Witaj na Forum! Zapraszamy do rejestracji lub zalogowania. Stwórz konto  


Maskowanie tekstury

#1

Witam,
mam takie zapytanie jak zamaskować część lub całą teksturę w taki sposób, aby przy tym niektóre obiekty w pliku .o3d stały się niewidoczne?
Odpowiedz

#2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.08.2021, 13:30 przez MichauSto.)

Zależy od modelu, a dokładniej wpisów pokroju matl_alpha, matl_transmap etc. w pliku sco. OMSI wspiera cały szereg trybów maskowania i mieszania tekstur.

Matl_alpha ustawiony na tryb 1 (maskowanie) to sprawa oczywista: wystarczy fragmenty tekstury (głównej, lub tej podanej w tagu transmap) zastąpić kolorem przezroczystym (alpha < 0,5) aby całkowicie wykluczyć fragmenty modelu z rysowania.

Tryb 2 (mieszanie, czyli blending) komplikuje rzeczy nieco: w dalszym ciągu rysowane są obiekty tylko kolorem przezroczystym, co może powodować efekt peleryny-niewidki czyli elementów tła (trawa, niebo, ...) przenikających przez inne obiekty, w zależności od tego w jakiej kolejności poszczególne obiekty są rysowane na ekranie. Chyba że trybowi 2 towarzyszy tag matl_noZwrite, wtedy efekt jest podobny do nakładania na siebie kolejnych warstw obrazka w programach typu Photoshop.

Dodatkowo, kanał alpha tekstury może służyć do całkowicie innych rzeczy, jak natężenie refleksów. Co i jak należy wtedy zmienić, zależy od kombinacji tagów matl_alpha, matl_transmap oraz matl_envmap_mask. Autor gry pozwala na dość arbitralne formułowanie struktury materiałów, co mimo oczywistej zalety w postaci elastyczności, psuje kompatybilność z budżetowym modelem szklanej kuli dołączanym do wyprawki dla członków loży ekspertów tego forum.
[Obrazek: MydO7iC.jpg]
Miejsce na Twoją sygnaturę! Zadzwoń: 0-k̸̟͆i̷̗̿ͅe̶͙̥̊ ̴̖̻͊̀d̴͇̪̆y̴̝̩̅̎ŵ̶͍͜ ̶̣͂y̶̟͘d̸̛͙̪͑a̷̩̳͆
Dlaczego manul przebrał się za kota /bad4ever
 Podziękowania za post: Maciex(+1) , Sobol3D(+1) , K7A(+1)
Odpowiedz

#3

Dobrze, dziękuję za odpowiedź. Te informacje na pewno mi się przydadzą, natomiast chodziło mi o nietypowy przypadek, w którym można zamaskować teksturę, nie używając wymienionych wpisów w plikach .sco lub .cfg. Do tego posłużę się przykładem; w modyfikacji pojazdu MAN NL2x2 znajduje się tekstura deski rozdzielczej, która ukrywa niektóre szczegółowości obiektu korzystającego właśnie z tej tekstury.
Taki efekt działa, m.in. w MAN-ie NG312, czy domyślnych NL/NG. Przesyłam także zdjęcie z zestawienia obu tekstur nałożonych na ten sam obiekt.
[Obrazek: Y7C1pKp.png]
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości