Strefa OMSI

Pełna wersja: Konwertowanie obiektów 3d - poradnik
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Konwertowanie obiektów 3d - poradnik

Jakiś czas konwertuję obiekty do OMSI z Vbusa i Cities in Motion. Teraz dzięki mojemu poradnikowi będzie to mógł robić każdy.

Potrzebne programy:
Konwertowanie z Vbusa:
Blender (polecam wersję 2.49), Omsi X Converter (KLIK), Notatnik

Konwertowanie z Cities in Motion:
Blender (j.w.), Omsi X Converter (j.w.), GS File Viewer (KLIK), GS Tools (KLIK), Notatnik

Jeżeli konwertujesz z Vbusa: obiekty znajdują się w folderze scene i są zapisane w formacie *.3ds. Zacznij od punktu 7.

Jeżeli konwertujesz z CiM zacznij od punktu 1.

Cities in Motion

1. Po rozpakowaniu i zainstalowaniu, uruchamiamy program GS File Viewer.
2. Klikamy przycisk Open GS file...
3. Wchodzimy do folderu z zainstalowanym CIM i wybieramy plik objects.gs.
4. Klikamy przycisk Extract whole GS file to folder... i wybieramy dowolną lokalizację, w której rozpakuje się nasz plik GS.

[Obrazek: 2wq4rwl.jpg]

5. Po ściągnięciu i rozpakowaniu programu GS Tools kopiujemy program gsobj_export.exe do folderu z obiektem, który chcemy skonwertować (obiekty znajdują się w lokalizacji podanej wcześniej w programie GS File Viewer. Budynki znajdują się w folderze Buildings. Z obiektami z innych folderów nie eksperymentowałem).
6. W danym folderze odnajdujemy plik object, przenosimy go i upuszczamy na nasz gsobj_export.exe.

[Obrazek: 2z74q4i.jpg]

CiM i Vbus


7. Uruchamiamy Blendera...
8. Wybieramy przycisk file i klikamy import. W przypadku konwertowania z Vbusa 3D Studio (3ds), a w przypadku CiM Wavefront (obj)
9. Pojawia się nasza bryła. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższych screenach:

[Obrazek: j6oi93.jpg]

[Obrazek: 2jt7qr.jpg]

Jeżeli konwertujesz z Vbusa przejdź do punktu 15, a jeśli z CiM to do punktu 10.

Cities in Motion


10. Klikamy przycisk TAB i spoglądamy w pole zaznaczone na poniższym screenie:

[Obrazek: 2dchi0k.jpg]

11. Wchodzimy do folderu SceneryObjects w katalogu z zainstalowanym OMSI i tworzymy swój folder, z dwoma podfolderami: model i texture.

12. Wchodzimy ponownie do folderu, do którego wypakowaliśmy plik objects.gs i kopiujemy stamtąd plik dds, o takiej nazwie jaką ujrzeliśmy w blenderze, do folderu texture w naszym folderze w SceneryObjects.
13. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

[Obrazek: 2jdkpsn.jpg]

14. Szukamy pliku dds, skopiowanego przed chwilą do naszego folderu i klikamy replace image. A teraz przejdź do punktu 21.

Vbus


15. Wchodzimy do folderu SceneryObjects w katalogu z zainstalowanym OMSI i tworzymy swój folder, z dwoma podfolderami: model i texture.
16. Wchodzimy do folderu, z którego importowaliśmy nasz model i kopiujemy wszystkie tekstury do swojego folderu w SceneryObjects.
17. Obiekty z Vbusa są zazwyczaj podzielone na kilka części. Na początku zajmujemy się pierwszą częścią i klikamy ją prawym przyciskiem myszy.
18. Postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

[Obrazek: 2jdkpsn.jpg]

19. Klikamy przycisk TAB i spoglądamy w pole zaznaczone na poniższym screenie:

[Obrazek: 2dchi0k.jpg]

20. Szukamy pliku tekstury o nazwie z pola na poprzednim screenie, skopiowanego przed chwilą do naszego folderu i klikamy replace image. Punkty 17-20 należy powtórzyć dla każdej części obiektu.

CiM i Vbus

21. Następnie należy nasz obiekt odpowiednio przeskalować. Wracamy do poprzedniego widoku i wciskamy klawisz S. Teraz możemy dowolnie skalować nasz obiekt.

[Obrazek: s2vd39.jpg]

22. Po przeskalowaniu postępujemy zgodnie z instrukcją na poniższym screenie:

[Obrazek: 15i15d4.jpg]

23. Sprawdzamy, czy ustawienia zgadzają się z tymi na screenie:

[Obrazek: j7xh53.jpg]

24. Plik *.x zapisujemy w utworzonym wcześniej podfolderze model w swoim folderze w SceneryObject.

25. Uruchamiamy program OMSI X Converter. Sprawdzamy, czy wszystkie opcje zgadzają się z poniższymi i klikamy Convert.

[Obrazek: 20f83yu.jpg]

26. Przechodzimy do naszego folderu model i wybieramy nasz plik *.x.
27. Z byle jakiego folderu w SceneryObject kopiujemy byle jaki plik *.sco, otwieramy go za pomocą Notatnika (osobiście korzaystam z programu Notepad++ i jestem z niego zadowolony) i kopiujemy:

Kod:
[friendlyname]
<nazwa wyświetlana w OMSI>

[groups]
<ilość podfolderów>
<nazwy podfolderów>

[mesh]
<nazwa pliku o3d>.o3d

[collision_mesh]
<nazwa pliku o3d>.o3d

[shadow]

[fixed]

Krótkie objaśnienie:
nazwa wyświetlana w OMSI - chyba nie muszę tłumaczyć:)
ilość podfolderów - na początek zalecam jeden
nazwy podfolderów - zalecam twój nick
nazwa pliku o3d - nazwa pliku zaqpisywanego przez Blendera.

UWAGA!
Znaki < i > usuwamy!!

Prawidłowy plik SCO:

[Obrazek: iema77.jpg]

28. Otwieramy Edytor OMSI, wchodzimy w zakładkę Objects, klikamy Load, wybieramy stworzony przez nas plik SCO. Wciskamy przycisk N i cieszymy się naszym obiektem.

[Obrazek: 2s8i99d.jpg]

Warto nasz obiekt porównać z innymi, tymi standardowymi w grze, aby sprawdzić czy jest dobrze przeskalowany. Jeżeli nie, należy powrócić do Blendera i poprawić to (ja nie wyłączam Blendera, dopóki nie uznam, że model zostanie poprawnie, do końca skonwertowany).

Jeżeli obiekt jest do góry nogami, to przy zapisie pliku x należy zaznaczyć opcję Flip z.

Wszelkie pytania, nieprawidłowości, prośby, ew. groźby należy kierować do mnie w tym temacie.
Link do GS File Viewer i GS Tools wysiadł.
Przekierowanie