Witaj na Forum! Zapraszamy do rejestracji lub zalogowania. Stwórz konto  


Realne ustawienie faz sygnalizacji świetlnej

#1

Poradnik odnosi się jedynie do skrótowego opisu zasad programowania faz sygnalizacji świetlnej na podstawie:

Kod:
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 września 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

Obie części ustawy dostępne tutaj



Tak, żeby nie każdy musiał to czytać, poniżej jest ściąga z podstawowymi zasadami:

1. Czas przejścia Czerwone -> Czerwone+Żółłte to 1 sekunda

2. Minimalny czas światła zielonego to 5 sekund.

3. Czas przejścia Zielone -> Czerwone to 3 sekundy światła żółtego.

4. Dla przejść dla pieszych / przejazdów rowerowych czas migania światła zielonego to 4 sekundy.

5. Światło dla pieszych powinno mieć 1 sekundowe wyprzedzenie światła zielonego niż dla świateł dla aut. (Dotyczy jednej osi ruchu)

6. Pomiędzy przełączeniem faz dla dwóch różnych kierunków ruchu powinno być zachowane przesunięcie fazowe w czasie nie krótszym niż 1 sekunda. Ergo - czas przez który pojazdy które jeszcze mogłyby być na skrzyżowaniu, mogły z niego zjechać. Można zachować 2 sekundy tego offsetu, w przypadku gdy chcemy dodatkowo dodać 1s wyprzedzenie świateł dla pieszych.

7. Strzałka warunkowa powinna zgasnąć około 1-2s przed zmianą głównego sygnalizatora na Czerwony->Czerwony+Żółty, czyli 2-3s przed zielonym światłem.
[wymoderowano - Ik132]
2.1. Wulgaryzmy /+70%
 Podziękowania za post: Ikarus 132(+1) , kacper_2000(+1) , Zimaleq999(+1) , CettiK(+1)
Odpowiedz

#2

Dopiszę jeszcze jak obliczyć czasy międzyzielone:

1. Znajdujemy punkt kolizyjny, w którym spotykają się dwa strumienie ruchu. Czyli wyobrażamy sobie, że w jednoczesnym momencie wjeżdżają różnymi ulicami dwa pojazdy i miejsce, w którym teoretycznie się spotkają jest punktem kolizyjnym. Dla tego, któremu zaraz zgaśnie zielone, liczymy czas ewakuacji a dla tego, któremu się zapali liczymy czas dojazdu.
2. Bierzemy sobie z edytora odległości od przekroczenia linii zatrzymania do punktu kolizyjnego. Dla potrzeb OMSI można zmierzyć pi razy oko;)
3. Wymyślamy z jaką prędkością jadą pojazdy. Najczęściej jadące prosto jadą 50 lub 70 km/h a skręcające 20 albo 30 km/h. Prędkości przeliczamy na metry na sekundę.
4. Zakładamy jakie są długości pojazdów. Dla samochodu osobowego jest to 10 m, dla autobusu wg przepisów 14 m a dla tramwaju 30 m. Oczywiście można wymyślić swoje.
5. Liczymy czas ewakuacji. Potrzebne nam są: droga ewakuacji, długość pojazdu i prędkość ewakuacji. Dodajemy do siebie dł. drogi ewakuacji i dł. pojazdu. Wynik dodawania dzielimy przed prędkość ewakuacji.
6. Liczymy czas dojazdu. Dzielimy długość drogi dojazdu przez prękość dojazdu. Do wyniku dzielenia dodajemy liczbę 1.
7. Liczymy czas międzyzielony. Dodajemy czas trwania żółtego (3 sekundy) i czas ewakuacji. Od wyniku dodawania odejmujmy czas dojazdu. Zaokrąglamy w górę.

Przykład:
Dane:
se = droga ewakuacji = 22 m
lp = długość pojazdu = 18 m
Ve = prędkość ewakuacji = 30 km/h = 8,33 m/s
sd = droga dojazdu = 17 m
Vd = prędkość dojazdu = 50 km/h = 13,89 m/s
tż = czas trwania żółtego = 3 s

1. Czas ewakuacji:
te = (se+lp) / Ve
te = (22+18) / 8,33
te = 40 / 8,33
te = 4,8

2. Czas dojazdu:
td = (sd / Vd) + 1
td = (17 / 13,89) + 1
td = 1,22 + 1
td = 2,22

3. Czas międzyzielony:
tmz = tż + te - td
tmz = 3 + 4,8 - 2,22
tmz = 7,8 - 2,22
tmz = 5,58
tmz = 6

Uwaga!
Dla pieszych i rowerzystów droga dojazdu wynosi zawsze 0. Zakładamy, że pieszy czy rowerzysta w momencie zmiany światła na zielone stawia nam nogę przed samochodem / autobusem.
Dla pieszych i rowerzystów żółte trwa 0 sekund. Migające zielone traktujemy jak normalne zielone.
 Podziękowania za post: Ikarus 132(+1) , Sobol3D(+1) , Zimaleq999(+1)
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości