HISTORIA 1888 - 1948
ROK 1888
26 stycznia - Zarząd Miasta zaopiniował pozytywnie projekt budowy i eksploatacji linii tramwajów konnych w Bydgoszczy
1 lutego - Rada Miasta zatwierdza umowę i wydaje zgodę berlińskiej firmie Ingenieur Havestadt und Contag na budowę i eksploatację linii tramwajów konnych.
18 maja - na ulice miasta wyrusza pierwszy tramwaj konny na trasę relacji Dworzec - Zbożowy Rynek.
ROK 1892
29 maja - Otwarto drugą trasę tramwaju konnego w relacji: Koszary Artyleryjskie (ul. Gdańska) - Poznańska.
ROK 1894
4 września - Władze miasta zawarły umowę z przemysłowcem inż. Theodorem Wulffem na budowę elektrowni.
ROK 1895
1 stycznia - Tramwaje przejmuje firma Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft (AEG) "Powszechne Towarzystwo Elektryczne - AEG".
5 października - Magistrat wydaję zgodę na rozpoczęcie elektryfikacji linii tramwajowych.
ROK 1896
3 lipca - Na ulicach Bydgoszczy pojawiają się pierwsze tramwaje elektryczne uruchomione przez firmę Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft (AEG). Obsługują dwie linie tramwajowe.
ROK 1897
1 stycznia - Zarząd nad eksploatacją i rozwojem tramwajów przejmuje Powszechna Spółka Akcyjna Lokalnych Kolei i Tramwajów w Berlinie "Allgemeine Lokal und Strassenbahn-Gesellschaft A.G. - Berlin".
Tramwaje bydgoskie przejechały 346.000 km i przewiozły 1.278.801 pasażerów.
ROK 1898
1 marca - Wydłużono linię tramwajową Dworzec - Poznańska do dworca kolejki wąskotorowej na Okolu oraz linię tramwajową od Zbożowego Rynku do Strzelnicy przy ul. Toruńskiej.
ROK 1900
24 grudnia - Uruchomiono linię tramwajową na trasie Pl. Teatralny Bartodzieje Wielkie.
ROK 1901
25 maja - Uruchomiono nowy odcinek linii tramwajowej od Placu Teatralnego do Wilczaka (ul. Nakielska róg Wrzesińskiej). Jednocześnie wydłużono trasę tramwaju z Bartodziej Wielkich na Wilczak (Linia C "Biała).
ROK 1905
Wybudowano dwie bocznice tramwajowe: od ul. Marszałka Focha ulicą E. Warmińskiego do elektrowni oraz od ul. Jagiellońskiej do stacji przeładunków kolejowych. Nowe odgałęzienia torowisk służyły do transportu węgla dla elektrowni. Transport w specjalnych węglarkach odbywał się przy pomocy tramwajów.
ROK 1906
Tabor tramwajowy składa się z 36 wozów silnikowych i 23 przyczep i obsługuje trzy linie tramwajowe o łącznej długości 12,24 km.
Tramwaje przewożą 2 880 791 pasażerów.
ROK 1920
Powrót Bydgoszczy do macierzy. Przedsiębiorstwo eksploatujące elektrownie i tramwaje zostało objęte zarządem przymusowym i przyjęło nazwę "Tramwaje i Elektrownia Bydgoszcz". Firma pozostaje w dalszym ciągu własnością prywatną dawnego przedsiębiorstwa "Powszechnego Towarzystwa Kolei Lokalnych i Ulicznych" w Berlinie przemianowanego na "Powszechne Towarzystwo Kolei Lokalnych i Elektrowni" (Allgemeine Lokalbahn und Kraftweik Akt. Geselchaft-Berlin)
ROK 1921
10 sierpnia - Z powodu braku węgla w elektrowni wstrzymano ruch tramwajów.
Listopad - Zwiększono Częstotliwość kursowania tramwajów i tak linia:
"Czerwona" Dworzec - Okole co 7 min.
"Zielona" Gdańska - Strzelnica co 8 min.
"Biała" Wilczak - Bartodzieje Wlk. co 12 min.
ROK 1922
Dziewięciodniowy strajk tramwajarzy kończy się osiągnięciem podwyżek płac.
ROK 1924
Strajk tramwajarzy i pracowników zakładów użyteczności publicznej (7 dni).
ROK 1926
18 czerwca - Rozpoczął się strajk pracowników tramwajów i elektrowni. Strajkowało. około 220 pracowników. Strajk zakończono 1 lipca.
LATA 1927 - 1928
Kolejne strajki.
28 grudnia 1928 - władze miasta przejmują jako mienie komunalne bydgoskie tramwaje i elektrownie i nadają im nazwę "Tramwaje i Elektrownia - Bydgoszcz".
ROK 1929
Rozpoczęto zabudowę otwartych pomostów wozów silnikowych.
ROK 1932
Tabor tramwajowy składa się z 38 wozów silnikowych i 30 przyczep. Firma zatrudnia ogółem 180 osób w tym: 50 motorniczych i 67 konduktorów. Pozostali to administracja, warsztaty i personel pomocniczy.
ROK 1936
24 kwietnia - Otwarto nową linię tramwajową na ulicy Chodkiewicza. Odcinek od ul. Gdańskiej do ul. Lelewela. (1100 mb) na którą skierowano tramwaj linii "B" (linia zielona).
Uruchomiono linię tramwajową "D" w relacji ul. Gdańska - ul. Długa.
10 października - Uruchomiono pierwszą linię autobusową (Osiedle Gdańskie - Dworzec).
Sprowadzono z Poznania 5 wozów tramwajowych silnikowych i 4 doczepy.
ROK 1937
Przedłużono linię tramwajową "B" na ul. Chodkiewicza od ul. Lelewela do Bartosza Głowackiego / Cicha.
25 lipca - Uruchomiono drugą linię autobusową na trasie Pl. Kościeleckich - Sporna - Bydgoszcz Wschód.
1 sierpnia - Rusza trzecia linia autobusowa na trasie (Kujawska - Szubińska).
ROK 1939
Wrzesień - Ruch tramwajowy zostaje poważnie ograniczony wskutek zniszczenia mostów na rzece Brdzie. Zostaje zawieszona komunikacja autobusowa. Zdjęcie zrobione jesienią 1939r - tramwaj Herbrand na ul. Nakielskiej obok szkoły mechanicznej (obecnie węzeł grunwaldzki).
ROK 1943
16 maja - Niemcy uruchamiają komunikację autobusową w oparciu o pięć autobusów marki "Büssing NAG" napędzanych gazem.
Rozpoczęto prace przy budowie sieci trakcyjnej trolejbusowej na trasie Osiedle Gdańskie - Lotnisko (ul. Szubińska).
ROK 1944
Niemcy sprowadzili do Bydgoszczy cztery trolejbusy (Otwarcie linii trolejbusowej zaplanowano na dzień 27 stycznia 1945 roku).
ROK 1945
3 kwietnia - W wyzwolonej Bydgoszczy uruchomiono komunikacje miejską na 3 liniach tramwajowych i 2 autobusowych. Z uwagi na uszkodzone mosty tramwaje kończą bieg na Pl. Teatralnym.
29 czerwca - Po dokonaniu naprawy mostu na ulicy Mostowej linię tramwajową "A" wydłużono do ul. Grunwaldzkiej.
19 lipca - Linię "B" wydłużono z Pl. Teatralnego do ul. Toruńskiej, a linię "C" z Bartodziej Wielkich na Wilczak z przejazdem przez Stare Miasto.
Zmiana nazwy z "Dyrekcji Elektrowni, Tramwajów i Autobusów Miejskich" na "Przedsiębiorstwa i Zakłady Miejskie w Bydgoszczy".
Wrzesień - Rusza kolejna linia tramwajowa "D" z ulicy Gdańskiej na ulicę Długą.
ROK 1946
1 czerwca - Zmiana cen biletów za korzystanie z środków komunikacji miejskiej. Wydłużono ruch tramwajowy do 2245.
15 października - Zostaje oddany po odbudowie most na ul. Marszałka Focha. Tramwaj linii "C" powraca na starą trasę.
ROK 1947
Ruch tramwaju wraca do rozkładu jazdy sprzed 1939 roku. I tak:
Linia "A" co 7 minut
Linia "B" co 10 minut
Linia "C" co 10 minut
Linia "D" co 12 minut
ROK 1948
Wbudowano rozjazd umożliwiający ruch tramwaju z ulicy Dworcowej w ul. Gdańską (w kierunku Pl. Wolności) i odwrotnie. Linia tramwajowa Nr "D" zostaje skierowana na trasę Dworzec Kolejowy - Bielawy.
Zakupiono 3 używane autobusy w tym 2 szt. "Büssing" i 1 autobus marki "Klokner".
HISTORIA 1999 - 2007
ROK 1999
1 Stycznia - Obowiązują nowe opłaty za usługi przewozowe środkami komunikacji miejskiej. Nowa cena biletu jednorazowego - normalnego wynosi 1,40 zł. a biletu ulgowego 0.70 zł.
7 Stycznia - Prezydent Miasta Roman Jasiakiewicz, wiceprezydent Grażyna Ciemniak oraz dyrektor ZDMiKP Marek Kowalczyk spotkali się w Warszawie z dyrektorem generalnym PKP Janem Janikiem. Dyskutowano m.in. o możliwości uruchomienia szybkiej kolei miejskiej, która połączyłaby z centrum Bydgoszczy Osiedle Fordon i Osiedle Błonie, a z czasem mogłaby zostać przedłużona do Torunia i Inowrocławia.
13 Stycznia - Dotarły do przedsiębiorstwa dwa autobusy "VOLVO B10L" z zamówienia złożonego w 1998r. Autobusy otrzymały numery inwentarzowe: 2776 i 2777.
20 - 21 Stycznia - Wydział Sieci i Podstacji Trakcyjnej otrzymał nowoczesny tramwaj techniczny zbudowany przez ZNTK w Stargardzie Szczecińskim. Tramwaj przeznaczony do napraw, montażu i konserwacji sieci trakcyjnej składa się z dwóch jednostek: wózek motorowo sieciowy - lekki typu WMS-002L; platforma ciągnika szynowego wielofunkcyjnego typu PCSW-40.01.
1 Lutego - Zarząd Miasta odwołał swoich wszystkich czterech dotychczasowych przedstawicieli Rady Nadzorczej w MZK Sp. z o.o. W ich miejsce powołał nowych w osobach: Tomasz Gliwa (przewodniczący RN), Antoni Baszyński, Wojciech Kępiński i Zygmunt Nowacki.
5 Lutego - Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Marek Kowalczyk wstrzymał prace nad projektem linii tramwajowej do Fordonu.
26 Lutego - Przybyły dwa ostatnie autobusy "VOLVO B10LA" z zamówionej partii 14 szt. w ubiegłym roku. Autobusy otrzymały numery inwentarzowe: 2479 i 2480. Autobus nr 2479 oraz wcześniej dostarczony nr 2777 zostały wyposażone w urządzenia systemowe analiz potoków pasażerskich "IRMA". System "IRMA" pozwala na dokonywanie pomiarów ilości pasażerów wsiadających i wysiadających przez każde drzwi pojazdu, na każdym przystanku. Jednocześnie autobusy zakupione pod koniec ubiegłego roku oraz zakupione w tym roku w ilości 14 szt. zostały wyposażone w zestawy głośno-mówiące, które informują pasażerów o przystankach, na których autobus się zatrzymuje, wymieniają też nazwę następnego przestanku. W skład urządzenia wchodzi również ekran umieszczony za kabiną kierowcy. Na nim wyświetlane są dodatkowo: data, godzina, numer linii i trasa oraz imiona solenizantów. Ponadto pojawia się tam wiadomość o kontroli biletów i przystanku na żądanie.
31 Marca - Rada Miasta Bydgoszczy uchwałą Nr VIII/268/99 określiła przepisy porządkowe przy przewozie osób i bagażu ręcznego, pojazdami lokalnego transportu zbiorowego w Bydgoszczy. Ponadto uchwałą Nr VIII/269/99 zmieniła przepisy o zezwoleniu i ulgach w opłatach za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego oraz określenia dokumentów potwierdzających prawo do zwolnień i ulg.
Pod koniec I kw. Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. w Bydgoszczy uruchamiają własną stronę internetową, którą można odszukać pod hasłem:
http://www.mzk.bydgoszcz.pl
1 Kwiecień - ZDMiKP wydłużył trasę autobusu linii Nr 92 od pętli przy ul. Szubińskiej do Ronda Grunwaldzkiego. W rejonie ronda przystanek początkowy i końcowy usytuowany został w zatoce autobusowej obok do stacji benzynowej "Shell".
4 Maja - Uruchomiono nową linię autobusową Nr 82 na trasie Plac Kościeleckich - Regionalne Centrum Onkologii w Fordonie. Linie obsługuje autobus MZK. Sp. z o.o. w Bydgoszczy.
24 - 25 Maja - Odbyły się wybory przedstawicieli załogi MZK Sp. z o.o. do Rady Nadzorczej. Z sześciu kandydatów wybrano dwie osoby, które uzyskały największą liczbę głosów: Brygida Hojka - 354 głosów; Janusz Liczmański - 320 głosów.
7 Czerwca - Wizyta Ojca Świętego Jana Pawła II w Bydgoszczy. Przejazdy miejską komunikacją były darmowe. Komunikacja miejska kursowała na zmienionych trasach, a przystanki końcowe były zlokalizowane w pobliżu miejsca celebry tj. okolice lotniska.
16 Czerwca - Odbyło się posiedzenie Zgromadzenia Wspólników MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy. Na posiedzeniu zaakceptowano plan finansowy przedstawiony przez MZK Sp. z o.o. oraz uchwalono, że w tym roku podwyżek cen biletów już nie będzie.
28 Czerwca - Wydział Torów przystąpił do remontu kapitalnego torowiska na ul. Fordońskiej między ul. Fabryczną a ul. Towarową o łącznej długości 745 mb. Remont zakończono 31 sierpnia 1999r.
20 - 24 Lipca - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. w Bydgoszczy testowały autobusy firmy NEOPLAN typu "K-4016" (krótki) oraz typu "N-4020" (długi).
2 Sierpnia - Złożono zamówienie w Jelczańskich Zakładach Samochodowych Jelcz - SA na dostawę 5 sztuk autobusów typu "JELCZ LO 90 M" z terminem dostawy grudzień b.r.
10 Sierpnia - Ogłoszono przetarg na dostawę 11 szt. autobusów wielkopojemnych, niskopodłogowych z terminem dostawy do 8 Grudnia 1999r. Do przetargu zaproszono firmy MAN, MERCEDES BENZ, JELCZ S.A., NEOPLAN Polska.
18 Sierpnia - Firma MAN dostarczyła do testowania autobus niskopodłogowy "MAN NG 313". Autobus testowano na linii Nr 68 w dniach od 18 sierpnia do 1 września.
IV. Kw. - ZDMiKP ogłosił wyniki przetargu na obsługę linii autobusowych 51,56,58,68,71,73,76,78,80.81 i 92.
Linie Nr 51,58,76,92 - będzie obsługiwała firma "FORBUS" z terminem rozpoczęcia od 01.01.2000 do końca 2006r.
Linie 73 i 81 - Firma "FORBUS"
Od 01.07.1999r. do końca roku 2001
Linie Nr 80 - Firma "PKS" z terminem rozpoczęcia od 01.06.99r. do końca roku 2002.
Linie Nr 56,71 i 68 - "MZK Sp. z o.o." z terminem od 01.01.2000r. do końca roku 2006.
Linia Nr 78 - "PKS" z terminem rozpoczęcia od 01.01.2000r. do końca 2006r.
27 Października - Rada Miejska uchwałą Nr XV/473/99 ustaliła nowe ceny biletów komunikacji miejskiej. Od 1 listopada 1999r. cena biletu jednorazowego wynosi 1,80 zł., a ulgowego 0,90 zł. Wprowadzono ponadto bilety 10 przejazdowe w cenie 16,20 zł. normalny i 8,10 zł. ulgowy. Nowe ceny obowiązują również na bilety okresowe i bilety miesięczne.
16 Listopada - ZDMiKP wydłużył linie autobusową Nr 80 od końca ul. Wąbrzeskiej do Portu Lotniczego.
19 Listopada - Dotarły zamówione w sierpniu autobusy małopojemne typu LO90M.
24 Listopada - Rada Miasta uchwałą Nr XVII/510/99 zmieniła dotychczasową uchwałę w sprawie zwolnień i ulg w opłatach za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego oraz określenia dokumentów potwierdzających prawo do zwolnień i ulg.
30 Listopada - Zakończono wymianę słupów i osprzętu sieciowego typu "Elektroline" (czeski) na odcinku linii tramwajowej od Babiej Wsi do ronda Toruńskiego. Prace trwały od września b.r. Zakończono kapitalny remont torów tramwajowych na odcinku od Ronda Toruńskiego do Babiej Wsi - 520 mb t.p. oraz na odcinku od Zbożowego Rynku do Ronda Jagiellonów - 327 mb tp. Prace wykonywały ekipy Wydziału Torów MZK Spółka z o.o.
30 Listopada - Przywrócono ruch tramwajowy na odcinku od Ronda Toruńskiego do Ronda Jagiellonów przez Babią Wieś. Ruch tramwajowy był wstrzymany od 20 lipca br. i był związany z remontem kapitalnym mostu na ul. Bernardyńskiej.
29 Grudnia - Przybyły z Wrocławia zakupione dwa autobusy wielkopojemne, niskopodłogowe, dwuosiowe typu "VOLVO B10 BLE 6 x 2", które oznaczono nr inwentarzowymi 2778 i 2779.
30 Grudnia - Zakończono montaż sieci i osprzętu typu "Siemens" na ul. Fordońskiej o łącznej długości 526m.
31 Grudnia - Przybyło z Jelcz 5 nowych autobusów typu "JELCZ M-181 M/1", które otrzymały numery inwentarzowe 3630,3631,3632,3633 i 3634.
ROK 2000
1 Stycznia - 13 nowych autobusów Neoplan rozpoczęło obsługę linii 51,58,76 i 92. Te nowoczesne pojazdy "SOLARIS -URBINO 12" z nisko zawieszona podłogą należą do firmy "FOR-BUS", która wygrała przetarg na obsługę w/w linii.
ZDMiKP wprowadził nowy układ i rozkład jazdy dla nocnych linii autobusowych:
31N Osiedle Leśne - ul. Toruńska
32N Osiedle Błonie - Osiedle Tatrzańskie
33N Osiedle Nad Wisłą - Piaski
34N Rondo Jagiellonów - Smukalska
35N Rondo Jagiellonów, Osowa GóraPrądyRondo Jagiellonów (linia okrężna)
6 Stycznia - MZK Sp. z o.o. otrzymały jeden autobus trzyosiowy marki "VOLVO B10 BLE 6 x 2", który otrzymał numer inwentarzowy "2780".
9 Stycznia - W Bydgoszczy z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy pomagał odświętnie udekorowany stary tramwaj przegubowy typu "803N". Kursy tego tramwaju były na przemian po trasie linii Nr 1 i linii Nr 3.Tramwaj woził pasażerów darmo za datki do skarbonek "Orkiestry".
Styczeń - Luty - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. w Bydgoszczy wzbogaciły się o kolejne trzy autobusy przegubowe "JELCZ M 181 M/1" wyprodukowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe "Jelcz". Dostawa tych autobusów przedstawiała się następująco:
21 Stycznia - Autobus z numerem "3635"
28 Stycznia - Autobus z numerem ":3636"
1 Lutego - Autobus z numerem "3637".
22 luty - Dotychczasowy punkt przesiadkowy nocnych linii autobusowych zostaje przeniesiony z Ronda Jagiellonów na pl. Kościeleckich. Od tej pory wszystkie przystanki są blisko siebie co ma służyć poprawie bezpieczeństwa i wygodzie pasażerów. Autobusy linii Nr 34 i 35 rozpoczynają i kończą bieg na Placu Kościeleckich.
9 Marzec - Prezydent miasta Bydgoszczy Roman Jasiakiewicz przebywał w Minneapolis w USA w firmie Lemna International Corporation. Zabiegał tam o kredyt na ważne miejskie inwestycje, w tym min. tramwaj do Fordonu oraz usprawnienie układu komunikacyjnego.
13 Marca - W Bydgoszczy przebywali przedstawiciele Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, by prowadzić rozmowy na temat wybudowania linii tramwajowej do Fordonu. EBOR pozyskał już grant z Unii Europejskiej w wysokości 50 tys. EURO na prace przygotowawcze linii tramwajowej wraz z całą infrastrukturą.
18 Marca - Odbyło się w Bydgoszczy ogólnopolskie spotkanie miłośników komunikacji miejskiej, w którym udział wzięło ponad 70 osób z różnych stron Polski. Po zwiedzeniu zajezdni tramwajowej uczestnicy wzięli udział w przejazdach starymi tramwajami po trasach tramwajowych naszego miasta.
23 Marca - Lokalna gazeta "Express Bydgoski" informuje, że powstała koncepcja przedłużenia linii tramwajowej od obecnej pętli w Myślęcinku do planowanego "Akwaparku". O przedłużeniu linii tramwajowej o dwa kilometry w kierunku Osielska oraz o budowie bezkolizyjnego lewoskrętu w ciągu ul. Gdańskiej informował Andrzej Hoffman, wicedyrektor ZDMiKP w Bydgoszczy.
3 Kwietnia - MZK Sp. z o.o. otrzymały 3 zamówione autobusy marki "VOLVO B10 BLE 6x2", które otrzymały numery inwentarzowe "2781", "2782" i "3783".
18 Kwietnia - 4 Maja - Testowa jazda autobusu "MAN NG 313" na linii 68.
18 Kwietnia - 19 Maja - Testowa jazda autobusu "MAN NL 223" na różnych liniach komunikacyjnych.
15 Maja - Uruchomiono nową linię autobusową, która połączyła Osową Górę z dworcem PKS Linia oznaczona nr 301 należy do PKS i jest wyłącznie linią komercyjną. Przewoźnik żadnych ulg nie przewidział.
20 Maja - Odbył się po raz drugi festyn dla pracowników MZK Sp. z o.o. oraz ich rodzin na polanie "Różopola" w Myślęcinku.
25 Maja - Zarząd Miasta przekształcił się w Zgromadzenie Wspólników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Sp. z o.o. i zgodnie z Kodeksem handlowym dokonało "skwitowania" władz tj. Zarządu i Rady Nadzorczej spółki za ubiegłoroczną działalność.
29 Maja - Uchwałą Nr 10/27/2000 Zgromadzenie Wspólników MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy wprowadziło zmiany w planach inwestycyjnych na rok 2000. Dopisano zadanie inwestycyjne p.n. "Budowa linii tramwajowej do Fordonu".
24 Czerwca - Uruchomiono sezonową linię autobusową Nr 99 do podbydgoskich Chmielnik. Autobus do popularnego letniska nad jeziorem Jezuickim jeździł do końca 30 sierpnia 2000r. Kursy rozpoczynały się jak zwykle na Pl. Kościeleckich. Następnie autobus zatrzymał się na przystanku za Rondem Kujawski, w Stryszku, Brzozie i dwukrotnie w Chmielnikach. Bilet normalny kosztował 3,60 zł. ulgowy był o połowę tańszy. Odjazd autobusu z Bydgoszczy co godzinę wg rozkładu wywieszonego na przystankach.
3 Lipca - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy wprowadził letni rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Nowy rozkład będzie obowiązywał do końca sierpnia.
4 Lipca - MZK Sp. z o.o. otrzymały trzy autobusy "VOLVO B10 BLE 6 x 2", które otrzymały następujące numery 2784, 2785, 2786.
23 Lipca - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przekazał do użytku w Smukale nową pętlę autobusową linii Nr 58. Wcześniej autobusy kończyły trasę przy ul. Opławieckiej. Teraz za mostem na Brdzie, u zbiegu ul. Smukalskiej z ul. Biwakową. 7 Sierpnia. Rozpoczął się remont 600 metrowego fragmentu torowiska przy ulicy Nakielskiej (odcinek od ul. Wrocławskiej do ul. Czerwonego Krzyża). Nowe torowisko będzie wykonane w technologii płytowej (węgierskiej).
14 Sierpnia - Na okres letni powstała specjalna linia autobusowa Nr 83 na trasie pętla tramwajowa (linii 1 i 2) do terenów wystawowych LPKiW Linia funkcjonowała we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością co pół godziny i obsługiwała pasażerów do końca września.
24 - 26 Sierpnia - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. w Bydgoszczy otrzymały 12 nowych autobusów marki "MAN". Wszystkie zakupione autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w zewnętrzne i wewnętrzne elektroniczne tablice, w radiotelefony, zegary oraz kasowniki nowego typu. Siedem autobusów to "krótkie" (o długości 12 metrów) o symbolu "NL-223", które otrzymały numery "3510", "3511", "3512", "3513", "3514", "3515", "3516" oraz 5 szt. przegubowych (długość 18 metrów) o symbolu "NG-313" z numerami bocznymi "3541", "3542", "3543", "3544" i "3545".
28 Sierpnia - W Bydgoszczy przy ul. Jagiellońskiej w pobliżu Ronda Fordońskiego doszło do tragicznego wypadku. Naczepa samochodu ciężarowego uderzyła w tramwaj. Wagon tramwajowy (273) został w połowie z rozprutym jednym bokiem. Na ulice wyleciała część siedzeń, są 2 osoby zabite oraz kilka rannych pasażerów.
31 Sierpień - MZK Sp. z o.o. zakończyły eksploatacje ostatnich 3 autobusów "JELCZ M 11", które woziły mieszkańców Bydgoszczy od 1988r. W tym to też dniu wycofano z ruchu kilka autobusów "IKARUS-280", a najstarszy z nich o numerze "3438" był eksploatowany od 1982 roku.
1 Września - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy uruchomił nową linię autobusową numer Nr 84. Trasa autobusu przebiega od Ronda Toruńskiego do Łęgnowa ulicą: Toruńska, Nowotoruńska i Hutnicza,. Autobusy na tej linii kursują tylko w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością co 15 minut. Linie obsługują autobusy PKS.
1 Września - Miejska linia autobusowa Nr 301 obsługiwana przez PKS zostaje wydłużona od dworca PKS do ul. Marii Skłodowskiej - Curie (rejon ul. Łęczyckiej) na Bartodziejach. Przejazd autobusami PKS pozostaje bez zmian i wynosi 1,8 zł. Nie obowiązują w nich ulgi i bezpłatne przejazdy.
1 Październik - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej wydłużył trasę przejazdu linii autobusowej nr 67. Autobusy tej linii od skrzyżowania ulicy Marii Skłodowskiej - Curie i Łęczyckiej zostały skierowane ulicami: Łęczycka, Kamienna, Wyścigowa, Fordońska, Przemysłowa do pętli linii autobusowej Nr 59. Zostaje zlikwidowana linia autobusowa nr 59 bis, kursująca dotychczas na trasie ul. Wyścigowa - Przemysłowa.
16 Października - Trasa linii tramwajowej Nr 3 i 8 wraca do swojego dawnego układu. Tramwaje linii nr 3 kursują na trasie Wyścigowa Wilczak, a linia nr 8 Kapuściska Wilczak. Na ulicy Nakielskiej zostało ułożone nowe torowisko typu węgierskiego czyli takie, jakie jest na części ul. Jagiellońskiej i ul. Gdańskiej.
16 Października - Dokonano korekty linii autobusu Nr 32N (linia nocna). Na odcinku od ul. Łowickiej do ul. Kaliskiego w obu kierunkach została skierowana ulicami Łowicka, Witebska, Wyszogrodzka i Fordońska.
15 Listopada - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy dokonał korekty trasy autobusu linii nr 67. Na odcinku od skrzyżowania ulicy: Marii Skłodowskiej - Curie z Łęczycką do skrzyżowania ulic: Fordońskiej z Kamienną, autobusy jadą ulicami: Łęczycka i Fordońska zamiast Łęczycka, Kamienna, Wyścigowa. Przystanki na ulicy Fordońskiej są te same jak dla pozostałych linii.
24 Listopada - Miłośnicy Komunikacji Tramwajowej z Jeleniej Góry zabrali wcześniej zakupiony w Bydgoszczy wagon tramwajowy typu "5N" z nr bocznym "458".
20 Grudnia - MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy otrzymała wielofunkcyjny ciągnik szynowy typu CSW-44.01. Jest to nowoczesny roboczy pojazd szynowy, samojezdny, przeznaczony do utrzymania torów tramwajowych o rozstawie 1000 mm, oraz transportowania ludzi, sprzętu, narzędzi i materiałów. Specjalne wyposażenie pojazdu umożliwia wykonywanie miedzy innymi oprysków chemicznych, koszenie roślinności, odśnieżanie i prac spawalniczych. Układ napędowy pojazdu umożliwia jazdę w obu kierunkach z prędkością do 50 km/godz. Ciągnik szynowy CSW-44.01 przystosowany jest do współpracy z przyczepą typu PCSW-40.01.
20 Grudnia - Uchwałą Nr XXXII/959/2000 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 20 grudnia 2000 zostają ustalone nowe ceny za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego. Nowe ceny opłat za usługi przewozowe wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2001r.
23 Grudnia - MZK Sp. z o.o. otrzymują ostatnie w tym roku dwa autobusy "VOLVO B10 BLE 6 x 2" (trzyosiowe), które oznaczono numerami "2787" i "2788".
ROK 2001
1 Stycznia - Zgodnie z uchwałą Nr XXXII/959/2000 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 20 grudnia 2000r. obowiązują nowe ceny za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego. Nowe ceny opłat za usługi przewozowe wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2001r.
7 Stycznia - Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy po raz drugi w swojej historii jeździła po bydgoskich ulicach starym tramwajem przegubowym "803 N". Tramwaj odświętnie udekorowany wielkimi sercami i girlandami uruchomiono z inicjatywy Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy dzięki pomocy Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Spółka z o.o. oraz Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych. Tramwaj woził pasażerów za datki do skarbonek "Orkiestry", kursował po wszystkich liniach wg specjalnego rozkładu jazdy.
12 Stycznia - Gazeta lokalna "Express Bydgoski" ogłosiła wyniki plebiscytu czytelników. Na zadane pytanie co przydałoby się w Bydgoszczy nowego? Na drugiej pozycji znalazła się propozycja linii tramwajowej do Fordonu. Na pytanie co warto przywrócić? Na szóstej pozycji była propozycja "Tramwaj do dworca PKP". Do bardzo groźnie wyglądającego wypadku doszło około godziny 1045 na Rondzie Grunwaldzkim. W autobus linii 79 (wóz nr 3626) wjechał tramwaj linii Nr 8 (wagon 288¸289) zjeżdżający z ronda w kierunku Wilczaka. Choć zderzenie wyglądało naprawdę bardzo groźnie, to nikt poważnie nie ucierpiał. Jedna z pasażerek upadła tak niefortunnie, że doznała urazów głowy. Straty materialne były dość znaczne. Zniszczony wagon tramwajowy nr 288 został zakwalifikowany do kasacji.
19 Stycznia - Kolejna wielka katastrofa na Rondzie Grunwaldzkim. Na zachodniej części ronda, krótko po godzinie 7oo tramwaj linii nr 3 (wagon 330-331) wbił się z impetem w jadący prostopadle autobus linii nr 71 (wóz 2781) zmierzający z Osowej Góry do miasta. Dwadzieścia dwie osoby ranne, w tym jedna bardzo ciężko, doszczętnie zniszczony autobus, wykolejony tramwaj - oto żniwo wypadku. Szesnastoletnia dziewczyna, ofiara wypadku mimo intensywnej opieki medycznej zmarła w dniu 22 stycznia 2001r. nie odzyskawszy przytomności.
12 Lutego - Zarząd Miasta postanowił przystąpić do realizacji uchwały RM z 1996 roku a dotyczącej polityki komunikacyjnej miasta Bydgoszczy. Dokument określa, że ma opierać się ona "na strategii zrównoważonego rozwoju nadając priorytet transportowi zbiorowemu, ruchowi pieszemu i rowerowemu".
24 Lutego - Czarna seria wypadków komunikacji miejskiej trwa. Wieczorem po godzinie 19 motorniczy tramwaju linii Nr 6 (wagon 312¸313) wjeżdżając na Rondo Jagiellonów od ulicy Bernardyńskiej wymusił pierwszeństwo na autobusie linii Nr 77 (wóz 3660).
16 Marca - Ruszyła nowa linia autobusowa Nr 307 prowadzona przez PKS na trasie Kapuściska (Zachem) - Bartodzieje (Bałtycka/Głowackiego). Linia z Kapuścisk prowadziła przez nowy most im. Kazimierza Wielkiego. Linię z uwagi na małą frekwencję zawieszono w dniu 5 Lipca 2001r.
12 Maja - Odbył się po raz trzeci festyn dla pracowników MZK Sp. z o.o. oraz ich rodzin na polanie "Różopola" w Myślęcinku.
15 Maja - Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy kontrolę biletów w bydgoskich autobusach i tramwajach zlecił gdańskiej firmie "Renoma", która została wybrana w trybie negocjacji. Dwukrotny przetarg na te czynności nie przyjął rozstrzygnięć.
26 Maja - Bydgoszcz po raz drugi gości miłośników komunikacji miejskiej z całej Polski. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy i Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy zorganizowało imprezę tramwajową z okazji 655 rocznicy nadania Bydgoszczy praw miejskich, 105-lecia uruchomienia tramwaju elektrycznego oraz 100-lecia linii tramwajowej Wilczak Bartodzieje Wielkie. W okolicznościowej paradzie starych tramwajów udział wzięło 6 wagonów tramwajowych: staruszek "Herbrand", 3 wagony "5N+5ND", przegubowiec "803N" oraz zmodernizowany wagon "805Na".
27 Czerwca - Radni zdjęli z porządku obrad uchwałę w sprawie budowy linii szybkiego tramwaju do Fordonu. Do projektu nie ustosunkowała się żadna komisja co było oficjalnym powodem do zaniechania debaty.
29 Czerwca - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o. zakupiły 5 nowych autobusów niskopodłogowych typu "VOLVO B10 BLE", które otrzymały następujące numery inwentarzowe 2690,2691,2692, 2693, 2694.
2 Lipca - W związku z wymiana torów i przebudowy Ronda Toruńskiego nastąpiła przerwa ruchu tramwajowego przez Babia Wieś. Tramwaje linii Nr 2 i 6 jeździły na trasie od Ronda Jagiellonów do Ronda Toruńskiego ulicą Jagiellońską i ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Zmiany spowodowane remontem obowiązywały do 16 sierpnia. W komunikacji miejskiej wszedł letni rozkład jazdy na wszystkich liniach tramwajowych oraz na linii autobusów Nr 55, 70, 71, 72 i 94.
3 Lipca - MZK Spółka z o.o. zakupiła dwa nowoczesne autobusy marki "MAN" o symbolu "NG 313" (przegubowe). Autobusy te oznaczono numerami 3546 i 3547.
19 Lipca - Zajezdnia autobusowa przy ul. Inowrocławskiej 11 wycofała z eksploatacji ostatni będący na jej stanie autobus marki "IKARUS 260.04" (krótki) o numerze 3769. Stacja Obsługi Nr 2 przy ul. Karola Szajnochy 1 nadal eksploatuje kilka egzemplarzy tego typu autobusów.
30 Lipca - Do groźnego wypadku doszło na skrzyżowaniu ulicy Nowotoruńskiej i Hutniczej. Po godzinie 1700 pusty wagon tramwaju linii Nr 9 (wagon 230) zderzył się z samochodem ciężarowym (TIR-em). Ciężko ranna motornicza została przewieziona do szpitala. Wagon tramwajowy kompletnie zniszczony nadawał się tylko do kasacji.
