11.03.2015, 14:08
Cities: Skylines to wydana 10 marca tego roku gra PC polegająca na budowaniu dobrze prosperującego miasta. Jest porównywana do SimCity 4 w oprawie 3D.
Ogólny opis gry możecie przeczytać chociażby tutaj: http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=24497 , więc nie będę tego wszystkiego powtarzał. Wymienię plusy i minusy z własnego punktu widzenia, gdyż grę zamówiłem już w preorderze.
Plusy:
- ogrooooomny teren do zagospodarowania, teoretycznie jest to 36 km kwadratowych, w praktyce po użyciu odpowiedniego moda - aż 100 km kwadratowych (dla porównania w najnowszym SimCity było to 9 km kwadratowych), gra prawdopodobnie pozwala na zbudowanie miasta o populacji przekraczającej kilkaset tysięcy osób, ograniczeniem może być jednak konfiguracja sprzętowa;
- otwartość gry na mody i dodatki, już dzień po premierze w Steam Workshop jest około 300 nowych terenów i 500 budynków a to dopiero próby;
- intuicyjne sterowanie i obsługa;
- dobrze dopracowana mechanika gry;
- rozsądne wymagania sprzętowe, mocny w czasach swoich świetności trzyletni komputer powinien móc uciągnąć tą grę, ale oczywiście z większymi miastami może sobie nie poradzić;
- dość rozbudowane możliwości układania dróg i planowania komunikacji miejskiej (brakuje w zasadzie tylko tramwajów);
- przyjemna grafika;
- możliwość podziału miasta na dzielnice i zarządzania nimi w odrębny sposób;
- kreator terenów i obiektów.
Punkty neutralne:
- średnia liczba budynków, zarówno tych budowanych na strefach mieszkalnych, handlowych i przemysłowych jak i budynkach stawianych samodzielnie (użyteczności publicznej powiedzmy), daję to w punktach neutralnych, gdyż modderzy nad tym już pracują a i pewnie wyjdzie parę DLC;
- odblokowywanie danych budynków i funkcjonalności po osiągnięciu danych kryteriów.
Minusy
- lekko niedopracowany ruch drogowy: nieustępowanie miejsca pojazdom uprzywilejowanym, nieoptymalne wybieranie pasów (przez co tworzą się korki);
- brak zanieczyszczenia powietrza, mamy jednak wskaźniki zanieczyszczenia gleby, wody i wskaźniki hałasu;
- brak trybu dzień/noc (pewnie pojawi się to w jakimś późniejszym dodatku), katastrof naturalnych i pór roku;
- brak jakiegokolwiek trybu multiplayer;
- wydaje mi się, że gra trochę zbyt łatwa (ale może wynika to stąd, że namiętnie grałem w SimCity 4 i mam już sporo doświadczeń);
- kilka innych mniejszych problemów, do szybkiego załatania.
Polski filmik z miastem o populacji przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców z przedpremierowej wersji gry:
Screenów jest w internecie mnóstwo, więc w temat wstawiał nie będę.
Osobiście uważam, że jest to absolutny "must-have" każdego, kto lubi tytuły ekonomiczno-strategiczne. W tej chwili lepszej gry w budowanie miasta - nie ma. Perspektywy rozwoju "Cities: Skylines" są także bardzo duże, ze względu na otwartość na nowe obiekty ale także inne mody. Jednak nawet bez tego, gra jest zdecydowanie już kompletna i można przy niej spędzić miłe i długie godziny. Otrzymała też wysokie noty największych stron internetowych poświęconych grom komputerowym.
Oficjalne wymagania sprzętowe (źródło: gry-online.pl):
Zalecane: Intel Core i5-3470 3.20 GHz/AMD FX-6300 3.5 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660/Radeon HD 7870 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 7/8 64-bit
Minimalne: Intel Core 2 Duo 3.0 GHz/AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce GTX 260/Radeon HD 5670 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows XP/Vista/7/8/8.1 64-bit
Gra dostępna do kupienia na Steamie za niemałe pieniądze, ale w cdp.pl ceny nie są już takie przerażające. Wersja zwykła kosztuje 79zł, a deluxe 99zł. Mały haczyk jest jednak w tym, że grę trzeba pobrać z terenu Polski (ze Steama oczywiście). Brak informacji na temat wersji pudełkowej.
Jeśli ktoś miałby jakieś pytania dotyczące tej gry to chętnie odpowiem.