Strefa OMSI

Pełna wersja: SA 103 Pesa 214Ma & SA 106 Pesa 214M
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Historia
Stan polskiej kolei po roku 1990
Do połowy lat 90. w posiadaniu PKP było 6 autobusów szynowych wyprodukowanych przez Kolzam w Raciborzu (SN81 i SA104) i 6 przez ZNTK Poznań (SA101 i SA102).

W latach 90 PKP planowało kilka zakupów taboru – 16 składów Pendolino, 50 lokomotyw elektrycznych i kilkuset autobusów szynowych do obsługi lokalnych połączeń. Żaden z tych zakupów nie został zrealizowany. W związku z planami odnośnie szynobusów Kolzam oraz ZNTK Poznań, jedyni ówcześni producenci autobusów szynowych w Polsce, poczynili nawet pewne przygotowania. Kolzam np. opracował konstrukcję trójczłonowego autobusu szynowego bazującego na SA104, który jednak nigdy nie wszedł do eksploatacji.

Uchwalenie w 2000 ustawy o restrukturyzacji PKP zmieniło sposób finansowania przewozów regionalnych, tworząc PKP Przewozy Regionalne oraz obligując samorządy do przeznaczenia części środków na zakup taboru.

Geneza
Wobec istniejącej sytuacji taborowej polskich kolei, przekształcające się ZNTK w Bydgoszczy chciały się rozwinąć w kierunku budowy nowego taboru szynowego. W styczniu 2001 roku rozpoczęto budowę pierwszego spalinowego wagonu motorowego. Pojazd ten, oferowany pod nazwą handlową Partner, został zaprezentowany na targach Trako 2001 w Gdańsku-Oliwie już przez Pesę Bydgoszcz. Po targach miały miejsce promocyjne pokazy w różnych miastach Polski, mające na celu zainteresowanie samorządów nową propozycją dla kolei regionalnych. Od 10 do 12 maja 2002 miały miejsce jazdy próbne prowadzone przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.

Do tego czasu w Polsce było już dwóch innych producentów wagonów spalinowych (ZNTK Poznań i Kolzam Racibórz), oferujących jednak tylko lekkie wersje, znane jako autobusy szynowe. Przez kolejne 10 lat to Pesa zebrała najwięcej zamówień i stała się liderem krajowego rynku wagonów spalinowych.

Pojazdy pokrewne
Podstawą opracowania konstrukcji pojazdu typu 214M był wagon bezprzedziałowy 120A, do budowy pierwszego egzemplarza (SA106-001) wykorzystano wiele części z jednego z istniejących wagonów tego typu

Fotki
[Obrazek: 10055747282857917276.png]

[Obrazek: 1024px-SA103_w_Somoninie.JPG]

[Obrazek: 1024px-SA106-017%2B019%2B014.JPG]

Wnętrze

[Obrazek: SA106-007_wnętrze.jpg]

Kabina maszynisty
[Obrazek: 2007.06.17_-_043_Gdynia_Główna%2C_SA_103...faxepl.jpg]
Przekierowanie