[OMSI 2] Ikarus 411.xx & 417.xx | ||||||||||||
![]() (zbiorczy wątek, bo przedstawione modele są prawie takie same) Projekt: Ikarus 411.xx & 417.xx Wersja: 1.0 Autor: Szabó's workshop Źródło: 411.xx Link | 417.xxLink Opis: dokonano małej korekty opisów ze źródeł ; ) 411.xx Ikarus 411 to niskopodłogowy autobus marki rzecz jasna Ikarus, Liczba wyprodukowanych modeli liczyła, 6 wersji z silnikiem diesla i 1 trolejbus, które były produkowane w latach 1993-1995. Sama czterystajedenastka ma 2+1 podtypów, były produkowane z silnikami stojącymi Cummins i MAN. Mod obejmuje warianty 411.P2 i 411.08. Podtyp 411.P2 wyróżnia się stojącym silnikiem Cummins, przekładnią ZF 4HP590 i Voith D.851.2, a wersje 411.08 to podtyp wyprodukowany dla Polski, z silnikiem MAN i przekładnią ZF 4HP590. 417.xx Ikarus 417 to niskopodłogowy Ikarus produkowany w niewielkiej ilości, a sama liczba stworzonych modeli w latach 1995-2002 wynosi 32 sztuki. Pomimo niewielkiej liczby jednostek, wersja 417 może pochwalić się 7 podtypami, były one wyposażone w pionowe silniki Cummins, poziome silniki Mercedes-Benz i poziome silniki MAN. Niniejsza modyfikacja dotyczy podtypów 417.02 i 417.08. Podtyp 417.02 to prototyp, wyposażony w stacjonarny silnik Cummins i 4-biegową skrzynię biegów ZF, natomiast podtyp 417.08 to wersja przeznaczona dla Polski. W sumie w dwóch paczkach, wersji solowej 411 i przegubowej 417 mamy pięć wersji modeli do wyboru, fabryczne oraz prototypy. Oprócz samych modeli mamy także możliwość zabawy setvarami i pozmienianie niektórych elementów pojazdów. Same pojazdy wyposażone są w sterowniki FOK-GYEM, dobrze znane na węgrzech LUB dykty, działające podobnie jak w podstawowych MANach SD200. Modele są wykonane na bardzo wysokim poziomie, ale jest kilka małych niedoróbek, która akurat nie psują rozgrywki (modele są niemalże czyste i nie sypią błędami w logu, to już na duży plus). - "belka" czyli wybór z okna z menu ALT nie współpracuje ze sterownikiem. Na dodatek sterownik wymaga nie dość, że kierunku ale i stworzonej linii (także dla focących taka mała uwaga, że kierunek można wybrać tylko z poziomu sterownika) - szablon czy tam oteksturowanie modeli jest dziwne z przodu i tyłu pojazdu i wymaga lekkiej gimnastyki podczas edycji (robienia nowych skinów) -... i chyba to tyle Jak na retro pojazd, modele są wykonane starannie i ignorując powyższe minusy mogę go polecić.
Screeny:
Prezentacja video:
Ok potestowałem i mam kilka uwag:
- Tylko autobus: 411.08 ZF (z 411.xx) posiada IBIS z w związku z tym o czym pisał @Alison, że nie działa z belki pozostałe autobusy są bezużyteczne - Kompletnie nie działa system przycisków drzwi - tzn działa wyłącznie jak ktoś gra myszką bo domyślnie przypisane przyciski drzwi do większości autobusów - tutaj nie działają - Żeby zamknąć drzwi trzeba najpierw przycisnąć mega irytujący dzwonek co jak się gra na kinie domowym o 3 w nocy może nie tylko gracza wyprowadzić z równowagi, ale i sąsiadów ![]() - Kierunki działają tak, że trzeba mieć przycisk w trybie ciągłym ![]() ![]() A teraz zalety: - Mimo, że to mega dziwne, że w takim autobusie, ale to najlepszy IBIS jaki spotkałem: wybiera się strzałkami linię oraz kierunek gdzie wszystko jest podane i nie trzeba ustawiać żadnych kodów Generalnie autobus był chyba robiony z myślą wyłącznie o sterowaniu myszką i klawiaturą. Jakby autor kompletnie nie ogarniał, że ludzie grają padami, kierownicami i innymi kontrolerami. Przyciski do otwierania/zamykania drzwi używane w 90% wszystkich autobusów tutaj nie działają. Nie tylko to co ja mam ustawione, ale i zmapowane z SimDashboard gdzie mam aż 5 różnych. Jest fajny pdf gdzie są wytłumaczone różne kwestie, sam wygląd autobusu dla mnie średnio dobry, ale nie rewelacyjny. Dźwięki jak to w autubusach z Omsi najwyższej jakości - tutaj nie mogę się do niczego przyczepić. Podsumowując - mod wymaga poszukania jaka komenda odpowiada za dzwonek i otwieranie/zamykanie drzwi oraz czy można jakoś ten dzwonek dezaktywować żeby nie musieć go ciągle włączać. Ewentualnie jeszcze jakieś ogarnięcie kierunków (ja akurat w padzie mogę sobie ustawić taki tryb przerywany i ciągły po kliknięciu). Miałem skasować, ale jak znajdę czas to się przy nim jeszcze pomęczę bo w sumie mało jest fajnych autobusów retro.
Wczoraj zrobiłem poprawkę na zapowiedzi przystankowe (bo w oryginale mają być w jakimś nietypowym folderze) oraz usunąłem handel biletami, bo bileterki/biletów ani kasy w modelu nie ma. Poszperam i postaram się coś zaradzić, ale nie na kierownicę, bo mam tylko klawiaturę i myszkę.
System otwierania i zamykania drzwi jest taki, jak stosowany na Węgrzech. Czy ktoś ma fotografie pulpitu polskiej wersji, bo na Fotogalerii transportowej takich nie ma? W przeciwnym razie, zamiast tworzyć fikcji, po prostu przypiszę przyciski drzwi pod te „standardowe”, a dzwonek przyciszę.
Rżnij karabinem w bruk ulicy, Twoja jest krew, a ich jest nafta!
— z: Julian Tuwim, „Do prostego człowieka”.
Pulpity są identyczne w obu wersjach, jeśli się nie mylę.
Człowiek człowiekowi zgotował ten los.
Dobrze. System drzwi w wersjach prototypowych zostawię bez zmian, natomiast w polskiej zmienię wygląd przycisków i rząd na górze będzie otwierał drzwi 1, 2, 3, a dolny rząd je odpowiednio zamykał. Myślę, że w polskich Ikarusach 411.08 tak to działało.
System pozostanie bez zmian, gdyż kolega niżej wytłumaczył, że taki właśnie był. Poza tym nie trzeba mi tu wciskać p. Piccarda, bo od dawna wyjaśniłem, że z mojego punktu widzenia każdy pojazd to urządzenie do poruszania się z miejsca A do B. Do tego w Ikarusach serii 2x0 był taki system dla wersji dla przewoźników z Budapesztu, a w Polsce były takie, jak wiemy: jeden rządek do otwierania, drugi do zamykania. Przyjmowałem zatem zasadę analogii i cała filozofia. Wreszcie, kolega @ikarus 132 nie musi odkrywać Ameryki wobec czegoś, do czego sam się przyznałem – patrz mój pierwszy wpis w niniejszym wątku. PS. @adamets2 Tymczasowe rozwiązanie na drący się dzwonek: klikasz w książeczkę po lewej stronie na wysokości hamulca postojowego i klikasz na „Dallas”. Aby książeczkę z powrotem odłożyć, klikasz na tabliczce Ikarusa w lewym dolnym rogu. Zamiast głośnego dzwonka będzie „tju-tju-tjuuu… tju-tju-tjuuu”. PPS. @adamets2 „Kierunki działają tak, że trzeba mieć przycisk w trybie ciągłym” – czy mowa o tym, że trzeba przez cały czas trzymać przycisk, aby działał kierunkowskaz? U mnie działają normalnie, załączają się po przyciśnięciu klawisza, można je normalnie wyłączyć, a także odskakują. A w kodzie nie widzę specjalnie różnic wobec standardu, choć jeszcze się dokładnie nie przyglądałem.
Rżnij karabinem w bruk ulicy, Twoja jest krew, a ich jest nafta!
— z: Julian Tuwim, „Do prostego człowieka”.
![]() No i mylisz się, bo ikarusy tych serii słynęły ze skomplikowanego otwierania drzwi. W kędzierzyńskich Ik412 było 5 przycisków: lewy górny otwierał połówkę kierowcy (pełna kabina), lewy dolny to przyzwolenie, środkowy dolny to dzwonek, prawy górny - otwieranie wszystkich drzwi na wozie, prawy dolny - zamykanie. Zamykać drzwi można było tylko wciskając najpierw dzwonek, a potem przycisk zamknięcia. Na wszystkich zdjęciach pulpitów Ik411/417 wyraźnie widać przycisk dzwonka i obok zamykania (zabytkowy #6550 ma nawet wytarty pulpit w miejscu trzymania ręki obok tych przycisków). Różnicą w stosunku do kędzierzyńskich ik412 jest szósty przycisk, którego funkcją jest po prostu wybór połówki 1 drzwi, z racji braku pełnej kabiny. Nie ma żadnych dorobionych przycisków drzwi, które jeśli gdzieś bywały w tych pulpitach, to nad skrzynią biegów, w miejscu automatycznej rampy dla niepełnosprawnych. Węgrzy nie stosowali żadnej customizacji - i to do tego stopnia, że przecież wszystkie te auta oryginalnie miały wyświetlacze FOK-GYEM, a nie nasze rodzime R&G czy Pixele. Podsumowując, nie masz najmniejszego pojęcia o temacie, na który się wypowiadasz. Tak to nie działało.
Zanim cokolwiek napiszesz, przeczytaj koniecznie REGULAMIN
Jeśli masz problem techniczny, zapoznaj się z ZASADAMI DZIAŁÓW TECHNICZNYCH Jeśli chcesz podzielić się dodatkiem, zapoznaj się z REGULAMINEM DZIAŁU POBIERALNIA
Czyli podsumowując, przyciski do obsługi drzwi to:
- wybór połówki - otwarcie pierwszych drzwi - otwarcie wszystkich drzwi - ciepły guzik - dzwonek - zamknięcie wszystkich drzwi. Coś pomyliłem?
Człowiek człowiekowi zgotował ten los.
(12.09.2024, 14:40)Sartorius napisał(a): Dobrze. System drzwi w wersjach prototypowych zostawię bez zmian, natomiast w polskiej zmienię wygląd przycisków i rząd na górze będzie otwierał drzwi 1, 2, 3, a dolny rząd je odpowiednio zamykał. Myślę, że w polskich Ikarusach 411.08 tak to działało. Jak wyjaśnił @Ikarus132 system w modelu jest właściwy. Ok i chwała za to autorowi, ale czy jakby to nie był wielki problem to mógłbyś to jednak zrobić? Jak sam przyznał @Ikarus132 ten system otwierania i zamykania drzwi był skomplikowany jak wszystko co robiono w bloku wschodnim w tamtych czasach, co nie oznacza, że już grając możemy mieć prościej ![]() (12.09.2024, 14:40)Sartorius napisał(a): PPS. @adamets2 „Kierunki działają tak, że trzeba mieć przycisk w trybie ciągłym” – czy mowa o tym, że trzeba przez cały czas trzymać przycisk, aby działał kierunkowskaz? U mnie działają normalnie, załączają się po przyciśnięciu klawisza, można je normalnie wyłączyć, a także odskakują. A w kodzie nie widzę specjalnie różnic wobec standardu, choć jeszcze się dokładnie nie przyglądałem. Kierunki mam standardowo zaprogramowane na wszystkie autobusy na domyślne przyciski i muszę mieć je cały czas przyciśnięte, żeby migało ![]() PS dzięki za tipsa odnośnie dzwonka. Jak masz wiedzę to już bym nie szukał - jakbyś mógł napisać jeszcze jakie komendy w Omsi odpowiadają za te wszystkie otwieranie drzwi i dzwonka i kierunków? To bym sobie szybko skonfigurował na pada i SimDasha (12.09.2024, 17:28)adamets2 napisał(a):Dobrze, zrobię na setvara. Będzie fikcyjny.(12.09.2024, 14:40)Sartorius napisał(a): Dobrze. System drzwi w wersjach prototypowych zostawię bez zmian, natomiast w polskiej zmienię wygląd przycisków i rząd na górze będzie otwierał drzwi 1, 2, 3, a dolny rząd je odpowiednio zamykał. Myślę, że w polskich Ikarusach 411.08 tak to działało. (12.09.2024, 17:28)adamets2 napisał(a):Bez kierownicy niewiele poradzę, bo nie mam jak przetestować, a mógłbym zepsuć.(12.09.2024, 14:40)Sartorius napisał(a): PPS. @adamets2 „Kierunki działają tak, że trzeba mieć przycisk w trybie ciągłym” – czy mowa o tym, że trzeba przez cały czas trzymać przycisk, aby działał kierunkowskaz? U mnie działają normalnie, załączają się po przyciśnięciu klawisza, można je normalnie wyłączyć, a także odskakują. A w kodzie nie widzę specjalnie różnic wobec standardu, choć jeszcze się dokładnie nie przyglądałem. PS. w vehicles\Ikarus 411\script\lights.osc są linie 126-132 i 149-155: Kod: {trigger:blinker_left_move_off} (12.09.2024, 17:28)adamets2 napisał(a): PS dzięki za tipsa odnośnie dzwonka.Nie ma sprawy. (12.09.2024, 17:28)adamets2 napisał(a): Jak masz wiedzę to już bym nie szukał - jakbyś mógł napisać jeszcze jakie komendy w Omsi odpowiadają za te wszystkie otwieranie drzwi i dzwonka i kierunków? To bym sobie szybko skonfigurował na pada i SimDasha bell - dzwonek, ten przed zamykaniem drzwi. bus_doorfront1 - otwieranie pierwszych drzwi. bus_doorallopen - otwieranie wszystkich drzwi. bus_doorOpenEnable - ten pseudo ciepły guzik. bus_doorallclose - zamykanie wszystkich drzwi.
Rżnij karabinem w bruk ulicy, Twoja jest krew, a ich jest nafta!
— z: Julian Tuwim, „Do prostego człowieka”. (12.09.2024, 18:02)Sartorius napisał(a): Zrób kopię tego pliku, spróbuj je usunąć i zobacz, jak działa. Jeżeli dobrze, to umieszczę, jeżeli nie, to usuń edytowany plik i wstaw z powrotem kopię. Sprawdzone. Działa! Dzięki. Dla pewności jeszcze sprawdziłem na oryginalnym pliku czy wczoraj ze zmęczenia czegoś nie wymyśliłem, ale nie - na oryginalnym trzeba mieć przyciśnięty cały czas. Po tych poprawkach co podałeś działa jak wszędzie. Dzięki (12.09.2024, 14:40)Sartorius napisał(a): PS. @adamets2 Tymczasowe rozwiązanie na drący się dzwonek: klikasz w książeczkę po lewej stronie na wysokości hamulca postojowego i klikasz na „Dallas”. Aby książeczkę z powrotem odłożyć, klikasz na tabliczce Ikarusa w lewym dolnym rogu. Zamiast głośnego dzwonka będzie „tju-tju-tjuuu… tju-tju-tjuuu”. Tylko gwoli sprostowania: to nie jest "Dallas" tylko "Dallam" i ponieważ chwilę zajęło mi ogarnięcie dla takich jak ja info: ta książeczka jest klikalna i tam są różne ptaszki i trzeba postawić ptaszka przy "Dallam" ![]() Sartorius w tej książeczce są ptaszki do zaznaczenia tune czy jakoś tak - wygląda to właśnie na głośność dzwonka. Ale domyślnie jest "3" i nawet po zmianie na "1" wciąż jest głośno więc pewno w oryginalnym autobusie można było zmieniać siłę dźwięku, a w modelu autor to już pozostawił. Sam dzwonek jest fajny tylko za głośny. Ten drugi jest cichszy. Jeszcze raz dziękuję za pomoc. Ogarnąłem wszystko. Mam wszystko zdefiniowane na pada, klawiaturę i tablet. Kierunki działają ok. Można jeździć ![]() edit: opinia: wczoraj pojeździłem po Wałbrzychu tym Ikarusem. Dzwonek jednak nie taki straszny. IBIS działa ok. Po ogarnięciu tych spraw o których wyżej piszemy można śmigać. Jechało mi się bardzo przyjemnie. Przycisk: bus_doorOpenEnable oraz w zasadzie bus_doorfront1 nie są potrzebne do gry. Można otwierać wszystkie drzwi, potem dzwonek, potem zamykać wszystkie drzwi. Do dużych zalet zaliczam ogromną szybę przednią gdzie nic nie zasłania widoku i fajnie umiejscowione lusterka wewnętrzne gdzie nie trzeba mocno podnosić głowy. Zresztą zewnętrzne też są fajne. Jeździ się tym autobusem bardzo przyjemnie. Rzadko się tak potrafię nakręcić na autobus, ale ten mnie urzekł. Może przez nietypowy, ale intuicyjny IBIS - PIERWSZY JAKI SIĘ SPOTKAŁEM (no może jeszcze w angielskich podobnie) gdzie nie wklepuje się kodów PIN, IDENTYFIKATORÓW i dziesiątek kodów tylko wybiera strzałkami linię i kierunek i to wszystko. edit2: jak by ktoś miał problem z ogarnięciem zapowiedzi z czym ja miałem problem to wygląda to tak: - zapowiedzi powinny być automatycznie - jeśli się spóźnimy i będzie rozbieżność między faktycznym przystankiem, a zapowiedzą jeszcze raz ustawiamy linię i kierunek (co na tym IBISie jest samą przyjemnością) - następnie klikamy strzałkami na przystanek na jakim jesteśmy i klikamy na "MED ALLO" analogicznie - robimy jak wyżej czyli wybór linii i kierunku i klikamy na "MED ALLO" tyle razy żeby wskoczył nasz przystanek na którym faktycznie jesteśmy. "MED ALLO" daje zapowiedź na każdy kolejny przystanek - każde kliknięcie to zapowiedź kolejnego | ||||||||||||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
4 gości |