Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A. | ||||||
1875
Uruchomienie omnibusów konnych – pierwszej regularnej komunikacji miejskiej w Krakowie 1882 Oddanie pierwszej w Krakowie wąskotorowej linii tramwaju konnego 1901 Otwarcie w Krakowie pierwszej wąskotorowej linii tramwaju elektrycznego 1910 Gmina zostaje większościowym udziałowcem firmy komunikacyjnej 1913 Oddanie pierwszej normalnotorowej linii tramwajowej wraz z nową zajezdnią przy ul. Św. Wawrzyńca 1917 Pierwszy przejazd tramwaju trasą przez most na Wiśle, łączącą Podgórze z centrum Krakowa 1927 Uruchomienie pierwszych regularnych linii autobusowych 1928 Powstanie Krakowskiej Miejskiej Kolei Elektrycznej S.A. – przedsiębiorstwa z większościowym udziałem Gminy Kraków 1939 Oddanie do ruchu nowej zajezdni tramwajowej w Podgórzu, wprowadzenie do eksploatacji nowych wagonów tramwajowych produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów 1945 Uruchomienie w miesiąc po zakończeniu działań wojennych pierwszej linii tramwajowej, a w kilka miesięcy później również komunikacji autobusowej 1949 Wprowadzenie do ruchu wagonów typu N z Chorzowskiej Wytwórni Wagonów 1951 Utworzenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przedsiębiorstwa państwowego 1952 Otwarcie pierwszej linii tramwajowej do Nowej Huty 1953 Zlikwidowanie ostatniej w Krakowie linii tramwaju wąskotorowego 1956 Rozszerzenie działalności MPK o komunikację taksówkową 1960 Oddanie do użytku centralnych tramwajowych warsztatów remontowych 1965 Uruchomienie zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie 1969 Dostawa pierwszych wagonów przegubowych typu 102N 1975 Wycofanie z ruchu ostatnich wagonów przedwojennych, wprowadzenie do eksploatacji wagonów typu 105N 1980 Oddanie do użytku największej zajezdni autobusowej Wola Duchacka 1983 Rozpoczęcie eksploatacji autobusów w zajezdni w Płaszowie 1988 Zakończenie eksploatacji ostatnich wagonów tramwajowych typu N 1990 Przekształcenie MPK w sześć niezależnych spółek z o.o., powstanie MPK Sp. z o.o. 1991 Wprowadzenie w życie nowej oferty biletowej wzorowanej na rozwiązaniach europejskich 1993 Otwarcie pierwszego skomputeryzowanego punktu sprzedaży biletów okresowych przy ul. św. Wawrzyńca 13 1994 Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego 1995 Ponowne rozpoczęcie, po 20 latach przerwy, prac przy budowie pierwszego odcinka linii tramwaju szybkiego oraz tunelu pod dworcem kolejowym 1997 Przekształcenie MPK ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, przystąpienie do Krakowskiego Holdingu Komunalnego S.A., wycofanie z ruchu ostatniego czerwonego autobusu, 1998 Współuczestniczenie w budowie mostu przez Wisłę „Lajkonik”, zlikwidowanie działającej od 1966 roku zajezdni autobusowej w Czyżynach, 1999 Wprowadzenie nowej marszrutyzacji komunikacji autobusowej i tramwajowej, dostawa pierwszych niskopodłogowych wagonów dla Krakowa 2000 Uruchomienie montażu I serii wagonów tramwajowych NGT6 2001 Przyznanie po raz pierwszy tytułu „Przedsiębiorstwo Fair Play” dla MPK S.A. w Krakowie, pożegnanie ostatniego wagonu typu 102N 2002 Fuzja z Miejskim Zakładem Naprawy Tramwajów Sp. z o.o., wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania 2003 Otrzymanie Certyfikatu Jakości PN-EN ISO 9001:2001 potwierdzonego przez Sieć Certyfikacji IQNet, dostawa 12 niskopodłogowych tramwajów NGT6 drugiej serii 2004 Zakup pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów montowanych w MPK S.A., rozpoczęcie realizacji projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I” współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE i środków EBOiR. Wprowadzenie do ruchu wagonów E1 2005 Rozpoczęcie pilotażowego programu Krakowska Karta Miejska, rozpoczęcie realizacji projektu „Civitas Caravel” (autobusy na gaz, linie giętkie, autobusy z bagażnikami na rowery) współfinansowanego z funduszy strukturalnych UE 2006 Otrzymanie Certyfikatu Systemu Jakości potwierdzającego wdrożenie i utrzymywanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Spółką zgodnego z normami ISO 9001 i 14001. Utworzenie Zarządu Transportu Publicznego, który przejmuje funkcję operatora komunikacji miejskiej. Zawarcie nowej umowy na świadczenie usług komunikacji miejskiej (tramwajami na 14 lat, autobusami na 8 lat, pomocnicze na 5 lat). Wprowadzenie do ruchu autobusów zasilanych gazem ziemnym. 2007 Oddanie do użytku zmodernizowanych i przebudowanych ulic: Lubicz i Rakowickiej Podpisanie z konsorcjum firm Bombardier Vossloh Kiepe i Solaris umowy na dostarczenie 24 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów Oddanie dworca autobusowego w Krowodrzy Górce 2008 Uruchomienie Tele-busa - pierwszego w Polsce autobusu na telefon Wycofanie z ruchu starych, wysłużonych Ikarusów Modernizacja torowiska tramwajowego od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki (MPK S.A. było beneficjentem tej inwestycji) Oficjalne uruchomienie systemu Krakowskiej Karty Miejskiej Oddanie do ruchu pierwszych z 24 tramwajów Bombardiera, trzeciej serii Zakup 45 nowoczesnych niskopodłogowych autobusów 2009 Rusza kampania MPK SA pod hasłem "Spokojnie, już jadę" W automatach Krakowskiej Karty Miejskiej została wprowadzona opcja zapłaty kartą 2010 Krakowskie przystanki zapowiadają znani i lubiani artyści: Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Grzegorz Turnau Usługa Tele-busa została wprowadzona w rejonie Płaszowa Po prawie 15 latach eksploatacji Jelcz M120 został uroczyście wycofany z eksploatacji W piątej edycji prestiżowego konkursu „Solidny Pracodawca Roku” MPK S.A. w Krakowie zostało uznane za „Solidnego pracodawcę 2008 roku”. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie otrzymało tytuł Lidera Informatyki 2009 w kategorii Sektor Publiczny, w konkursie organizowanym przez magazyn Computerworld. Krakowska komunikacja w rankingu magazynu Forbes zajęła 9. miejsce na świecie 2011 Budowa linii tramwajowej do Małego Płaszowa oraz modernizacja ul. Długiej w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II” Parada zabytkowych autobusów i tramwajów z okazji 135-lecia funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie MPK SA podpisało umowę na dostarczenie 24 nowych tramwajów o długości ponad 32 metrów 2011 MPK SA zamówiło 100 nowych autobusów MPK SA wprowadziło dla pasażerów kartę, która łączy funkcję biletu i karty płatniczej Uruchomienie linii tramwajowej do Ruczaju 2012 Uruchomienie sprzedaży biletów okresowych przez Internet W Krakowie zaczął kursować najdłuższy w Polsce jednoprzestrzenny tramwaj 405N, o długości 40,5 metra Na krakowskich przystankach pojawiają się QR kody MPK SA w Krakowie nagrodzone „srebrnym listkiem CSR” Tramwaj NGT8, zakupiony przez MPK SA jest prezentowany na targach komunikacyjnych InnoTrans w Berlinie Pierwsze nowe tramwaje NGT8 docierają do Krakowa Wprowadzenie nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Krakowie 2013 MPK SA testuje pierwszy autobus elektryczny MPK SA wycofuje z ruchu norymberskie wagony GT6 Zakończenie dostawy 24 nowych tramwajów NGT8 Pozdrawiam matz123!
Warto trochę odkurzyć temat.
MPK postanowiło zmienić numeracje tramwajów... Konkretnie chodzi o to, aby autobusy i tramwaje miały identyczny schemat numerów taborowych. Ex. #3071 - teraz #HK451 ![]() Ex. #4001 - teraz #HX999 ![]() SCHEMAT NUMERÓW TABOROWYCH TRAMWAJÓW NA 04.06.2015 Kod: Zajezdnie tramwajowe: Nie wiem jeszcze, jak będzie z Newagiem Nevelo(#2205) Ja osobiście uważam to za głupotę, ale kim ja jestem żeby to oceniać :p Zdążyłem się już przyzwyczaić do starych numerów, ale do tych pewnie też łatwo przyjdzie przywyknąć.
@long
Z tym ZIKiTem to chyba masz rację. Zapytałem o to znajomego motorniczego. Powiedział mi, że to zarządzenie ZIKiTu i że "jego koledzy mają na to..." Po prostu uważają to za idiotyzm i nie widzą w tym sensu ![]()
Kolejna zmiana w MPK przy Bronowicach :
Jak informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, w związku z wyłączeniem torowiska tramwajowego na odcinku od Basztowej LOT-u do Bronowic Małych w weekend (13 – 14 czerwca) zostaną wprowadzone zmiany w trasach linii komunikacji miejskiej w Krakowie. Weekend bez tramwajów do Bronowic Linie 4, 8, 20 i 24 – będą zawieszone, a w zamian zostaną uruchomione linie czasowe nr 74 i 78, Linia 14 – kursować będzie od Mistrzejowic do Basztowej LOT-u bez zmian, następnie przez Nowy Kleparz do Dworca Towarowego. Linia 19 – kursować będzie od Łagiewnik do Dworca Głównego bez zmian, następnie przez Dworzec Główny Zachód, Politechnikę do Dworca Towarowego. Linia 64 – będzie zastąpiona (w noce 12/13, 13/14, 14/15 czerwca) przez linię nr 664 wg analogicznego rozkładu jazdy. Zostaną uruchomione zastępcze linie tramwajowe: Linia 74 będzie kursowała na trasie: Kurdwanów – Bieżanowska – Powstańców Wielkopolskich – Plac Bohaterów Getta – Miodowa – Starowiślna – Poczta Główna – Dworzec Główny – Lubicz – Rondo Mogilskie – Wieczysta – Rondo Czyżyńskie – Os. Kolorowe – Plac Centralny im. R. Reagana – Struga – Kombinat – Elektromontaż – Wiadukty – Wzgórza Krzesławickie (zastąpi linie 4 i 24). Linia 78 będzie kursowała na trasie: Borek Fałęcki – Łagiewniki – Rondo Matecznego – Korona – Plac Wolnica – Stradom – Wawel – Poczta Główna – Dworzec Główny – Lubicz – Rondo Mogilskie – Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (zastąpi linie 8 i 20). Ponadto, w zamian za linie tramwajowe zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa: Linia 704 – zastępcza linia autobusowa kursująca na trasie: Bronowice Małe – Balicka – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Lubicz – Rondo Mogilskie. Linia będzie kursowała z częstotliwością ok. 6 minut.
Proponuję zmienić nazwę wątku z "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie SP Z.O.O" na "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie S.A.", bo tak jest poprawnie.
![]()
Pesa 2014N "Krakowiak"
Pierwszy wyprodukowany wagon typu 2014N poraz pierwszy o własnych siłach wyjechał z hali na tor testowy przy zakładach PESA w Bydgoszczy. ![]() ![]() ![]() ![]() Źródło: Portal KMK.KRAKOW ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Jak dla mnie tramwaj bardzo ładny. Mam nadzieję, że sporo wytrzyma i nie zostanie przypadkiem przeniesiony do zajezdni Podgórze. Swoją drogą zastanawiam się, czy przyciski na drzwiach nie są zbyt wysoko. Co sądzicie?
Remont ul. Podwale na finiszu.
Za tydzień na ulicę Podwale i fragment ulicy Straszewskiego pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Piłsudskiego i Karmelicką powrócą tramwaje. Tym samym zakończy się trwający trzy miesiące remont najbardziej zniszczonego odcinka torowiska tramwajowego w centrum Krakowa. Montaż nowego torowiska właściwie został już ukończony, poza odcinkami przejściowymi, przy których trwają ostatnie prace. W związku z tym, że w czasie przebudowy dokonano przesunięcia osi torowiska, konieczne było zastosowanie kontra łuków w rejonie skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego i Karmelicką. Odcinki te pozostaną do czasu przebudowy obu skrzyżowań w przyszłości. Tymczasem obecnie trwa układanie ostatnich fragmentów nawierzchni asfaltowej. Widać już jednak obniżenie jezdni w stosunku do torowiska. Jedynie w rejonie skrzyżowań, jezdnia zrównuje się z torowiskiem, tak aby możliwy był przejazd. Tramwaje powrócą na ulicę Podwale najpewniej już 27 czerwca, czyli w przyszłą sobotę. Prawdopodobnie dwa tygodnie później rozpocznie się przebudowa kolejnego odcinka torowiska w ulicy Dunajewskiego i fragmencie ulicy Basztowej pomiędzy skrzyżowaniami z Karmelicką i Długą. Także i tu ma nastąpić przesunięcie torowiska, a samochody po przebudowie będą poruszać się tylko w jednym kierunku. ![]() ![]() ![]() Źródło : http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/16...na-finiszu | ||||||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
2 gości |