Witaj na Forum! Zapraszamy do rejestracji lub zalogowania. Stwórz konto  


Fikcyjny Korzynów

#1

Siemanko. Jestem w trakcie tworzenia swojej mapy Korzynów. Jest to fikcyjne miasto w województwie zachodniopomorskim. Tworzę ją już od miesiąca. Jestem na etapie dodawania obiektów, bo całą sieć dróg z ruchem AI pierwszej linii mam skończą. Pierwsza linię 1 i będzie jechała z Os. Parkowego do przystanku Kozice Pętla. Mapa jeszcze ma zajezdnie Smolicką. Można powiedzieć, że na całej mapie mam w 8% mam pododawane obiekty. No i co czekam na waszą opinie i sugestie dotyczące mapy. Proszę też pamiętać, że jest to moja pierwsza mapka. Dorzucam jeszcze parę screenów poniżej:

Pętla Os. Parkowe
[Obrazek: OGtjcDS.jpeg]

Solidarności/Parkowa
[Obrazek: 21vD3TJ.jpeg]
[Obrazek: ZRD6IWQ.jpeg]

Kosmonautów
[Obrazek: JGffGMX.jpeg]
[Obrazek: P2E6tFq.jpeg]
Odpowiedz

#2

przydałoby się postawić latarnie i jakieś oznakowanie drogowe, do tego jakąś małą architekture miejską i wyglądałoby to troche lepiej.
[wymoderowano - Ik132]
2.1. Wulgaryzmy /+70%
Odpowiedz

#3

(27.02.2025, 00:59)Sobol napisał(a): przydałoby się postawić latarnie i jakieś oznakowanie drogowe, do tego jakąś małą architekture miejską i wyglądałoby to troche lepiej.

Wiem o tym ale postanowiłem zrobić to już na końcu gdy dodam wszystkie budynki.
Odpowiedz

#4

Cześć.

Prezentujesz mapę na wczesnym etapie budowy. To dobrze, bo to jest etap, który jest kluczowy dla finalnego efektu i ma zasadnicze znaczenie dla doświadczeń użytkowników. Obecnie planujesz przestrzeń.

Z pozoru może się wydawać, że budowa mapy fikcyjnej jest łatwiejsza od realnej. Nikt Ci nie powie, że coś jest niedokładnie odwzorowane, możesz uniknąć odtwarzania w skomplikowanych budynków, skrzyżowań. To się wydaje atrakcyjna opcja na start. Jednakże, musisz sobie zdawać sprawę, że jeśli Twoja mapa ma być przyjemna w odbiorze, to musisz zadbać o to, żeby ta fikcja nie stała się fantastyką.

Częstą bolączką polskich map jest nierealistyczna sceneria. Mam przez to na myśli rzeczy, które mimo że na pierwszy rzut oka mogą wydawać się logiczne, to nie spotkamy nic podobnego do nich w rzeczywistości, a to utrudnia "wczucie się w akcję".

Domyślam się, że taki opis niekoniecznie pozwala Ci wyobrazić sobie, co mam na myśli, więc pokażę przykład:

Fikcyjny Szczecin. Jest to mapa, która bardzo dużo straciła przez brak rozplanowania przestrzeni.
İmageİmage
Mamy tu al. Solidarności, wielką drogę, sprawiającą wrażenie wylotu z dużego miasta w kierunku dużego osiedla. Coś jak Fordońska w Bydgoszczy. ALE droga jest szczelnie ogrodzona starymi kamienicami ustawionymi ściana w ścianę w odległości 5 metrów od jezdni. Nie ma żadnych wjazdów na posesje czy miejsc parkingowych. W pewnym momencie taka zabudowa momentalnie ustępuje miejsca polom uprawnym, a po jeszcze jednym kilometrze droga kończy się na osiedlowej uliczce na Skolwinie. Nie ma w Polsce miejsca podobnego do tego. W sąsiedztwie takich dróg mamy zwykle mniejsze i większe zakłady, komisy samochodowe, stacje benzynowe, salony samochodowe, a czasami wielkie centra handlowe. Odcinkami idzie wzdłuż tego dodatkowa jezdnia lokalna, żeby wyjazdy z tych firm nie odbywały się bezpośrednio na drogę o dużej szybkości jazdy. To wszystko jest poprzedzielane terenami jeszcze niezagospodarowanymi: lasami, polami, a gdzieniegdzie widać w oddali osiedla, które rozrastając się, zbliżają się do drogi. Tak powinna wyglądać al. Solidarności.

Do rzeczy
Na Twojej mapie układ scenerii też jest nierealistyczny.

Miej na uwadze, jaki rodzaj miejsca budujesz.
Ewidentnie, robisz osiedle bloków z wielkiej płyty. Otwórz na mapie jedno, drugie trzecie takie osiedle i szukaj cech charakterystycznych.
Moje przypadkowe miejsce: Konin ul. 11 Listopada, nigdy tam nie byłem, nie interesowałem się tym miejscem, ale oczywiście nic nie szkodzi na przeszkodzie, żebyś inspirował się tym, co masz w swojej okolicy. Uruchamiam street view i widzę:
  • bloki ustawione prostopadle do drogi, ale równolegle do siebie (zwróć uwagę na odstępy od drogi i od siebie)
  • szerokie pasy drogi, szerokości na prawie dwa samochody
  • droga idzie po łuku
  • wąskie uliczki osiedlowe, gdzie autobusy nie wjeżdżają
  • plastikowa wysepka na przejściu dla pieszych
  • stacja transformatorowa
  • altana na kosze na śmieci
  • parkingi!!!
  • targowisko
  • Biedronkę
  • Małe punkty usługowe i sklepy: agent PZU, placówka PKO, placówka Pekao, pawilon handlowy 11 Listopada 26B, sklep medyczny, trzy przychodnie, gabinet dentystyczny, zakład fryzjerski, apteka, kwiaciarnia, bar azjatycki
  • Dwie szkoły podstawowe, liceum, przedszkole
  • place zabaw
  • paczkomaty
  • nierówny teren i schodki 
  • ulice idące po łuku
I to musisz mieć z tyłu głowy planując układ obiektów. Oczywiście, części tych rzeczy nie widać z drogi, nie wszystkie są na każdym osiedlu. Bardziej niż wskazywać Ci konkretne zmiany, chcę Ci wskazać, jak projektować takie miejsca, żeby mapa była miła dla oka.
Każde miejsce, które budujesz, niech będzie zbiorem realnie występujących elementów, pasujących do charakteru okolicy. A inspiracji szukaj oglądając prawdziwe miejsca.

Na twojej mapie brakuje realistyczności, na którą składają się elementy typowe dla realnych miejsc o podobnym charakterze. A to, co wypisałem, to oczywiście nie jest pełny katalog.
Skup się na układzie dróg i budynków, bo resztę da się później poprawić.
Jak chodzi o konkrety, to:
  • Nigdy nie widziałem takiej pętli: z dość długą drogą dojazdową, obstawionej blokami ustawionymi w koło i w dodatku w takim kształcie.
  • Rzadko się też zdarza, by bloki były tak blisko siebie.
  • Wejścia do bloków są często nie od ulicy, lecz od podwórka.
Nie jest lista to wszystkich "ale", ale to ty musisz oceniać, co ma sens, a co nie. Przez cały czas budowy mapy.

Za to spodobał mi się ten skwerek i to, że są jednokierunkowe drogi osiedlowe wokół. Po prostu mi się spodobał bez większych przemyśleń na jego temat. Dwa dni później dokańczam szkic posta i naszła mnie myśl, że mi się podoba zapewne dlatego, że gdzieś taki już widziałem. Chwila wspominania przywiodła na myśl ul. Opaczewską w Warszawie, plac Tysiąclecia i plac Hallera.

Niektórzy z pewnością będą się narzekać na simple streety, ale one są sprawą drugorzędną. Jeśli będziesz budował mapę mając na uwadze podobieństwa do, charakterystycznych elementów realnych miejsc, to sam dostrzeżesz, kiedy możesz sobie pozwolić na ich użycie, a kiedy będą nadmiernie kłuć w oczy.

Życzę wytrwałości i cierpliwości w pracy!
Pozdrawiam
 Podziękowania za post: Sobol3D(+1) , kacper_2000(+1) , Ikarus 132(+1) , omsiak23(+1) , Goppel(+1) , Maslooo(+1) , MaciekW(+1) , KMSzczecin(+1) , Zimaleq999(+1) , Yannick898(+1)
Odpowiedz

#5

Jezu nie wiem jak dziękować. Dzięki wielkie i wezne to napewno do serca. Zmienie tą pętlę na jakąś o wiele bardziej realną a nie fantastyczną. Mam też już dodane parking obok kościoła który jest w podwórku. Może i nie ma na zdjęciach ale na przeciwko bloków jest mini parking i są jest też wydzielona jezdnia dla parkujących samochodó także samochody mogą parkować na krawężniku. Jeszcze raz dziękuje i napewno użyje Twoich wskazówek. Pozdrawiam i miłego wieczoru.
 Podziękowania za post: adamets2(+1)
Odpowiedz

#6

Hejoo. Na początek tygodnia rework pętli Os. Parkowe. Dorzucam więc parę zdjęć tego i proszę napisać co sądzicie o tym reworku. Ma ona oczywiście dodany ruch AI. Użyłem też nowych drzew od Moskura.
[Obrazek: nZLu9Xg.jpeg]
[Obrazek: MKIZBAF.jpeg]
[Obrazek: 6Q3s2pW.jpeg]
[Obrazek: bMvJODS.jpeg]
Odpowiedz

#7
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03.03.2025, 18:24 przez Sobol3D.)

Nadal brakuje latarnii i oznakowania, co zdecydowanie poprawiłoby całą estetykę. Wymiana tekstur gruntu też zdecydowanie by pomogła.
[wymoderowano - Ik132]
2.1. Wulgaryzmy /+70%
 Podziękowania za post: Maslooo(+1)
Odpowiedz

#8

Pomijając uwagi zgłoszone przez przedmówcę, to proponuję postawić autobus pokroju SU12 i spróbować objechać nim tę pętlę. Sądząc po zdjęciach będzie to wręcz niemożliwe przy tak ciasnej jezdni, chyba, że linię obsługiwać mają busy pokroju VW T4. :E
[Obrazek: X19muoa.jpg]
Odpowiedz

#9
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 03.03.2025, 18:59 przez Maslooo.)

(03.03.2025, 18:36)michass napisał(a): Pomijając uwagi zgłoszone przez przedmówcę, to proponuję postawić autobus pokroju SU12 i spróbować objechać nim tę pętlę. Sądząc po zdjęciach będzie to wręcz niemożliwe przy tak ciasnej jezdni, chyba, że linię obsługiwać mają busy pokroju VW T4. :E

Myślałem o tym i zobacze w wolnej chwili, jeżeli się nie zmieści to poszerze jezdnie. A co do latarni i znaków to dziś jeszcze dodam.
Odpowiedz

#10

Hejooo. Mam parę nowych zdjęć. Nie jest oczywiście efekt końcowy. No i co proszę o feedback.
[Obrazek: Xs5Yqpk.jpeg]
[Obrazek: r5o9tui.jpeg]
[Obrazek: 0Iamvvc.jpeg]
[Obrazek: KwdsSiM.jpeg]
[Obrazek: QrfAahA.jpeg]
[Obrazek: 2abWc6T.jpeg]
[Obrazek: XwAroxW.jpeg]
[Obrazek: EWVLWds.jpeg]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości