Strefa OMSI

Pełna wersja: MZA Warszawa
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6
Witam,
ja opowiem troszkę o naszym "stołecznym" przewoźniku :)

Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA) w Warszawie - przedsiębiorstwo transportowe, obsługujące na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego, linie autobusowe na terenie Warszawy oraz sąsiednich miejscowości.
Pierwszym niskopodłogowym autobusem 15-metrowym, zakupionym przez MZA był Neoplan N4020. Pierwszymi przegubowymi autobusami niskopodłogowymi były Ikarusy 417.08, zakupione w 1995 roku. W 1999 wprowadzono do eksploatacji nowoczesne i niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 15.
W 2001 do Solarisów dołączają autobusy marki MAN.

To tak z Wikipedii, ale kogo obchodzi teoria, przejdźmy więc do taboru :)

Tabor:
-> Ikarusy (Ikarus 260.73A - 17 szt.; Ikarus 280.37 - 10 szt.; Ikarus 280.70E - 36 szt.) - byłoby więcej gdyby nie były złomowane
-> Neoplany N4020 (11 szt) i N4020td (50 szt)
-> cała masa Solarisów Urbino 15 (166 szt.)
-> Solarisy Urbino 10 (20 sztuk z 2012r. i jeszcze 15 sztuk z bodajże 2010r)
-> cała masa Solarisów Urbino 12 (50 szt. z 2007r; 70 szt. z 2008r; 36 szt. z 2011r)
-> różnej maści Jelcze (Jelcz 120MM, Jelcz 120MM/1, Jelcz M121I, Jelcz M121M, Jelcz M181M)
-> Solbusy Solcity 10 (40 szt.)
-> Solbusy Solcity 12 (25 szt.)
-> Solarisy Urbino 18 (różnej maści, dostawy 2005-2011 i 2013) - 449 szt.
-> Mercedesy Conecto LF G - nówki sztuki z listopada 2012r :D - 60 szt.
-> Solarisy Urbino 18 w wersji Hybrid (2012r.) - 4 szt.

A na koniec moje ukochane < MAN'y > :3
-> MAN'y NG 313 oraz NG 313 Lion's City G (te miały iść do Gdańska, jednak "wzięła" je Warszawa, nie były malowane na Warszawskie barwy i jeżdżą w biało-czerwonych - są 3 szt.), MAN'y NM 223.3 (15 szt.) i moje ukochane MAN'y NG 363 Lion's City G :3 (2010r - 70 szt.)
A właśnie, co się stało z tymi Ikarusami 417?
A tak do wiarygodności informacji z Wikipedii, mam wrażenie, że poniższe Volvo było znacznie wcześniej w posiadaniu MZA (chyba nawet jak jeszcze było MZK) niż Ikarusy 417
İmage

Pzdr.

@EDIT: Sprawdziłem, wg. Phototrans pierwszym właścicielem powyższego Volvo było MZK Warszawa w 1993 roku (źr. http://open.phototrans.net/15,2348,54.html ), więc Wikipedia, jak zwykle, kłamie. Sam osobiście pamiętam to Volvo jeszcze ze starymi lampami:
İmage
@EDIT3: Przejrzałem dokładnie historię MZK/MZA/ZTM Warszawa, powyższe Volvo B10MA (a.ka. Jelcz M180) nr. tab. 7370 był nie dość, że pierwszym autobusem przegubowym niskopodłogowym w Warszawie, to pierwszym niskopodłogowym w ogóle, jako ciekawostka, to był jedyny egzemplarz tego modelu zakupiony przez warszawskiego przewoźnika. Rok wcześniej, w 1992 roku, ówczesne MZK zakupiło również namiastki autobusów niskopodłogowych z jednym stopniem, czyli kilku poprzedników Ikarusa 417, tj. 435
İmage

oraz jednego Dennis'a Lance #6260
İmage
Dziękuję za poprawkę, na Historii MZA (daw. MZK) się nie znam, więc nie będę się tu wymądrzał :) autobusami interesuję się dopiero od 4 lat. Poza tym bardziej mnie interesuje "nowoczesny" tabor, aniżeli ten stary :) głównie uwielbiam MANy jak już pisałem :) ale kocham również Nerwoplany N4020td ;>

@@@ EDIT
Ikary 417 zostały 4 lata temu zezłomowane, stały na zajezdni z karteczkami "autobus w postępowaniu kasacyjnym".
Tutaj zdjątko ze złomowiska:
İmage
Ehhh... szkoda. Pamiętam jak kiedyś jeździłem do szkoły 121 (ówcześnie Pl. Wilsona - Gwiaździsta). Linię obsługiwały stare, rozklekotane Ikarusy 260, kilka Jelczy i jeden autobus niskopodłogowy, właśnie Ikarus 417. Niestety kursował 15 minut przez rozpoczęciem moich lekcji. Oczywiście najczęściej wychodziłem specjalnie później, żeby się nim przejechać, przez co notorycznie spóźniałem się do szkoły. Pamiętam te jasnoszare wnętrze i pomarańczowe rurki. Tak pachniało nowoczesnością w porównaniu z czarną gumową wykładziną oraz sklejką w drewnopodobnym kolorze na ścianach i suficie, jak w starszych Ikarusach...

Właściwie podobna sytuacja miała miejsce w 1996 roku, gdy do Warszawy na testy z Berlina trafił pierwszy niskopodłogowy tramwaj. Jeździł po Warszawie pół roku na nie istniejących już liniach 16 (Piaski - Al. Wilanowska[?]) i 36 (Potocka - Wyścigi). Mieszkałem przy pętli Piaski i czasem stałem kilka godzin czekając na niego, by przejechać się 2 przystanki i wrócić na piechotę. Sprawcą całego zamieszania był AdTranz GT6N, wtedy o tym nie wiedziałem, ale był nawet w berlińskim malowaniu.
Oto kilka zdjęć testowanego tramwaju autorstwa Tomasza Igielskiego z 1996 i Krzysztofa Lipnika z kolejnych testów GT6N w 2001 roku:
İmage
Co prawda minęło jakieś 20 lat od kiedy byłem ostatnio w tamtych okolicach, ale jest to chyba wyjazd ze starej pętli 36 - Potocka
İmage
Tutaj rozpoczyna trasę wyjeżdżając z Zajezdni Mokotów
İmage
drugie ujęcie z Zajezdni Mokotów
İmage
Wnętrze z charakterystycznymi berlińskimi kasownikami
İmage
Pulpit, nie wyobrażam sobie jak trudno ówczesnemu motorniczemu prowadziło się tramwaj dżojstikiem
İmage
Drugi test w 2001 roku na starym jeszcze Moście Gdańskim, niestety sterownik nie obsługiwał polskiej czcionki
İmage
36 na Mickiewicza w 2001 roku
może nie związane z mza, ale już bardziej z ztm- albo mi się wydawało, to znaczy na pewno Mi się przewidziało:D ale wczoraj z daleka zauważyłem scanie omnicty z grodziska w nowym warszawskim malowaniu- coś takiego http://s12.flog.pl/media/foto/8625826_so...rszawa.jpg
z logiem ztm nad środkowymi drzwiami. Może ktoś to potwierdzić? szczerze się zdziwiłem, ale chyba musiało mi się przewidzieć. a widziana była koło wiatracznej jakoś po 17
@Vanusek - Gdzieś czytałem, że PKS Grodzisk Mazowiecki ma jedną "zastępczą" Scanię. To zapewne była ona:P.
Ja wiem... Od co najmniej 6 września w nowych barwach śmiga #A517. http://www.omni-bus.eu/omnigaleria/displ...play_media Także raczej nic Ci się nie przywidziało:D
a jednak. dzięki Sebastian i proplayer. tak to wygląda jakby ktoś był ciekawy (bo Sebastiana link nie działa:D) http://www.omni-bus.eu/omnigaleria/displ...play_media niezłe zdiwko i pytanie po co te rzęchy oklejać:D
@Venusek. Masz rację. Po co to badziewie oklejać. A co do MZA WARSZAWA to bardzo dobrze dba o autobusy. Szkoda że Ikarusy 417-stki skasowali tak szybko:(
To Ikarusy 260 nadal kursują a 417 nie? Szczerze jestem zaskoczony tym faktem. A wiecie może dlaczego je tak szybko skasowali?
Stron: 1 2 3 4 5 6
Przekierowanie