Odpowiedź 
Maskowanie tekstury
Autor Wiadomość

_
Użytkownicy
Liczba postów: 43
Dołączył: 05-2015
Podziękowań: 3
Post: #1
Maskowanie tekstury
Witam,
mam takie zapytanie jak zamaskować część lub całą teksturę w taki sposób, aby przy tym niektóre obiekty w pliku .o3d stały się niewidoczne?

20.08.2021 11:23
Szukaj postów Cytat

Manul
Użytkownicy
Liczba postów: 219
Dołączył: 05-2013
Podziękowań: 628
Post: #2
RE: Maskowanie tekstury
Zależy od modelu, a dokładniej wpisów pokroju matl_alpha, matl_transmap etc. w pliku sco. OMSI wspiera cały szereg trybów maskowania i mieszania tekstur.

Matl_alpha ustawiony na tryb 1 (maskowanie) to sprawa oczywista: wystarczy fragmenty tekstury (głównej, lub tej podanej w tagu transmap) zastąpić kolorem przezroczystym (alpha < 0,5) aby całkowicie wykluczyć fragmenty modelu z rysowania.

Tryb 2 (mieszanie, czyli blending) komplikuje rzeczy nieco: w dalszym ciągu rysowane są obiekty tylko kolorem przezroczystym, co może powodować efekt peleryny-niewidki czyli elementów tła (trawa, niebo, ...) przenikających przez inne obiekty, w zależności od tego w jakiej kolejności poszczególne obiekty są rysowane na ekranie. Chyba że trybowi 2 towarzyszy tag matl_noZwrite, wtedy efekt jest podobny do nakładania na siebie kolejnych warstw obrazka w programach typu Photoshop.

Dodatkowo, kanał alpha tekstury może służyć do całkowicie innych rzeczy, jak natężenie refleksów. Co i jak należy wtedy zmienić, zależy od kombinacji tagów matl_alpha, matl_transmap oraz matl_envmap_mask. Autor gry pozwala na dość arbitralne formułowanie struktury materiałów, co mimo oczywistej zalety w postaci elastyczności, psuje kompatybilność z budżetowym modelem szklanej kuli dołączanym do wyprawki dla członków loży ekspertów tego forum.


[Obrazek: MydO7iC.jpg]
Miejsce na Twoją sygnaturę! Zadzwoń: 0-k̸̟͆i̷̗̿ͅe̶͙̥̊ ̴̖̻͊̀d̴͇̪̆y̴̝̩̅̎ŵ̶͍͜ ̶̣͂y̶̟͘d̸̛͙̪͑a̷̩̳͆
Dlaczego manul przebrał się za kota /bad4ever
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.08.2021 13:30 przez MichauSto.)
20.08.2021 13:19
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: Maciex , Sobol

_
Użytkownicy
Liczba postów: 43
Dołączył: 05-2015
Podziękowań: 3
Post: #3
RE: Maskowanie tekstury
Dobrze, dziękuję za odpowiedź. Te informacje na pewno mi się przydadzą, natomiast chodziło mi o nietypowy przypadek, w którym można zamaskować teksturę, nie używając wymienionych wpisów w plikach .sco lub .cfg. Do tego posłużę się przykładem; w modyfikacji pojazdu MAN NL2x2 znajduje się tekstura deski rozdzielczej, która ukrywa niektóre szczegółowości obiektu korzystającego właśnie z tej tekstury.
Taki efekt działa, m.in. w MAN-ie NG312, czy domyślnych NL/NG. Przesyłam także zdjęcie z zestawienia obu tekstur nałożonych na ten sam obiekt.
[Obrazek: Y7C1pKp.png]

25.08.2021 17:46
Szukaj postów Cytat
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: