Odpowiedź 
 
Ocena wątku:
  • 2 Głosów - 4.5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[OMSI 1 & 2] Jak zaprogramować i stworzyć sygnalizację świetlną
Autor Wiadomość

Cześć
Użytkownicy
Liczba postów: 106
Dołączył: 05-2015
Podziękowań: 64
Post: #1
Jak zaprogramować i stworzyć sygnalizację świetlną
W tym poradniku chciałbym Wam pokazać jak zaprogramować i postawić sygnalizację świetlną. Wytłumaczę co i jak.

Jeśli chcielibyście poradnik o czymś innym związanym z OMSI2 to piszcie śmiało a chętnie taki napiszę

Najpierw zajmiemy się stworzeniem/postawieniem sygnalizacji świetlnej
Pierwszy obiekt jaki będzie nam potrzebny to gibbet_beam.sco. Jest to słup 'wiszący' na którym umieścimy nasze sygnalizatory świetlne. Jeśli mamy np. 3-kierunkowe skryżowanie no to stawiamy trzy takie słupy.
[Obrazek: 677i5d2487d514zzg.jpg]

Następnie stawiamy jeden mały słupek o nazwie single_pole.sco. Jest to, jak można się domyśleć z angielskiego, pojedyńczy słupek. Będziemy potrzebować tylko jeden iż jako reszta tych słupków odpowiadają słupy gibbet_beam.sco. Taki słupek powinniśmy postawić o tu :
[Obrazek: 6l2wum9terbmg5xzg.jpg]
Warto zaznaczyć że przy 4-kierunkowym skrzyżowaniu takiego słupka nie będziemy potrzebować iż będziemy wtedy mieli 4 sztuki gibbet_beam.sco.

Tworzenie autentycznych sygnalizatorów!
Teraz zajmiemy się tym najważniejszym czyli tworzeniem tych autentycznych sygnalizatorów. Sygnalizator na czubek 'wiszących' słupów nazywa się Ampel_Kfz_OhBlind_1.sco, sygnalizator na część dolną tych słupów nazywa się Ampel_Kfz_Oh_1.sco, zaś ten sygnalizator dla pieszych nazywa się Ampel_Mensch_1.sco.

Pierwsze co robimy to tworzymy trzy sygnalizatory Ampel_Kfz_OhBlind_1.sco. Pamiętajcie aby nie robić tego za pomocą wybierania tego obiektu już na mapie i naciskając N, zaś za każdym razem wybieraniem tego obiektu z listy i wtedy dopiero naciskaniem N na klawiaturze. Kiedy takie trzy sygnalizatory mamy, wybierzmy pierwszy, naciśnijmy na przycisk Attach To Object i wybierzmy po tym jeden z naszych słupów. Powtarzamy tą czynność jeszcze dwa razy z pozostałymi sygnalizatorami i słupami.

Teraz przyszła kolej na sygnalizatory Ampel_Kfz_Oh_1.sco które będą znajdowały się na dolnej części słupów o nazwie gibbet_beam.sco. I tym razem, tworzymy 3 takie sygnalizatory pamiętając o sposobie o którym wspomniałem w poprzedniej części. Co robimy z takimy obiektami ? Dla każdego sygnalizatora zmieniamy wartość z do 2.8m aby ów obiekt się podniósł/zmienił pozycję. Każdy taki sygnalizator teraz przesuwamy aby był dopasowany do dolnej części słupka. Jeśli wysokość 2.8m Wam nie pasuję, to możecie pokombinować;)

Ostatecznie sygnalizator Ampel_Mensch_1.sco który jest odpowiedzialny za sterowanie ludem (ludźmi w grze) xD. Tym razem tworzymy 6 takich sygnalizatorów i robimy następujące czynności :
- zmienić wartość z jednego z sygnalizatorów do 2.56 - 2.6m
- zmienić wartość reszty sygnalizatorów do 2.8m
Oznakuję każdy sygnalizator liczbą/numerkiem.

1 - sygnalizator o wartości z równej 2.6m
2 - sygnalizator o wartości z równej 2.8m
3 - sygnalizator o wartości z równej 2.8m
4 - sygnalizator o wartości z równej 2.8m
5 - sygnalizator o wartości z równej 2.8m
6 - sygnalizator o wartości z równej 2.8m

Obrazek znajdujący się poniżej, pokaże wam gdzie każdy sygnalizator powinien się znaleźć:
[Obrazek: xu1jg5898d6tisezg.jpg]
Teraz wszystkie nasze sygnalizatory powinny znajdować się w poprawnych miejsach.

Teraz czas zaprogramować naszą sygnalizację świetlną!
Na tym etapie, musimy sobie wyobrazić (a najlepiej rozrysować) która droga jest podporządkowana a która główna. Jeśli narysujemy taki schemat to będzie nam się łatwiej programowało sygnalizację - czy przynajmniej bardziej logicznie i krócej;)

Jak widać każdy z naszych sygnalizatorów pali się na czerwono. Niedługo się to zmieni i każdy sygnalizator będzie się automatycznie przełączał zmieniał. Zaraz sprawimy że będzie to możliwe;). Powiedzmy że droga 1 jest drogą główną, zaś droga 2 jest drogą podporządkowaną. Kiedy na drodze 1 będzie paliło się światło czerwone, to na drodze 2 będzie paliło się zielone. A więc, logicznie myśląc, kiedy na dwójce będzie czerwone to na jedynce będzie zielone;) A co z pieszymi ? A no, jeszcze raz logicznie myśląc, kiedy na drodze numer 1 będzie paliło się światło zielone to przejście na drodze 2 będzie też miało kolor zielony. Kiedy na drodze numer 2 będzie paliło się światło zielone, to na przejściu numer 2 będzie paliło się światlo czerwone a na przejściach numer 1, będzie świeciło się światło zielone:)
Ale bez przeciągania, myślę że już potraficie sobie wyobrazić jak nasza sygnalizacja będzie działała. A więc do roboty !

(1)Pierw, musimy 'tak jakby' połączyć każdy z sygnalizatorów (nie słupków !) ze skrzyżowaniem na którym się znajdują. A więc wybieramy pierwszy sygnalizator, klikamy Parent To. i wybieramy nasze skrzyżowanie. Robimy to dla każdego sygnalizatora - czy to dla pieszych, czy dla pojazdów.

(2)W dalszej kolejności, musimy ustalić która droga jest główna a która jest drogą podporządkowaną - tak jak rozrysowaliśmy sobie na kartce. Tylko jak to zrobić w edytorze - przecież to nie kartka... A no jak wiemy, drogą podporządkowaną będzie ta droga która ma 1 wjazd i wyjazd. Oczywiście jęsli mamy 4-kierunkowe skrzyżowanie no to poprostu wybieramy jedną z ulic. Wybieramy nasze 2 sygnalizatory na drodze podporządkowanej i wybieramy pierwszy. Naciskamy 'Opcje', zmieniamy wartość 0 na wartość 1. To samo robimy dla drugiego sygnalizatora. Uważajcie ! Nie robimy tego dla sygnalizatorów dla pieszych. Następnie dla reszty sygnalizatorów drogowych ustawiamy wartość. Dlaczego ? A no, wartość 0 oznacza DROGĘ główną a 1 oznacza DROGĘ podporządkowaną. A piesi nie mają swojego numerka ? Mają ! 2 oznacza PRZEJŚCIE główne a 3 oznacza PRZEJŚCIE podporządkowane. Teraz dla sygnalizatorów przeznaczonych dla pieszych znajdujących się na drodze podporządkowanej ustawiamy wartość 2 iż będą one się zapalać kiedy na drodze głównej będzie światło zielone. A więc logicznie, dla reszty sygnalizatorów dla pieszych ustawiamy wartość 3.

Teraz nasza sygnalizacja powinna działać:) Mam nadzieję że pomogłem.

Osoby które nie do końca zrozumiały o co chodzi, odsyłam do poradnika rzymianina22. Oto link : https://www.youtube.com/watch?v=mLcaIfJL...=4&list=WL

Dziękuję i pozdrawiam:)

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 26.05.2015 20:53 przez skawek.)
26.05.2015 20:43
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: mattez

Starszy Ciekawski
Zasłużeni
Liczba postów: 154
Dołączył: 01-2013
Podziękowań: 51
Post: #2
RE: Jak zaprogramować i stworzyć sygnalizację świetlną
To jak już tak piszesz, to rozszerz swój temat o sygnalizację świetlną dla skrzyżowań, które zostały zbudowane w oparciu o "Kostki sterujące AI".
Z tych systemowych skrzyżowań, w które została zaopatrzona gra, mało kto obecnie korzysta.
Nowe mapy powstają w oparciu o kostki sterujące AI.


[Obrazek: mini.php?str=YTo0OntzOjQ6ImZpbGUiO3M6Mzk...dvcmllIjt9]
28.05.2015 14:17
Szukaj postów Cytat

Cześć
Użytkownicy
Liczba postów: 106
Dołączył: 05-2015
Podziękowań: 64
Post: #3
RE: Jak zaprogramować i stworzyć sygnalizację świetlną
@praiks Też z nich jeszcze nie korzystałem i w sumię nie posiadam wiedzy na ten temat. Żadnego poradnika do tego też nie znalazłem. Jeśli możesz to podeślij jakiś link a ja postrałbym to ująć w moje słowa;)

28.05.2015 17:03
Szukaj postów Cytat

VIP
Zasłużeni
Liczba postów: 255
Dołączył: 12-2012
Podziękowań: 180
Post: #4
RE: Jak zaprogramować i stworzyć sygnalizację świetlną
Już co nieco jest w poradnikach
1) Mój nt. programowania pracy sygnalizacji - http://strefa-omsi.pl/Watek-Sygnalizacja...niach--147
2) Videoporadnik lisekonet71 nt. kostek - http://strefa-omsi.pl/Watek-OMSI-1-2-Kos...dnik--7754

28.05.2015 18:43
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: solarisjanek
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: