Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach | |||
Programowanie sygnalizacji świetlnych.
Może podjąłem się opisania dość niszowego elementu OMSI, ale jakby nie patrzeć, sygnalizacja świetlna wpływa na naszą podróż, nerwy i rozkład jazdy ![]() Najważniejsze elementy dot. sygnalizacji znajdują się w obiektach skrzyżowań, czyli w plikach *.sco. Określamy w nich: - czas trwania cyklu, - czas wyświetlania sygnału czerwonego, czerwonego+zółtego, zielonego i żółtego (dla pieszych czerwonego i zielonego) dla poszczególnych sygnalizatorów lub grup sygnalizatorów. Na początku trzeba zacząć od... opracowania samego systemu układu sygnalizacji ![]() UWAGA! Przed rozpoczęciem samych prac wypada przegrać plik obiektu i zmienić jego nazwę, tak aby oryginalny obiekt nadal występował w grze. Przyjmijmy, że posiadamy skrzyżowanie z 4 wlotami, a każdy z wlotów posiada sygnalizatory ogólne, czyli bez żadnych strzałek. Każdy z wlotów będzie osobną grupą. Otwieramy w edytorze tekstu plik skrzyżowania (.sco) i odnajdujemy "[traffic_lights_group]". Wartość pod określa nam czas trwania cyklu. Przyjmijmy, że ów cykl trwa 70 sekund, czyli zapisujemy "70.0000000000000". W kolejny etapie określamy grupy sygnalizatorów, od nagłówka "[traffic_light]", gdzie znajduje się zapis podobny do poniższego: Kod: Main Napis "Main" oznacza nazwę grupy i możemy ją nazwać dowolnie jak chcemy, np. nazwą ulicy, na której wlocie będą umieszczony sygnalizatory. Pod "phase" cyfry 0, 3, 6 i 9 określają poszczególne sygnały: 0 - czerwony 3 - czerwony+żółty (nie dotyczy pieszych) 6 - zielony 9 - żółty (nie dotyczy pieszych), a wartości pod nimi czas trawania tych sygnałów w sekundach. W przykładzie mamy podane, że: sygnał czerwony+żółty trwa 2 sekundy (wg przepisów min. 1 sek.), sygnał zielony przez 26 sekund, żółty 3 sekudny (wg przepisów min. 3 sek.) a czerwony to pozostały czas z 70 sekund trwania cyklu, czyli 39 sekund. Następnie tworzymy kolejna grupę sygnalizacji. Postępujemy jak wcześniej, ale pamiętajmy. Jeżeli chcemy, aby na początku był wyświetlany przez X sekund np. sygnał czerwony, pod pierwszą fazą ([phase]) w tej grupie musi być cyfra "0" (czyli sygnał czerwony) i czas jego trwania. Oczywiście nie unikniemy też sytuacji, gdzie na początku i końcu fazy będzie musiał być wyświetlany sygnał czerwony. Wtedy nasz układ faz będzie wyglądał tak: Kod: [phase] Gdy wprowadzimy powyższe wartości, w dalszej części naszego pliku musimy określić, który path (czyli droga AI) będzie odnosił się do jakiego sygnalizatora. Interesują nas wszystkie pathe, który posiadają linię "[use_traffic_light]". Cyfra pod spodem odnosi się do grupy sygnalizatorów. Grupy sygnalizatorów numerujemy od "0" i dalej 1, 2 itd. Aby sprawdzić jaki path jest na jakim wlocie i pasie ruchu, w edytorze po wejściu w zakładkę "Traffic rules" najeżdżamy na drogę-path, a po prawej stronie ukaże się nam nr patha. Interesuje nas cyfra po "/". Jeżeli pojawi nam się zapis "/ 3", oznacza to, że ten path jest jako 4 od góry, gdyż numerujemy je od 0. ![]() Jak wszystko podpiąć na skrzyżowaniu, jest już opisane w ogólnym poradniku dot. edytora.
| |||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
1 gości |