30 Lipca - Do Bydgoszczy dotarł kolejny nowy autobus marki "VOLVO B10 BLE", który otrzymał numer inwentarzowy 2695.
10 Sierpnia - Został wstrzymany całkowicie ruch tramwajowy na Rondzie Toruńskim, w ciągu ulicy Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz ulicy Toruńskiej od Ronda Toruńskiego do Babiej Wsi i Ronda Toruńskiego do ulicy Perłowej. Przyczyną była przebudowa Ronda Toruńskiego i torowisk tramwajowych. Przerwa trwała do 16 sierpnia.
16 Sierpnia - Kolejna zmiana ruchu linii tramwajowych na Rondzie Toruńskim. Wszystkie tramwaje linii 2,4,6 i 8 kursują wyłącznie przez Babią Wieś. Linia Nr 7 zostaje w dalszym ciągu zawieszona.
27 Sierpnia - Zarząd Miasta powołał Tomasz Frejgandta na nowego dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Frejgandt zwyciężył w konkursie do którego stanęło 12 osób.
18 Września - Ruch tramwajowy po przebudowie Ronda Toruńskiego i ulicy Kardynała Stefana Wyszyńskiego wrócił do starego układu. W ramach przebudowy wykonano całkowicie nowe torowisko na samym rondzie oraz przeniesiono tory dojazdowe do ronda na ul. Toruńskiej od strony Babiej Wsi i ul. Perłowej, wykonano i przemieszczono torowisko na ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego na odcinku od ronda do mostu Pomorskiego. Całkowity koszt przebudowy układu komunikacyjnego poniósł inwestor hipermarketu "TESCO". Drogowcy rozpoczęli remont odcinka ulicy Gdańskiej. Remont obejmował fragment od ulicy Dworcowej do ulicy Śniadeckich. Drogowcy oprócz wymiany nawierzchni ulicy i chodników wymienili także torowisko tramwajowe. Na czas remontu ruch został wstrzymany, a ulica zamknięta. Komunikacja tramwajowa na linii do Myślęcinka i Bielaw została zawieszona na okres dwóch miesięcy.
18 Września - Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej Tomasz Frejgandt został przez Zarząd Miasta Bydgoszczy odwołany.
5 Października - Do Bydgoszczy dotarły zakupione przez MZK Spółka z o.o. w Bydgoszczy ostatnie w tym roku nowe autobusy. Były to cztery pojazdy niskopodłogowe typu "VOLVO-7000A". Autobusy te to nowoczesne przegubowce przeznaczone do eksploatacji w dużych miastach. Mogą przewozić 175 osób (42+1 miejsc siedzących i 132 stojących) i zapewniają wysoki komfort jazdy. Nowe VOLVO jest pojazdem wysokiej jakości, ekonomiczny i charakteryzuje się dużą efektywnością eksploatacyjną. Nowością jest elektroniczny system kontroli, monitorowania koordynujący funkcje głównych podzespołów autobusu "Multiplex" oraz wymuszona kanałami sufitowymi wentylacja z zainstalowanymi filtrami powietrza. Autobusy te otrzymały numery inwentarzowe 2481, 2482, 3483 i 3484.
Niezależnie od wspomnianych wyżej autobusów do MZK Spółka z o.o. dotarł odbudowany przez wrocławska firmę VOLVO autobus "VOLVO B10 BLE 6x2", który otrzymał poprzedni numer 2781.
2 Listopada - Autobus linii Nr 81 został dodatkowo skierowany do hipermarketu "AUCHAN" przy ul. Rejewskiego.
19 Listopada - Koniec kłopotów komunikacyjnych w centrum Bydgoszczy. Drogowcy uporali się z remontem torowisk na ulicy Gdańskiej. Linie tramwajowe Nr 1, 2, 4 i 6 wracają na swoje stare trasy do Myślęcinka i Bielaw. Tramwaje będą czynić mniej hałasu, gdyż jeżdżą po wyciszonym torowisku typu "węgierskiego".
12 Grudnia - Rozpoczęły się rozmowy Zarządu Spółki, Zarządu Miasta, Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz związków zawodowych przy MZK Spółka z o.o. NSZZ "Solidarność" i ZZPiKM w RP na temat ograniczenia komunikacji miejskiej w Bydgoszczy w 2002 roku. Ograniczenie komunikacji zmusza Zarząd MZK Spółka z o.o. do redukcji i zwolnień około 53 pracowników.
12 Grudnia - Przeniesiono Dział Nadzoru Ruchu wraz z Centralą Regulacji Ruchu z obiektu przy ul. Floriana 18 do obiektu Zakładu Autobusowego przy ulicy Inowrocławskiej 11.
28 Grudnia - Po raz ostatni z zajezdni autobusowej "Szajnochy" wyjechał na trasę przedostatni krótki autobus marki "IKARUS 260.04" z numerem 2744. Obsługiwał on linię 59 na trasie Błonie-Przemysłowa. Jedyny autobus tej marki z numerem 2761, wyjechał po raz ostatni na linię w dniu 31 grudnia 2001r.
31 Grudnia - Zatrudnienie na koniec 2001roku w MZK Spółka z o.o. w Bydgoszczy wynosiło ogółem 1377 pracowników. W grupie tej było 202 pracowników na stanowiskach umysłowych i 1175 na stanowiskach robotniczych.
Źródlo:
zdmikp.bydgoszcz.pl