08.04.2021, 14:08
Cześć!
Zauważyłem, że większość modeli autobusów ma wersje ze skrzyniami firmy Voith albo ZF. Ja sam nie mogłem zauważyć żadnej różnicy między nimi, a na pewno nie takiej, żeby robić osobne wersje modeli. Jeżeli macie jakieś spostrzeżenia co do różnic między tymi skrzyniami, to dajcie proszę znać, na co zwracać uwagę. Ja postanowiłem sprawdzić to samodzielnie, poddając dwudrzwiową o530-tkę od Morphiego pięciu próbom, które poniżej opiszę. Autobus ten wybrałem, gdyż jest to bardzo "porządnie" wykonany model, i wydaje mi się, że jeżeli gdziekolwiek miałoby być to dokładnie odwzorowane, to właśnie tam. Pomiar wykonywałem na najnowszej wersji gry, z wykorzystaniem kierownicy Logitech g29. W pierwszych trzech próbach wyniki podaję w formacie
Zauważyłem, że większość modeli autobusów ma wersje ze skrzyniami firmy Voith albo ZF. Ja sam nie mogłem zauważyć żadnej różnicy między nimi, a na pewno nie takiej, żeby robić osobne wersje modeli. Jeżeli macie jakieś spostrzeżenia co do różnic między tymi skrzyniami, to dajcie proszę znać, na co zwracać uwagę. Ja postanowiłem sprawdzić to samodzielnie, poddając dwudrzwiową o530-tkę od Morphiego pięciu próbom, które poniżej opiszę. Autobus ten wybrałem, gdyż jest to bardzo "porządnie" wykonany model, i wydaje mi się, że jeżeli gdziekolwiek miałoby być to dokładnie odwzorowane, to właśnie tam. Pomiar wykonywałem na najnowszej wersji gry, z wykorzystaniem kierownicy Logitech g29. W pierwszych trzech próbach wyniki podaję w formacie
Kod:
minuty:sekundy:setne sekundy
- Pierwsza próba
To pomiar przyspieszenia od 0 do 80 km/h wykonana na prostym odcinku drogi. Polegała na wciśnięciu do końca gazu i hamulca. W momencie puszczenia hamulca włączałem stoper, a zatrzymywałem go, gdy omsi pokazało prędkość 80 km/h. (Prędkość pokazana na czerwono na górze, nie prędkościomierz autobusu). Wykonałem po trzy razy dla skrzyń Voith i ZF. Oto wyniki:
Kod:
[b]ZF:[/b]
1. 00:20:19
2. 00:19:93
3. 00:20:30
[b]Voith:[/b]
1. 00:20:68
2. 00:20:43
3. 00:20:53 - Druga próba
To pomiar symulujący wyjazd poza miasto. Próba polegała na trzykrotnym rozpędzeniu autobusu do 50 km/h, włączeniu stopera i rozpędzeniu do 80kh/h. Wyniki ponownie bardzo zbliżone.
Kod:
[b]ZF:[/b]
1. 00:10:10
2. 00:09:96
3. 00:10:55
[b]Voith:[/b]
1. 00:10:83
2. 00:10:57
3. 00:10:68 - Trzecia próba
Czyli miejskie ruszanie spod świateł. Wyglądała tak samo, jak pierwsza, z tą różnicą, że stoper zatrzymywałem przy 50 kh/h.
Kod:
[b]ZF:[/b]
1. 00:10:35
2. 00:10:58
3. 00:10:50
[b]Voith:[/b]
1. 00:09:93
2. 00:10:11
3. 00:10:01 - Czwarta próba
Polegała ona na osiągnięciu prędkości maksymalnej na płaskiej nawierzchni. Nie wziąłem jednak pod uwagę, że autobusy są wyposażone w elektroniczny ogranicznik prędkości. Z tego względu dla obu wyniosła 84,7 km/h. Jak na autobus miejski i fizykę OMSI całkiem satysfakcjonująca. - Piąta próba
Polegała ona na spisaniu subiektywnych wrażeń z prowadzenia autobusu z obiema skrzyniami.
ZF:
Kod:
W środku jest dość głośno. Zmiany biegów są szybkie, ale bardzo wyraźne. Na kickdown reaguje z minimalnym zawahaniem, jednak agresywnie.
Voith:
Kod:
Zdecydowanie ciszej wewnątrz. Rusza płynnie, jednak z minimalnym zawahaniem. Biegi wchodzą tak płynnie, że aż ospale. Kickdown niewyczuwalny.
Podsumowanie:
Właściwości jezdne obie skrzynie mają praktycznie takie same, różnice w pomiarach pokazywały pewne tendencje, jednak myślę, że zauważenie ich w praktyce jest niemożliwe. Voith zmienia biegi płynniej i jest cichszy, ZF z kolei jest głośniejszy, ale też bardziej stanowczy i gwałtowny. Można powiedzieć, że zachęca do dynamiczniejszej jazdy. I ponownie proszę tych, którzy mają większą wiedzę, o napisanie innych różnic między nimi, jeżeli takie są, tak, aby mniej doświadczeni kierowcy mogli bardziej świadomie wybierać wersję autobusu, niekoniecznie na "chybił-trafił"
Pozdrawiam,
Skumber