać bez niego, ale bez automatycznego sprzęgła(o ile dobrze piszę), bo z automatycznym się nie da jechać. Mam też ustawione sprzęgło w przycisku kierownicy w razie potrzeby. No, ogólnie działa to tak średnio, ale ja przynajmniej na razie nie wiem jak to zmienić. Zmieniłem tylko przełożenia. Niby dźwięki z Jelcza 300 pasują do Zemuna bardziej niż z PR, ale pewnie dałyby radę i w PR.;)
Ok, to się w końcu przymierzyłem do tych widoków.;) Jak zacząłem kombinować i poprawiać, to mi dzień zleciał na tym.;)

Nie wiem, czy będzie to wszystkim pasować, ale wyrównałem wysokość głowy we wszystkich widokach, a wysokość spojrzenia(np. w lewe lusterko) wyregulowałem kątem podniesienia/opuszczenia głowy i przede wszystkim poprawiłem widok na wprost, tak żeby ogólnie był lepszy, ale w taki sposób, aby było widać wszystkie przyrządy, np. żeby ci, którzy otwierają drzwi myszką nie musieli przesuwać widoku (i wycentrowałem go, bo był lekko przesunięty). W pierwszym widoku na prawo zależało mi na tym samym, oraz na tym, żeby było widać pasażerów w lusterkach(i same lusterka oczywiście;) ), przede wszystkim tych wsiadających/wysiadających drugimi drzwiami i tych siedzących w autobusie, oraz by widok obejmował też kawałek drzwi przednich, czyli pasażerów pojawiających się w tych drzwiach. Czyli w skrócie - wszystko w jednym widoku.
Jakby ktoś jednak coś chciał zmienić, a miał z tym problem, to dokładam poradnik jak to się robi. U góry cała zaktualizowana paczka, a tutaj link do samej aktualizacji, który jakiś czas tu powisi, tak żeby nie trzeba było ściągać całości. W pierwszym poście jeszcze screeny jak te dwa najważniejsze widoki wyglądają.

Download 3.1.1: Zarejestruj się bądź zaloguj by zobaczyć zawartość. Please register or login to show this content.

P.S. Zapomniałem dopisać, że zmiana widoków tylko dla autobusu oznaczonego jako IK-160P (co prawda widać to po tym, że jest jeden plik, ale...). Oczywiście ewentualne skopiowanie do reszty autobusów nie powinno być problemem, jeśli te widoki odpowiadają i ktoś tych autobusów używa.
Dopiero w nocy zauważyłem na screenie czarne lusterko wewnętrzne w widoku na wprost, a uzyskanie takiego nie było moim zamiarem(chociaż ma swoje plusy i zostaje jako opcja), więc mała poprawka. W pierwszym poście cała zaktualizowana paczka, a wyżej zmieniony link do samej aktualizacji oznaczonej jako:

*************************************************
Wersja 3.1.1
*************************************************

- dodane dwie opcje widoku kierowcy i podmiana domyślnego(dotychczasowy jako opcja)
Witaj. Już od jakiegoś czasu śledzę wątek. Powiem szczerze, że prezentowana przez Ciebie modyfikacja moim zdaniem stoi na wysokim poziomie. Z każdą wersją pojawiają się nowe rzeczy dzięki czemu Ikarus "nabiera rumieńców" i z bardzo przeciętnego modelu staje się coraz lepszy. Oczywiście na pewno Ty i inni forumowicze widzicie jedno- jest jeszcze bardzo dużo do zmiany. Bardzo szanuję takich Twórców jak Ty. Jako jednoosobowy zespół zabrałeś się do pracy i tą pracę widać. Jeśli chodzi o sam model to chciałbym wiedzieć w jakim stopniu będziesz w niego ingerować tzn. czy kolejne zmiany będą obejmowały bryłę modelu, sprawy skryptowe, dodawanie nowych elementów, tekstury. Jest to o tyle ważne bo siadłem troszkę i pojeździłem tym modelem. Co do Twojej pracy nie można mieć zastrzeżeń. Należy Cię pochwalić za same chęci tworzenia i za udane efekty. Do udanych efektów chciałbym tutaj zaliczyć moim zdaniem bardzo dobre ustawienie kamery kierowcy ( w przypadku oryginału była to porażka i tak naprawdę wszystko było widać i nic) ponadto na uwagę zasługują ładne wyraźne tekstury malowań oraz elementów np obrotomierz. Oczywiście na duży plus traktuję spolszczenie deski rozdzielczej oraz moim zdaniem dobre dźwięki.
Tak jak już wspomniałem wcześniej Ikarus posiada wiele wad, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być kary godne. Podkreślam są to wady pierwotnego autora. Twoja modyfikacja stoi na bardzo wysokim poziomie.

Jeśli chodzi o takie małe sugestie to pozwoliłem sobie podzielić pewnie niedoróbki na grupy:

Moim zdaniem powinieneś zwrócić uwagę na te elementy przy tworzeniu kolejnych wersji.

Teksturowe
-główne niedopatrzenie pierwotnego autora to to, że tekstury bardzo się " świecą" i dotyczy to prawie całego modelu. Najbardziej jest to widoczne w fotelach pasażerów oraz metalowych rurkach i elementach, które moim zdaniem są do poprawy i wydają się troszkę paintowe.
- druga rzecz to tekstura deski rozdzielczej oraz fotela kierowcy. Moim zdaniem nie są najwyższej jakości. Tu podobna sytuacja troszkę paintowe.
-jeśli chodzi o tekstury zmienił bym również tekstury dokumentów i papierów znajdujących się po lewej stronie z węgierskich np na polski dowód rejestracyjny itp. skoro autobus otrzymał polskie malowania np PPKS Kraśnik.
- poprawienie tekstur opon oraz tylnych felg

Obiektowo skryptowe:
-nienaturalnie krzywo obracająca się kierownica
-brak animacji zmiany biegów
-brak małej pułeczki z prawej strony na wydawanie monet i biletów
-poprawienie wyglądu tylnych felg
-brak możliwości otworzenia górnych lufcików
-źle osadzona lewa górna lampa z przodu, która jest tak jakby wtopiona w bryłę, to samo tyczy się rury odprowadzającej spaliny
-brak możliwości ustawienia zapowiedzi przystankowych

Bryła:
-do poprawy tylna część pojazdu
- dziury w pojeździe szczególnie np pomiędzy sufitem a lufcikami

Odkryłem także pewien bug z kamerą. Chodzi o tylną kamerę w środku pojazdu. Gdy obróci się kamerę odpowiednio w prawą stronę znika cały model.

Podsumowując jeśli chodzi o modyfikacje to wypada ona bardzo dobrze. Należy docenić starania i trud jaki włożyłem w ten model. Moja ocena to zasłużone 9/10 8)
Hm... Powiem tak:) - Jak postanowiłem cokolwiek w tym modelu zrobić, to nie miałem w ogóle pojęcia o tym jak to mam zrobić. A chciałem tylko uzyskać dwupłatowe drzwi i okulary. Popatrzyłem w pliki i udało się i dla mnie to już było coś.;) I patrząc na to w pewien sposób, to jest to główna modyfikacja tutaj, a reszta to już moje wariacje na tym modelu(dla mnie bardzo ważne, dla innych może niekoniecznie;) ), który po prostu jest taki jaki jest, innego nie ma. Osobna sprawa to dźwięki, na które też się czaiłem od początku.:) Dla mnie Zemun to autobus dzieciństwa. Dziadkowie, wakacje, morze itd. To jest dla mnie coś czym w OMSI muszę jeździć. Dużo mogę mu wybaczyć przez to. Samo wykonanie nawet mnie jakoś nie denerwuje, przymykam na to oko, zresztą nie ma wielkiej tragedii, bywały gorsze.;). To że niekoniecznie wygląda jak 160P, nawet jako obrzyn już "denerwuje" trochę bardziej, ale jak siedzę za kółkiem, to części z tego nie widzę. Z drugiej strony i tak się cieszę, że ten autobus w takim stopniu przypomina IK-160P, że nie muszę np. cudować z jakimś MAN-em by go udawać.

Umiem się pobawić trochę photoshopem, trochę dźwiękami i czymś tam jeszcze, wiem że skoro mi to odpowiada, to nie jestem wyjątkiem i będzie się podobać jeszcze komuś, dlatego udostępniam.
Jeśli ktoś coś tam z takimi rzeczami robił ten wie, że nawet przy takim czymś można spędzić dłuuugie godziny. A to prosta kreska w programie graficznym nie jest prostą kreską na modelu w OMSI(proponuję zobaczyć tekstury, te ogólne z pasami na bokach i tyle autobusu, ale też dobrym przykładem jest logo na kierownicy, można porównać jak wygląda w grze, a jak wygląda tekstura w folderze i co trzeba było z nią robić i ile razy poprawiać, by w końcu uznać, że tak już będzie ok), a to okrągłe jest jajowate, a to narysowane w jednym miejscu, ukazuje się w drugim, a to ta sama tekstura obok ma inny odcień i trzeba ją zmieniać, metodą prób i błędów itp. Nie będą się rozpisywał, ale można się zdziwić ile takich czasochłonnych i dziwnych pierdół się pojawia.;) A ja to co ruszam staram się już zrobić dokładnie. Nie zawsze to widać, a czasami może się wydawać, że jest nawet odwrotnie. A po prostu czegoś się nie dało zrobić lub trzeba było pójść na kompromis i jeszcze bardzo długo go szukać.

Inaczej mówiąc dla mnie te zmiany to już sporo, w sensie zrobienia ich przeze mnie, a modelowanie to dla mnie czarna magia. Coś będę jeszcze pewnie chciał zrobić, może czegoś się nauczę, tego nie wiem, chociaż na cuda nie liczę.;) Zabrałem się za to, bo nikt inny tego nie zrobił i robię sobie ile potrafię. Teraz jeszcze raz przeczytam i się odniosę do pytań itp.;)


nikt123 napisał(a):Jako jednoosobowy zespół zabrałeś się do pracy i tą pracę widać.

No, coś tam widać, ale jeśli chodzi o pracę przy tym modelu, to więcej jest jej tam gdzie jej nie widać;) , czyli uczenie się, poprawianie błędów na modelu, np. poprzez próbę prostowania linii pojedynczymi pikselami(dosłownie), prostowanie wszelkich napisów, czy też tworzenie ich. Np. niepozorny napis IK-160P z przodu, który pewnie nawet nie wszyscy zauważą(a to czarny, a to srebrny, a to niebieski bo zamalowany i próba uzyskania jakiegoś zadowalającego efektu tego, a to trochę inny... ) Dopasowanie wyglądu(chociażby obrotomierza do tego, który w autobusie już był) itd.

nikt123 napisał(a):Jeśli chodzi o sam model to chciałbym wiedzieć w jakim stopniu będziesz w niego ingerować tzn. czy kolejne zmiany będą obejmowały bryłę modelu, sprawy skryptowe, dodawanie nowych elementów, tekstury

Tekstury pewnie jakieś tak, a reszta, to jak napisałem wcześniej, to dla mnie czarna magia. O zmianie w bryle w ogóle nie myślałem, nie licząc dodania tych drzwi i załataniu "dziur" , które przy tym powstały. Nawet nie wiem co tu jest możliwe, by dało to upodobnienie do IK-160P. Próbuję uzyskać efekty swoimi skromnymi możliwościami. Coś będę umiał, to to zrobię, inaczej się nie da.;)

nikt123 napisał(a):Co do Twojej pracy nie można mieć zastrzeżeń.

To się cieszę. I niestety do tego się trzeba odnosić, bo jeśli coś się nie zmienia, to nie dlatego, że mi się nie chce.;)

nikt123 napisał(a):-główne niedopatrzenie pierwotnego autora to to, że tekstury bardzo się " świecą" i dotyczy to prawie całego modelu. Najbardziej jest to widoczne w fotelach pasażerów oraz metalowych rurkach i elementach, które moim zdaniem są do poprawy i wydają się troszkę paintowe.

Mi aż tak bardzo nie przeszkadza, chociaż oczywiście zauważyłem np. to, że pewne tekstury siedzenia , jak np. lakierowana decha są do zaakceptowania, ale już tak samo świecący się inny materiał niekoniecznie. Na razie udaję, że nie widzę, ale zobaczymy, może kiedyś zostanie to ruszone, jeśli ruszyć się da. Bardziej przeszkadza, że siedzenia nie są takie jakie być powinny, i to uważam za coś jako główne do przynajmniej teoretycznej zmiany, (czyli niekoniecznie przeze mnie) oprócz np. migaczy przednich. Ale tak jak napisałem udaję, że nie widzę, lub po prostu nie widzę, bo się im nie przyglądam. W lusterku widać... coś tam.;)

nikt123 napisał(a):- druga rzecz to tekstura deski rozdzielczej oraz fotela kierowcy. Moim zdaniem nie są najwyższej jakości. Tu podobna sytuacja troszkę paintowe.

Jeśli chodzi o same tekstury, to:
Tekstura deski ta w IK-160P, to moja robota i tam problem jest taki, że ona nie wygląda w autobusie jak na obrazku(w oryginale było to samo i wyglądało moim zdaniem na pewno nie lepiej;) ). Można porównać jej widok u góry i koło nóg, patrząc bardziej w lewo i prawo, to ta sama tekstura,, tylko, że w każdym miejscu wygląda inaczej, inaczej się układa, rozciąga czy tam ściska. Ja i tak ją rozciągałem(zachowując jakiś kompromis), żeby wyglądała tak jak wygląda. Próba jej dokładniejszego dopasowania polegająca na ściskaniu jej inaczej w różnych miejscach, to już będzie męczarnia, która w dodatku pozostawi ślady i niekoniecznie przyniesie lepszy efekt. Inna sprawa, że jest ona wykorzystywana też w innych miejscach kabiny. Zresztą wystarczy na niej zrobić jakieś paski i zobaczyć ,że się cudownie rozmnożą.;) Można to porównać ze wspomnianym wcześniej logiem na kierownicy. Na razie jest to skaj, ale jeśli chodzi o te tekstury, to będę chciał je w pewnych autobusach zrobić inne(np. po prostu czarną). To już raczej będzie wyobraźnia podparta nielicznymi średniej jakości zdjęciami. Jakieś proste rzeczy. To samo tyczy się fotela kierowcy, który w ogóle jest jaki jest, ale tekstury prawdopodobnie w różnych repaintach będą inne. Też jedna z rzeczy, których w czasie jazdy nie widać, więc na razie zmieniona tylko w jednym repaincie.

nikt123 napisał(a):-jeśli chodzi o tekstury zmienił bym również tekstury dokumentów i papierów znajdujących się po lewej stronie z węgierskich np na polski dowód rejestracyjny itp. skoro autobus otrzymał polskie malowania np PPKS Kraśnik.

To jest możliwe,;) na razie zostało uznane za sprawę drugorzędną.

nikt123 napisał(a):- poprawienie tekstur opon oraz tylnych felg

W sumie chyba jak wyżej, specjalnie się nie przyglądałem.

nikt123 napisał(a):Obiektowo skryptowe:
-nienaturalnie krzywo obracająca się kierownica
-brak animacji zmiany biegów
-brak małej pułeczki z prawej strony na wydawanie monet i biletów
-brak możliwości otworzenia górnych lufcików
-źle osadzona lewa górna lampa z przodu, która jest tak jakby wtopiona w bryłę, to samo tyczy się rury odprowadzającej spaliny
-brak możliwości ustawienia zapowiedzi przystankowych

Kierownica też coś głównego do zmiany, jeśli to kwestia wpisów, to prędzej czy później to zrobię, jeśli nie, to może być gorzej.;) Animacje, to chyba coś trudniejszego. Półeczka, która była została usunięta celowo, jakoś mi tam nie pasowała, nie widziałem nigdzie takiej, a dawanie kasy na kasetkę mi wystarcza. Kwestia dodania wpisu(z autobusu, który ją ma) jeśli ktoś chce ją mieć. Nie wiem czy lampa to część przesuwalna czy nie.;) Rura(i to co z nią związane), to w ogóle kwestia większa, może lepiej jakby jej wcale nie było widać.;) A zapowiedzi praktycznie nie używam jakoś, w tym autobusie w szczególności. Jest to coś nad czym w ogóle się nie zastanawiałem. W okresie, który autobusowo najbardziej mnie interesuje, po prostu nie było takich wynalazków.;) Ale to zapewne kwestia nie raz poruszana na forum.

nikt123 napisał(a):Bryła:
-do poprawy tylna część pojazdu
- dziury w pojeździe szczególnie np. pomiędzy sufitem a lufcikami

Jeśli to możliwe, to raczej już nie dla mnie. W zasadzie tu nie tyle poprawa wchodzi w grę, co przebudowa. I nie tylko tyłu. Chyba prędzej inny model powstanie niż z tego rzeczywisty 160P. Chociaż i to wątpliwe, ale może nas ktoś zaskoczy.;)

nikt123 napisał(a):Odkryłem także pewien bug z kamerą. Chodzi o tylną kamerę w środku pojazdu. Gdy obróci się kamerę odpowiednio w prawą stronę znika cały model.

Jeśli to kwestia ustawień kamery tak jak w przypadku widoków kierowcy lub będzie się to tym dało poprawić, to pewnie kiedyś spojrzę na to. Ja się jakoś musiałem nie obracać.;)

Dużą część z tego co chciałem ruszyć ruszyłem, a czy pozostałe się uda...
A tak poza tym, to ja się też staram nic nie zepsuć, ale na szczęście od tego są kopie.;)
Robiąc nowe malowania trochę w nich zmieniłem i tak samo zmieniłem te dostępne w paczce, przy okazji likwidując pewne niedopatrzenie, które było tylko w dwóch pierwszych, dlatego do paczki dorzucam małe uaktualnienie i nazwałem ją 3.1.2.;)
Stron: 1 2
Przekierowanie