[OMSI 2] Podstawy edytora map | |||
Cześć ! W tym poradniku chciałbym omówić podstawy tworzenia mapy do OMSI2. Kieruję ten poradnik do zielonych - czyli do osób które nie są jeszcze obeznane w tym temacie.
Jak włączyć edytor? Aby włączyć edytor poprzez Steam naciskami OMSI prawym przyciskiem myszy i wybieramy 'Właściwości' znajdujące się na dole listy która powinna się pojawić odrazu po naciśnięciu PPM. Wtedy wybieramy 'Ustaw opcje urchamiania' i tam wpisujemy -editor. Wtedy klikamy 'OK' i tworzymy skrót na pulpice, przez naciśnięcie 'Stwórz skrót na pulpicie'. Wtedy po uruchomieniu tego skrótu edytor OMSI2 powinien być załadowany. Bez udziału Steam-a, można też zrobić skrót głównej aplikacji OMSI2 przez naciśnięcie 'Crate shortcut' lub 'Utwórz skrót'. Kiedy taki skrót pojawi się w naszym folderze z grą, klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy zakładkę 'Właściwości'. Szukamy pola z napisem 'Target' lub 'Cel'. Tam na samym końcu ścieżki do gry dodajemy "-editor". Wtedy również będziemy już mogli włączyć edytor, przed uruchomienie się edytora otworzy się nasze konto w Steamie, celem zalogowania się. Jak stworzyć plik mapy? Aby stworzyć folder mapy który będzie znajdował się w folderze 'maps', Musimy przejść do folderu template i skopiować folder 'NewMap' i wkleić go do folderu 'maps'. Tam możemy go nazwać w jakikolwiek sposób - narazie najwygodniejszy dla Was. Po wejściu do tego folderu, pierwszy plik na którym będziemy się skupiać to plik 'global'. Tam ustawiamy nazwę, opis czy obrazek/miniaturkę mapy w grze. Po wejściu do tego pliku, przez uruchomienie go używając notatnika lub innego edytora tekstwoego, znajdujemy pole piszące [name]. W miejscu poniżej, wpisujemy nazwę mapy. Następnie szukamy pola [friendlyname]. Tam w polu poniżej wpisujemy to samo. Następnie znajdziemy napis [description]. Pomiędzy napisem [description] a [end] wpisujemy nasz opis - tam gdzie jest napisane <description>. Polecam nie używać polskich znaków, lecz w innym poradniku mogę wam pokazać jak to zrobić. Obrazkiem/miniaturką zajmiemy się później. Jak załadować mapę w edytorze? Kiedy już to wszystko zrobiliśmy, włączamy edytor OMSI i ładujemy mapę. Jak to zrobić ? Szukamy naszego folderu z mapą i wybieramy plik global, iż jest to plik ładujące dane naszej mapy. Czyli inaczej, plik który mówi do edytora "Tu są informacje na temat tej mapy. Na podstawie tych informacji załaduj mapę w edytorze" ![]() Co oznaczają te wszystkie zakładki na boku ? Teraz opiszę od czego jest każda zakładka i za co jest ona odpowiedzialna. Tile W tej zakładce tworzymy nowe kafle, czyli te zielone kwadraty mające wysokość i szerokość 300 metrów. Jest to ważne przy tworzeniu map realnych iż jeśli na przykład będziemy tworzyć linię autobusową mającą 5.7km (5700m) to wiemy że będziemy potrzebować 19 kaflów/tiles. Objects Tu ładujemy i wybieramy budynki które chcemy/będziemy chcieli postawić na naszej mapie. Omówimy tą zakładkę później, lecz jaka jest różnica pomiędzy przyciskiem 'Load' a 'Load directory' ? A no, zakładka 'Load' ładuje pojedyńcze pliki a 'Load directory' ładuje wszystkie pliki z folderu w którym plik który wybieramy się znajduję. Splines Tu ładujemy i wybieramy ulice/drogi. Większośc skrzyżowań są oznaczane jako 'Object' dlatego że nie można zmienić ich długości - zostaje on zawsze taki sam, zaś Splines możemy zmieniać długosć, oś (czyli na zakrętach) i wiele innych danych. Omówimy tą zakładkę później przy budowaniu/stawianiu dróg/ulic. Terrain Sam tej zakładki za bardzo nie ogarniam i rzadko jej używam przy budowie mojej mapy, lecz tu wybieramy położenie danego obiektu w porównaniu z wysokością terenu czy naprzykład czy na którymś z kafli chcemy mieć wodę. Traffic Rules W tej zakładce wybieramy ograniczenia prędkości, pierwszeństwo, kolejnośc wyjazdów samochodów/ruchu AI czy naprzykład jakie typy pojazdów są dozwolone na danym terenie/spline. Tracks & Trips, Station Links Narazie ominę te zakładki. Jeśli ktoś ma większą wiedzę na temat tych zakładek to proszę opisać w odpowiedzi ![]() Reszta zakładek Te zakładki narazie nie będą nam potrzebne. Najprawdopodobniej omówię je w kolejnej części tego poradnika. Chcę zaczać budować! Jak? Najpierw, omówię budowanie dróg, czyli spline`ów. Najpierw załadujemy najprostszą drogę/ulicę która możemy znaleźć w 'ADDON_SimpleStreets'. Wybieramy przycisk 'Load' i znajdujemy w naszym folderze z grą folder 'Splines'. Tam przechodzimy do 'ADDON_SimpleStreets' i szukamy pliku 'RQ_X_2spur_Altonaer_8m'. Dla osób które takiego folderu/dodatku nie posiadają oto link do strony z linkiem do pobrania tego dodatku : http://www.omnibussimulator.de/forum/ind...eadID=2500. Zaś dla osób które już posiadają ten dodatek, kiedy już ten plik pojawi się w naszej liście załadowanych spline`ów OMSI2 to możemy go wybrać po przez naciśnięcie. Kiedy zostanie on zaznaczony na niebiesko, naciskamy "N". Czemu N ? N to jest postawienie nowego obiektu lub spline. G to przesunięcie takiego obiektu a R to jego przekręcenie/rotacja. Po naciśnięciu N klikamy tam gdzie chcemy żeby ten spline był a żeby już nie był zaznaczony na czerwono, to klikamy gdzieś obok obiektu/spline i powinien już być normalnie widoczny. Teraz zajmiemy się jego edycją. Co wy na to żeby był on dłuższy. Co trzeba zrobić ? Naciskamy na spline lewym przyciskiem myszy (już ten znajdujący się na kaflu) i patrzymy na prawą stronę naszego ekranu. Tam powinniśmy znaleźć pola : z: rot: Lenght: Angel: Radius: Skupimy się na 'Length'. Tutaj zmieniamy zaznaczonego wcześniej spline. Zmieńmy np. do 100m. Jeśli nie mieści się on na danym kaflu to zaznaczamy ten spline i naciskamy G. Przesuwamy mysz do miejsca gdzie chcemy przesunąć nasz spline i klikamy na kafel a potem żeby odznaczyć to już wiecie co zrobić ![]() ![]() ![]() Stawianie obiektów, budowanie budynków czyli Objects w edytorze Przejdźmy teraz do zakładki 'Objects'. Jeszcze przed tym zbudujmy prostą ulicę o długości 100m, przy której będziemy stawiać nasze pierwszy obiekty ![]() ![]() ![]() Co zrobić żeby dostosować budynek do ulicy ? Jedyne co musimy zrobić to przekręcić budynek używając R i kręcenia/ruszania myszką w te i we wte żeby budynek był pod tym samym kątem co ulica/droga. Teraz aby przesunąć obiekt koło ulicy używamy G i postawmy koło drogi ![]() Na dzisiaj to koniec ![]() ![]() Jeśli ktoś bardziej obeznany chciałby opisać w szczegółach dane funkcje to zapraszam do odpisywania w odpowiedziach. Jeśli ktoś ma link do poradnika opisywującego zakładki którch nie poruszyłem w tym wątku to zapraszam do odpisywania w odpowiedziach. Jeśli popełniłem jakiekolwiek błędy gramatyczne, lecz mieszkam w Wielkiej Brytanii, więc moja wiedza o języku polskim jest ograniczona ![]() Dla osób poszukujących dalszych informacji to zapraszam do poradnika "Tworzymy razem mapę" nagranego przez użytkownika rzymianin22. Serdecznie pozdrawiam! Oto link : https://www.youtube.com/watch?v=AgRg1moyMfw Pierwszy odcinek.
| |||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
1 gości |