Witaj na Forum! Zapraszamy do rejestracji lub zalogowania. Stwórz konto  


Cieniowanie tekstury.

#1

Zastanawiam się jak wykonuje się cieniowanie tekstury zewnętrznej na pojeździe, interesuje mnie efekt typu Neoplana N4016, czy Merca 0530G od AlTerra. Do dyspozycji mam w tej chwili Paint.Net i Photoshop, w razie potrzeby mogę zainstalować GIMP.

P.S. Proszę o wypowiedzi głównie teksturowców, szczególnie jeśli mogli by wytłumaczyć to jak najbardziej łopatologicznie.
[Obrazek: t4agXQ1.png]
Odpowiedz

#2

Sposobów na tworzenie takiego cieniowania jest wiele.

Twórcy autobusów mają trochę ułatwione zadanie- dysponują modelem, a co za tym idzie, mogą wykorzystać ciekawą funkcję programów do obróbki 3D, mianowicie tzw. bake'owanie tekstur. Taka technika jest użyta m.in. w wymienionym wyżej modelu AlTerra. Istnieje też zupełnie inna ideologicznie technika, którą reprezentuje model Neoplana (o ile się nie mylę), ręczne tworzenie cieni w programie graficznym. Jest to o wiele bardziej czasochłonne od pierwszego sposobu, a także wymaga od twórcy dużej cierpliwości i samozaparcia. W tym przypadku mamy ogromną różnorodność rysowania cieni, możemy je ręcznie rysować przy użyciu pędzla (najwygodniej na tablecie graficznym, wszak wyposażony jest w funkcję odczytywania nacisku), tworzyć je przy użyciu gradientów lub (co najbardziej lubię) przez narzędzie zwane w photoshopie "blaskiem zewnętrznym".

Myślę, że najbardziej zainteresuje Cię ostatnia technika, więc pokrótce postaram się ją opisać.
Pierwszym krokiem jest "ościeżkowanie" przez nas obrysu powierzchni cieniowanej, następnie używamy funkcji "Obrysuj ścieżkę pędzlem" używając do tego pędzla o rozmiarze 1. Później ustawiamy w opcjach mieszania warstwy blask zewnętrzny, ustawiamy jego parametr na "zwykły", a dobór reszty parametrów należy do Ciebie. Na samym końcu możemy ukryć niepotrzebne cienie (np. po jednej stronie krawędzi) poprzez maskę warstwy.

Mam nadzieję, że chociaż trochę mnie zrozumiałeś:)
 Podziękowania za post: erap2(+1)
Odpowiedz

#3

Ja polecam lepszy sposób, w Neoplanie skopiuj białą teksturę do gimpa, zduplikuj warstwę, na warstwie wierzchniej ustaw typ "mnożenie", na warstwie spod spodu maluj, od razu masz pocieniowane:D
W O530G jest tak samo, tam musisz tylko ustawić w tych szarych szybach widoczność na ok. 20/30% (jak zostawisz tak jak jest domyślnie w repaincie to będziesz miał szare szyby;) )
Udzielam bezpłatnej pomocy na forum, pomoc na PW wyłącznie ODPŁATNIE.
TUF GAMING X570-PLUS + 5800X + RTX3060Ti 12GB + 32GB RAM

Dziękuję za 400 punktów reputacji! :D
 Podziękowania za post: erap2(+1)
Odpowiedz

#4

No to chyba będę musiał zapomnieć o cieniowaniu, pierwsze metody (od NightHauler) mi nie wychodzą, a sposób piotr88010 niestety nie wyjdzie bo tekstura już gotowa (bez cieniowania).
[Obrazek: t4agXQ1.png]
Odpowiedz

#5

Jak gotowa to weź białą teksturę z cieniowaniem na warstwę wierzchnią, kliknij mnożenie i masz nałożone cieniowanie;)
Udzielam bezpłatnej pomocy na forum, pomoc na PW wyłącznie ODPŁATNIE.
TUF GAMING X570-PLUS + 5800X + RTX3060Ti 12GB + 32GB RAM

Dziękuję za 400 punktów reputacji! :D
Odpowiedz

#6

Skąd można wziąć białą teksturę i gdzie ustawić to mnożenie ?
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: