Odpowiedź 
 
Ocena wątku:
  • 2 Głosów - 4 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MPK OLSZTYN
Autor Wiadomość

Kierowca na Zlecenie
Użytkownicy
Liczba postów: 342
Dołączył: 02-2013
Podziękowań: 46
Post: #1
MPK OLSZTYN
Witam ten wątek jest na temat MPK OLSZTYN na początku przedstawię trochę histori:
Korzeni systemu olsztyńskiej komunikacji miejskiej należy dopatrywać się w czasach przed I wojną światową a konkretnie w roku 1907. Wtedy to po raz pierwszy ulicami stolicy Warmii i Mazur przejechał tramwaj elektryczny. Natomiast pierwsze autobusy miejskie wyjechały na olsztyńskie drogi w czasie II wojny światowej. W kwietniu 1940 roku uruchomiono dwie linie autobusowe. Jedna z nich łączyła Dworzec Główny PKP z ulicą Podleśną, przy której znajdowała się Fabryka Mebli, druga natomiast rozpoczynała się na Kolonii Mazurskiej a kończyła w Jakubowie.
Krótko po wojnie powołano Miejskie Zakłady Komunikacyjne. We wrześniu 1946 roku została uruchomiona pierwsza powojenna linia autobusowa w Olsztynie. Pętle owej trasy zostały umieszczone na Kolonii Mazurskiej oraz Zatorzu. Linia ta niedługo potem została zlikwidowana. 3 lata później doszło do otwarcia linii łączącej Plac Roosevelta z Zatorzem.
W 1950 roku otwarto linię łączącą Dajtki z Wadągiem. Początkowo na trasie pojawiły się autobusy PKS-u, jednak już rok później dzięki otrzymaniu przez MZK autobusów marki Marag, linia ta trafiła pod skrzydła zakładu. W latach 1951–1954 MZK otrzymało kolejne pojazdy, co pozwoliło na uruchomienie następnych linii.
W 1954 roku MZK przekształcono w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, podległe Miejskiej Radzie Narodowej. 3 lata później przedsiębiorstwo obsługiwało 3 linie autobusowe. Prócz linii powstałej w 1950 roku oznaczonej numer 5, były to: linia numer 3, na której pojazdy kursowały z Kortowa do Sanatorium oraz linia numer 6 łącząca Likusy z Zieloną Górką.
W 1959 roku MPK zarządzało już 4 liniami autobusowymi o łącznej długości 27 km. Pasażerowie autobusów stanowili ok. 25% wszystkich ludzi przewożonych przez olsztyńskie przedsiębiorstwo. W ówczesnych czasach tabor MPK liczył 15 autobusów.
W 1967 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie obsługiwało już 8 linii autobusowych, w tym jedną podmiejską pozwalającą mieszkańcom podolsztyńskich Słup na dotarcie do centrum miasta. Rok później uruchomiono kolejną linię autobusową a tabor MPK liczył wówczas 54 autobusy.
W roku 1970 oddano do użytku obecną bazę MPK przy ulicy Kołobrzeskiej. Niedługo potem całe mienie olsztyńskiego przedsiębiorstwa zostało przeniesione z dawnej siedziby przy ulicy Knosały.
W 1971 roku, po likwidacji ostatniej linii trolejbusowej, autobusy stały się jedynym środkiem komunikacji miejskiej w Olsztynie. 6 lat wcześniej na olsztyńskie ulice po raz ostatni wyjechał tramwaj. Zaraz po wycofaniu trolejbusów MPK dysponowało 10 liniami autobusowymi.
Latem 1975 roku przedsiębiorstwo zostało przekształcone w jednostkę o zasięgu wojewódzkim. W związku z tym nowa instytucja przeszła pod nadzór Wojewody Olsztyńskiego i otrzymała nazwę Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. W jego skład poza olsztyńskim przedsiębiorstwem weszły jednostki w Ostródzie, Kętrzynie i Mrągowie oraz od 1978 roku również w Szczytnie. W tym czasie olsztyńskie przedsiębiorstwo posiadało 149 pojazdów obsługujących 14 linii komunikacyjnych. Trzy z nich były liniami podmiejskimi.
W roku 1978 WPKM otrzymało pierwsze autobusy typu Jelcz PR 110, których część do dziś jeździ jeszcze po olsztyńskich ulicach. Natomiast w 1985 roku wprowadzono do użytku pierwsze Ikarusy 280, które jeszcze pod koniec lat 90. były jedynymi autobusami przegubowymi w Olsztynie.
W grudniu 1990 roku WPKM zostało przekształcone w Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. W roku 1991 przedsiębiorstwo zostało spod skrzydeł Wojewody Olsztyńskiego przekazane Zarządowi Miasta Olsztyna. W roku 1993 natomiast powołane do życia zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nowa instytucja podległa jest olsztyńskiej gminie.
W 1995 roku na olsztyńskie ulice po raz pierwszy wyjechały pojazdy niskopodłogowe. Tabor MPK liczy wówczas 156 autobusów, obsługujących 26 linii o łącznej długości 280,5 km.
W 2000 roku przewozy pasażerskie realizowane były na 32 liniach autobusowych. Wśród nich znajdowało się 26 linii miejskich (w tym jedna pośpieszna i jedna nocna) oraz 6 linii podmiejskich, kursujących do Barczewa, Dywit, Klewek, Różnowa, Słup, Kieźlin. W 2003 roku doszło do uruchomienia drugiej linii nocnej, która to jednak została później zlikwidowana.
W 2005 roku dokonano radykalnych zmian w sieci komunikacyjnej oraz rozkładzie jazdy. Zlikwidowana została linia numer 4 a wiele innych linii zmieniło swe trasy. Rok później, w grudniu zakupiono osiem sztuk nowych przegubowych autobusów marki Solaris Urbino 18 (nieco wcześniej tabor MPK wzbogacił się także o 11 używanych pojazdów marki Volvo).
1 kwietnia 2007 po raz drugi w historii komunikacji miejskiej w Olsztynie uruchomioną drugą linię nocną (101). Dwa miesiące później zlikwidowano starą pętlę w Kortowie, na której przez wiele lat kursy kończyły autobusy linii nr 15. W tym samym czasie doszło do otwarcia nowej pętli w Starym Dworze. 1 września 2007 zlikwidowano linię nr 19, a miesiąc później uruchomiono linię nr 32.
1 stycznia 2011 po raz pierwszy na olsztyńskiej ziemi powstał Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. Dzięki temu rozdzielono funkcje transportowe od tych związanych z organizacją przewozów. Po tej dacie MPK Olsztyn jest jedynie miejskim przewoźnikiem, a ZKM zajmuje się ustalaniem rozkładów, tras linii komunikacyjnych, przydziałów na dane linie, czy rodzaju autobusów je obsługujących. Zarząd ma również możliwość wyłaniania nowych przewoźników w drodze przetargu na obsługę danych linii.


zlikwidowane linie MPK OLSZTYN:

Linia nr 8: Plac Pułaskiego – Słupy (wybrane kursy: Różnowo) (linia podmiejska)
Linia powstała w latach 60. ubiegłego stulecia. Od jej powstania niezmiennie kursuje po tej samej trasie z Placu Pułaskiego do podolsztyńskich Słupów. Linia została zlikwidowana 1 sierpnia 2011 roku w związku z reorganizacją komunikacji publicznej w gminie Dywity.

Linia nr 12: Plac Pułaskiego – Dywity (linia podmiejska)
Linia powstała w połowie lat 70. ubiegłego stulecia. Od początku swego istnienia jest linią podmiejską. Jej trasa nie uległa dużym zmianom. Początkowo dwunastka kursowała z Placu Pułaskiego do podolsztyńskich Kieźlin. W połowie lat 80. zrezygnowano z pętli w Kieźlinach na rzecz innej wsi w okolicach Olsztyna, Dywit. Linia została zlikwidowana 1 sierpnia 2011 roku w związku z reorganizacją komunikacji publicznej w gminie Dywity.

Linia nr 14: Dworzec PKP - Barczewo (linia podmiejska)
Linia podmiejska powstała 2 maja 1974 roku łącząca Olsztyn z odległym o ok. 20 km Barczewem. Do 2005 roku kursowała niezmiennie przez Wójtowo, Kaplityny, Łęgajny i Wrocikowo. W 2005 roku wydłużona na terenie Olsztyna do pętli przy ulicy Knosały. W 2009 roku ponownie skrócona do Dworca Głównego. Do 2011 roku frekwencja na linii stopniowo malała, jednocześnie ceny biletów skutecznie odstraszały potencjalnych pasażerów, wobec czego "czternastka" została zlikwidowana 1 sierpnia 2011 roku.

Linia nr 18: Knosały - Wójtowa Rola (linia podmiejska, okresowa)
Linia uruchomiona 1 kwietnia 1984 roku jako dowożąca mieszkańców Olsztyna do ogródków działkowych zlokalizowanych w Wójtowej Roli. Linia kursowała jedynie od kwietnia do września/października (zależnie od sezonu). Uruchamiana corocznie do 2007 roku, kiedy to została zastąpiona linią 84 kursującą na nieco zmodyfikowanej trasie.
Linia nr 19: Dworzec PKP - Klewki (wybrane kursy: Trękusek) (linia podmiejska)
W 1986 roku uruchomiona na trasie Olsztyn - Klewki w celu obsługi tejże miejscowości. Trasa linii zmieniła się tylko raz na terenie miasta (wycofanie z ulicy Dąbrowszczaków). W 2003 roku wydłużono 2 kursy dziennie do Trękuska. W 2007 roku połączona z linią nr 5.

Linia nr 23: Plac Pułaskiego – Dywity (wybrane kursy: Różnowo) (linia podmiejska)

Linia nr 23 została uruchomiona w latach 80. Jej trasa nie uległa większym zmianom. Początkowo trasa linii 23 wiodła tylko do Dywit, jednak pod koniec jej kursowania wybrane kursy dojeżdżały do Różnowa. Linia zlikwidowana 1 sierpnia 2011 roku w związku z reorganizacją układu komunikacji publicznej w gminie Dywity.

Linia nr 29: Jaroty-Jarocka – Bartąg (wybrane kursy: Ruś lub Bartążek) (linia aglomeracyjna)
Linia powstała w 2005 roku po likwidacji linii uzupełniającej nr 43 jeżdżącej do Bartąga. Od 2006 roku na prośbę mieszkańców część kursów kończyła się w Rusi. Od 2011 roku linia realizowała również 2 kursy dziennie do podolsztyńskiego Bartążka. W okresie zimowym jeden z minibusów wyposażany był w bagażnik służący do przewozu nart. Dzięki temu pasażerowie mogli w sposób zgodny z regulaminem przewieźć sprzęt narciarski na stok w Rusi. Dnia 1 grudnia 2012 roku linia została zlikwidowana i zastąpiona liniami nr 36 i 89. Obsługiwana była wyłącznie autobusami Jelcz M081MB.

Linia nr 41: Redykajny - Kortowo (linia uzupełniająca)
Linia została uruchomiona 15 września 2000 roku w celu utworzenia bezpośredniego połączenia między Redykajnami, a Kortowem. Linia była obsługiwana minibusami marki Volkswagen, zakupionych przez MPK Olsztyn specjalnie do obsługi linii uzupełniających. Jako iż była to linia uzupełniająca, obowiązywały na niej wyłącznie bilety jednorazowe. Linia nie cieszyła się zainteresowaniem pasażerów, dlatego została zlikwidowana 18 czerwca 2001 roku.
Linia nr 42: Jaroty - Dworzec PKP (linia uzupełniająca)
Linia została uruchomiona 17 lipca 2000 roku w celu stworzenia bezpośredniego połączenia między Jarotami, a dworcem głównym. Linia była obsługiwana minibusami marki Volkswagen, zakupionych przez MPK Olsztyn specjalnie do obsługi linii uzupełniających. Jako iż była to linia uzupełniająca, obowiązywały na niej wyłącznie bilety jednorazowe. Linia została zlikwidowana 1 września 2005 roku i zastąpiona przez linię 24, kursującą na podobnej trasie.

Linia nr 43: Bartąg - Plac Jedności Słowiańskiej (linia uzupełniająca, podmiejska)
Linia powstała 25 czerwca 2001 roku na trasie Pieczewo - Dajtki wskutek usilnych upalów pasażerów o takie połączenie. 1 lipca 2002 roku zmieniono przebieg trasy linii, dodając zajazd do Kortowa. 1 września 2005 roku przeprowadzono kolejną, ostatnią już modyfikację trasy. Odtąd linia kursowała z Bartąga na plac Jedności Słowiańskiej łącząc z centrum miasta osiedle Zacisze i Bartąg właśnie. W 2007 roku zlikwidowana i częściowo zastąpiona przez linię 29.

Linia nr 45: Dworzec PKP - Jonkowo - Giedajty - Warkały (linia uzupełniająca, podmiejska)
Linia została uruchomiona 1 września 2000 roku w celu stworzenia bezpośredniego połączenia między Olsztynem, a miejscowościami położonymi w gminie Jonkowo. Linia była obsługiwana minibusami marki Volkswagen i Jelcz, zakupionych przez MPK Olsztyn specjalnie do obsługi linii uzupełniających. Linia została zlikwidowana 1 sierpnia 2005 roku. Została zastąpiona przez prywatnego przewoźnika (PHU "U Grzesia") pod nowym numerem 345.
Linia nr 46: Cmentarz Dywity - Dajtki (linia uzupełniająca)
Linia ta została uruchomiona 6 maja 2002 roku w celu lepszego połączenia cmentarza z centrum miasta i Dajtkami. Jako iż była to jedynie linia uzupełniająca, obowiązywały na niej wyłącznie bilety jednorazowe i miesięczne. W związku z nikłym zainteresowaniem pasażerów zlikwidowana 1 lipca tego samego roku.

Linia nr A: Dworzec PKP - Witosa (linia pospieszna)
Linia została uruchomiona na próbę 2 stycznia 1989 roku, razem z linią B, obie jako pospieszne. Początkowo kursowała spod dworca głównego przez olsztyńskie centrum, Nagórki i Pieczewo, kończąc trasę na ulicy Krasickiego, aby z czasem została wydłużona razem ze wszystkimi liniami tam kończącymi na ulicę Witosa. Linia została zlikwidowana 1 września 2005 roku w związku z zatraceniem statusu linii pospiesznej i drogimi biletami i została zastąpiona linią 25.

Linia nr B: Kortowo - Witosa (linia pospieszna)
Linia została uruchomiona 2 stycznia 1989 roku, razem z linią A. Kursowała z Kortowa przez Śródmieście, Nagórki i Pieczewo, aby zakończyć trasę na ulicy Krasickiego. Linia została zlikwidowana wkrótce po swoim powstaniu, co było spowodowane nikłym zainteresowaniem pasażerów.

lekko zmienione linie:
Linia nr 16: Osiedle Mazurskie – Track
Linia powstała w połowie lat 80. ubiegłego stulecia. Od czasu jej powstania do roku 2005 łączyła centrum miasta (pętla przy ul. Knosały) z Trackiem. W 2001 roku wydłużono kilka kursów dziennie do Nikielkowa. W 2005 roku po likwidacji linii nr 4 wydłużono szesnastkę do pętli na Osiedlu Mazurskim. W latach 2003 - 2005 linia zajeżdżała pod Dworzec Główny, później zaniechano jakich podjazdów. W 2006 roku po likwidacji ronda na Placu Powstańców Warszawy częściowej modyfikacji uległ odcinek linii biegnącej przez Zatorze i Osiedle Podleśna. Jednocześnie podjazdy do Nikielkowa zlikwidowano. 1 grudnia 2012 roku trasę linii nieznacznie zmieniono i znacznie ograniczono godziny jej kursowania.

Linia nr 5: Dworzec PKP – Osiedle Mazurskie (wybrane kursy: Klewki (linia aglomeracyjna)
Linia powstała w latach 50. ubiegłego stulecia jako pierwsza w Olsztynie linia podmiejska. Początkowo jej autobusy jeździły z Dajtek, znajdujących się wówczas również poza granicami administracyjnymi miasta do podolsztyńskiej wsi Wadąg. Po kilku latach niemal w całości zmieniono jej trasę w wyniku czego piątka kursowała z Likus na Dajtki. W drugiej połowie lat 60. doszło do kolejnej gruntownej modyfikacji trasy. Od owego momentu autobusy linii nr 5 kursowały z pętli przy Dworcu Głównym PKP na Osiedle Mazurskie. Sytuacja ta poza drobnymi korektami tras nie zmieniła się do dziś. W 2007 roku na skutek likwidacji linii nr 19 postanowiono wydłużyć część kursów do Klewek i Trękuska. W 2011 roku zlikwidowano wszystkie kursy do Trękuska, rok później radykalnie ograniczono liczbę kursów do Klewek (7 w dni robocze, 2 w dni wolne i weekedny). 1 grudnia 2012 roku wprowadzono drobną korektę trasy na terenie Olsztyna.

nowe linie:
Linia nr 36: Bartąska-Rondo - Track
Linia powstała 1 grudnia 2012 roku w wyniku wybudowania ronda w Bartągu. Uruchomiona w celu poprawy obsługi komunikacyjnej rejonu Bartąga i ulicy Bartąskiej. Obsługiwana głównie przez pojazdy 12-metrowe.

Linia nr 82: Reymonta - Słupy - Różnowo - Dywity - Kieźliny - Reymonta (linia aglomeracyjna, okrężna)
Linia powstała 1 sierpnia 2011 roku, przy okazji reorganizacji komunikacji zbiorowej w gminie Dywity. Razem z linią 88 zastąpiła linie 8, 12 i 23.

Linia nr 88: Reymonta - Kieźliny - Dywity - Różnowo - Słupy - Reymonta (linia aglomeracyjna, okrężna)
Linia powstała 1 sierpnia 2011 roku, przy okazji reorganizacji komunikacji zbiorowej w gminie Dywity. Razem z linią 82 zastąpiła linie 8, 12 i 23. Kursuje w kierunku przeciwnym do linii nr 82.

Linia nr 89: Bartąg-Kościół - Ruś lub Bartąg-Kościół - Bartążek (linia aglomeracyjna)
Linia powstała 1 grudnia 2012 roku w wyniku likwidacji linii nr 29 do obsługi wsi Bartążek i Ruś. Linia kursuje nieregularnie, ma 4 kursy do Rusi i 2 do Bartążka w dni robocze, w weekendy kursów jest odpowiednio mniej. Obsługiwana przez Jelcze M081MB

21.03.2013 23:14
Szukaj postów Cytat

Nadaktywny
Zasłużeni
Liczba postów: 1,734
Dołączył: 01-2013
Podziękowań: 374
Post: #2
RE: MPK OLSZTYN
Zlepek tekstu, kopiuj wklej którego się czytać nie da....


~~Jeśli pomogłem klknij rep+ ~~
[Obrazek: psiuk450x60.png]
22.03.2013 12:29
Szukaj postów Cytat
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: