Witaj na Forum! Zapraszamy do rejestracji lub zalogowania. Stwórz konto  


Czy i jak autobusy wpływają na wydajność?

#1

Nie wiem do końca czy to właściwy dział. Jak nie to proszę przenieść w odpowiedniejsze miejsce.

Raczej to głupie pytanie, ale czy autobusy, którymi jeździmy wpływają na ogólną wydajność? Bo jeździłem wczoraj po Berlinie przegubowym Man Lion z mnóstwem bajerów i mimo, że była noc i bardzo mały ruch, a mapka z podstawki to trochę mi zwalniało. Wiem - też mam reshade, ale wcześniej np. jeździłem po Wałbrzychu czy Golczewie Man NL EN92 i było idealnie.

Zakładam, że oczywiście autobusy mają wpływ. W związku z tym mam takie pytania:

- jak duży wpływ na ogólną wydajność mają używane przez nas autobusy?
- czy jest jakiś ranking "lekkich" autobusów? Czy możecie polecić jakiś autobus czy to z modów czy DLC, który za bardzo nie obciąża?

Na forum są ludzie, którzy zęby zjedli od 12 lat na Omsi - także na robieniu samemu wspaniałych autobusów więc na pewno posiadają dużą wiedzę.

Z góry dzięki!

skawek edytował 27.02.2025 10:48 ten post z poniżej podanego powodu:

Przeniosłem do DPT.

Odpowiedz

#2

Wszystko zależy od tego jak dany autobus jest zrobiony oraz jaki ma się sprzęt, bo wbrew pozorom w przypadku OMSI ma to znaczenie. Niektóre nowsze autobusy mające bardziej skomplikowaną geometrię modeli 3D, będą wymagać mocniejszej karty graficznej (moje NLki, Scanie Alterra dam jako przykład). Kwestia optymalizacji skryptów gra dosyć duże znaczenie może nie tyle dla wydajności co do stabilności, bo da się dość łatwo zapchać pamięć autobusem który jest złożony i mapą która ma oskryptowane obiekty (przedewszystkim tablice SDIP które źle napisane, będą ciężkie, nie same w sobie, ale 10 tablic na jednym kaflu + złożony autobus = kolega problem).

Idąc dalej - nie per se autobus gracza, ale autobusy AI mają duże znaczenie. NIGDY nie powinno się wpisywać w AI pojazdów grywalnych, ponieważ te, mają nas*ane zmiennych, stringów i skryptów. Ze strony skryptowej OMSI jest na tyle nieudolne, że będzie bez sensu robić kalkulacje bzdurnych rzeczy w pojazdach grywalnych postawionych jako AI (konkretne animacje drzwi, kalkulacje wszystkich zmiennych silnika i skrzyni biegów, kalkulacje układu pneumatycznego czy elektrycznego).

Tekstury w autobusie też nie będą miały aż takiego wpływu na samą wydajność, ale zbyt wysoka rozdzielczość może zapchać pamięć, gdzie efektem są albo czarne tekstury, albo białe tekstury.

Dźwięki wbrew pozorom akurat będą miały znaczenie, i to dość duże. Wpychając multum dźwięków w zbyt dużym próbkowaniu w stereo, będzie powodować mikrolagi, za każdym razem gdy dany dźwięk jest wyzwolony (dotyczy to tylko dźwięków które nie są zapętlone w sound.cfg, cała reszta będzie każdorazowo ładowana i usuwana z pamięci jak OMSI sobie to widzi)


TL;DR: zasadniczo tylko modele + słabe GPU spowoduje spadek wydajności z powodu samego autobusu. Dźwięki będą powodować mikrolagi w odpowiednich okolicznościach. Skrypty mogą powodować mikrolagi lub kompletne zalagowanie całego OMSI jeżeli coś jest w nich źle napisane.
[wymoderowano - Ik132]
2.1. Wulgaryzmy /+70%
 Podziękowania za post: adamets2(+1)
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości