Strefa OMSI

Pełna wersja: MPK Lublin Sp. z o.o.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4
[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcTnJBXvMiUDREHL5hVagwj...E75mtQp-us] [Obrazek: logo_bez_napisow.png]

Trochę z historii:

1 stycznia 1929 r. Magistrat uruchomił przedsiębiorstwo Autobusy Miejskie m. Lublina. Datę tę traktuje się jako początek funkcjonowania właściwej komunikacji miejskiej w Lublinie. Początkowo uruchomiono 2 linie komunikacyjne: linię A: na trasie Dworzec - Koszary i B: Dworzec - Kalinowszczyzna.

Na przełomie lat 1938/1939 została wybudowana zajezdnia przy ul. Garbarskiej, która posiadała warunki do garażowania i obsługi 30 autobusów.

W roku 1951 zmieniono nazwę przedsiębiorstwa z Miejskiej Komunikacji Samochodowej na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

21 lipca 1953 r. na ulice Lublina wyjechał pierwszy trolejbus. Pierwsza linia trolejbusowa miała 4 km i obsługiwana była przez 6 trolejbusów radzieckich typu IaTB.

W 1955 r. łączna długość linii komunikacyjnych wynosiła 81 km.

W 1957 r. rozpoczęto budowę nowoczesnej jak na ówczesne czasy zajezdni autobusowo- trolejbusowej zaplanowanej na 100 pojazdów w dzielnicy Helenów. W styczniu 1960 r. oddano do użytku pierwszą halę w tym obiekcie, zaś całość inwestycji zakończono wiosną 1963 r.

W 1973 r. w Lublinie wprowadzono nowy układ komunikacyjny, który przewidywał jak najwięcej połączeń bezpośrednich z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i odwrotnie, likwidację promieniowego układu linii komunikacyjnych a wprowadzenie średnicowego a także zwiększenie częstotliwości kursowania pojazdów w godzinach szczytu. Do głównych inwestycji zrealizowanych w tym roku zaliczyć można modernizację stacji prostownikowej przy ul. Szczerbowskiego, adaptację terenu przy ul. Młyńskiej na tymczasową zajezdnię oraz modernizację Zajezdni Helenów.

W lipcu 1976 r. utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej w Kraśniku, będący filią MPK w Lublinie. Na początek przekazano z naszego zakładu 37 autobusów marki "San", co pozwoliło na uruchomienie 10 linii komunikacyjnych o łącznej długości 131 km.

Rok 1979 to rok jubileuszu 50-lecia komunikacji miejskiej w Lublinie. MPK dysponowało wówczas 352 autobusami i 54 trolejbusami; średnio dziennie przewoziły one ok. 500 tys. pasażerów. W przedsiębiorstwie zatrudnionych było blisko 2000 osób.

W lipcu 1980 r. oddano do eksploatacji nową halę obsługi dla autobusów "Berliet" przy ul. Nałęczowskiej. Zakończono też rozbudowę podstacji przy ul. Garbarskiej, a także rozpoczęto budowę nowej zajezdni autobusowej na Majdanie Tatarskim.

W kwietniu 1982 r. Prezydent Miasta Lublina jako organ założycielski zatwierdził statut MPK w Lublinie. Dokument ten określał relacje prawne między przedsiębiorstwem a otoczeniem oraz kompetencje organów przedsiębiorstwa i wzajemne relacje między nimi. W porównaniu zaś z poprzednimi unormowaniami organy przedsiębiorstwa uzyskały większą samodzielność. W czerwcu zaś wprowadzony został regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa.

W czerwcu 1982 r. na spotkaniu przedstawicieli 6 przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju (w tym lubelskiego MPK) utworzono Zrzeszenie Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Kraju. Zrzeszenie to powstało w celu współpracy przedsiębiorstw miejskiej komunikacji publicznej, reprezentowania wspólnych interesów przedsiębiorstw oraz wykonywania usług na rzecz członków Zrzeszenia.

15 grudnia 1985 r. w nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim oddano do użytku halę napraw głównych ze stanowiskami naprawczymi, blacharskimi, nauki zawodu i częścią socjalną dla zatrudnionej załogi - wtedy też nastąpiła uroczysta przeprowadzka zakładu Komunikacji Autobusowej Nr 2 do nowej zajezdni. Całkowite zakończenie budowy zajezdni na Majdanie Tatarskim nastąpiło w 1986 r.

W sierpniu 1991 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie przestało funkcjonować jako przedsiębiorstwo państwowe i na mocy Uchwały Zarządu Miasta Lublina z dniem 1 września 1991 r. zaczęło działalność jako Zakład Budżetowy.

W 1992 r. Lubelskie MPK jako pierwsze w Polsce wprowadziło system biletów okresowych. Od tego momentu pasażerowie mogli zakupić bilet okresowy na jedną lub wszystkie linie ważny przez kolejne 7, 10, 15, 30 i 90 dni.

Dwa lata później tj. w lipcu 1994 r. wprowadzono system biletów jednorazowych czasowych. Pasażer w zależności od długości trasy jaką ma do pokonania, a co za tym idzie w zależności od czasu potrzebnego na przejazd kasował bilet 10-minutowy ,20-minutowy lub 60-minutowy.

W kwietniu 1994 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozszerzyło swoją działalność o świadczenie usług przewozowych dla osób niepełnosprawnych specjalnie do tego celu przystosowanymi mikrobusami.

W 1994 r. w związku z remontem głównej ulicy Lublina - Krakowskiego Przedmieścia - zlikwidowana została funkcjonująca tam trakcja trolejbusowa.

W 1996 r. pojawiły się w Lublinie pierwsze autobusy niskopodłogowe - najpierw 4 Jelcze M121, nieco później Neoplany.

1 stycznia 1998 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie z Zakładu Budżetowego przekształciło się w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Fakt ten pociągnął za sobą szereg zmian w zarządzaniu, strukturze organizacyjnej i działalności firmy.

W roku 2001 wszedł do eksploatacji pierwszy w mieście niskopodłogowy trolejbus oznaczony jako EKO-BUS Jelcz M121E.

17 grudnia 2007 r. - został oddany do użytku odcinek linii trolejbusowej Roztocze - Orkana - Armii Krajowej - Bohaterów Monte Cassino - Wileńska – Głęboka.

W kwietniu 2008 r. do Lublina trafił niskopodłogowy trolejbus Solaris Trollino 12 zakupiony w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Czerwiec – sierpień 2008 r. – MPK Lublin kupuje 20 nowych Solarisów URBINO 12.

18 sierpnia 2008 r. - został uruchomiony System Karty Biletu Elektronicznego. Tym samym odeszły do lamusa tzw. papierowe przejazdówki.

Grudzień 2008 r. - MPK Lublin kupuje 2 nowe Mercedesy Conecto LF.

Lipiec – wrzesień 2009 r. flotę lubelskiego MPK zasila kolejna partia 30 nowych Mercedesów Conecto (20 szt. LF i 10 szt. G).

1 grudnia 2009 r. - MPK Lublin podpisuje 10-letnią umowę na świadczenie usług komunikacji miejskiej z gminą Lublin.

23 kwietnia 2010 r. - na ulicach Lublina debiutuje trolejbus MAZ 203T – pojazd złożony w Lublinie na nadwoziu białoruskiego autobusu MAZ 203.

Oraz trochę fotek:

KIEDYŚ:

[Obrazek: foto_hist_1.jpg]

[Obrazek: foto_hist_12.jpg]

[Obrazek: foto_hist_28.jpg]
I DZIŚ:

[Obrazek: caciamali_3.jpg]

[Obrazek: conect0_LF_1.JPG]

[Obrazek: f2.jpg]

[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcQmFAfli2PUtF-D6mBOl_h...InS8a28pog]

[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcTzu53x1wVwJmWI-P1LmJc...VPS8hEfMRg]

[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcTGf9xD1YUjjsssY8s-B1C...6soMXuWHfw]

[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcRuYDa6USD0d8JvlplTkCa...Yf9vV0xjxw]

[Obrazek: MAZ%20203T%20MPK%20Lublin%203840(30.6.2010)2.JPG]

[Obrazek: images?q=tbn:ANd9GcSOrYHI55dNDx9Q1HVTluL...1-gk4MeWug]
Źródło: http://mpk.lublin.pl/index.php?id_site=30&id=63

Zdjęcia pochodzą ze strony MPK Lublin.
Zgoda na publikacje czyiś zdjęć jest? Poza tym tak jak napisał NickTM gdzie źródło tekstu?
Przygotowałem trochę informacji o lubelskiej komunikacji.

Poradnik jest jeszcze w robocie, także jeżeli ma ktoś jakieś sugestie pisać na PW
INFO dla Lublinian
Taki news z ostatniej chwili:

MPK Lublin zaczęło pomału przemalowywać Solarisy Urbino 12 z żółto-czerwonych na barwy miejskie:

[Obrazek: 2293.jpg]
[Obrazek: 625451.jpg]
[Obrazek: 2293.jpg]
Dziś po raz kolejny pani mnie "przycieła" drzwiami w Solarce XD Po za tym ktoś wie kiedy koniec prac na D.M. Majdanka + powrót przystanku Dulęby na swoje miejsce?
Jeszce troszkę to potrwa: http://www.ztm.lublin.eu/?op=content&sid=16&id=561 <-- Zawsze tu należy szukać info
Takie oto trolejbusy marki Ursus będą woziły mieszkańców Lublina:

[Obrazek: wqro.png]

Ale teraz zapytanie: Czyż one nie są aż na zbyt podobne do Autosana:

[Obrazek: 55autosan.jpg]
Jak pierwszy raz zobaczyłem te autobusy, to pomyślałem "WTF?! Autosan w wersji trolejbus?!".
Mają większy grill od Autosanów , tam gdzie mają logo i nie mają 1 świateł:P
Problem w tym że to AUTOSAN jest podobny do BOGDANA bo te bogdany były młodsze niż rodzina SanCity.
Stron: 1 2 3 4
Przekierowanie