[OMSI 2] Ikarus 411.xx & 417.xx | |||
Przyznam wprost - bardzo brakowało mi tej rodziny autobusów w OMSI. Ikarusów serii 200 powstała bowiem monstrualna ilość, co w pewnym momencie zaczęło mnie trochę nudzić, dlatego fajnie, że ktoś postarał się o odtworzenie tych autobusów.
Odnosząc się do postów wyżej - poza brakiem połączenia z tzw. wbijaniem kierunku z belki nie mam do tego modelu większych zastrzeżeń. Zarówno model, jak i jego tekstury są bardzo dobrze wykonane, do wyboru mamy naprawdę dużą ilość malowań nie tylko przewoźników węgierskich, ale również polskich i niemieckich (aczkolwiek nie będę się upierał, że są one wybitne, bo zdecydowanie nie są - w tym przypadku warto poczekać na ruch ze strony bardziej doświadczonych lakierników, którzy byliby w stanie tchnąć w nie trochę życia), do dźwięków też nie mam uwag. Ale najfajniejszym smaczkiem jest niewątpliwie możliwość personalizacji autobusu - można w nim edytować bzyczek ostrzegający przed zamknięciem drzwi (o tym już było), same drzwi, lusterka, kasowniki, kierunkowskazy... Więcej na ten temat można znaleźć w pliku .txt znajdującym się w folderze z Ikarusem 417, lecz nie potwierdzę w tym momencie, czy każdy z nich działa na wszystkich wersjach pojazdów. System otwierania drzwi również nie sprawiał mi problemów, wręcz uważam, że jest wygodniejszy niż sterowanie manualne. Czasami problem sprawiał mi ten przycisk aktywujący bzyczek, którego zapominałem aktywować przed zamknięciem drzwi, lecz nie jest to bynajmniej wada, a raczej kwestia przyzwyczajenia. Natomiast same dźwięki bzyczka są jak najbardziej realne - potwierdzenie tego można znaleźć na filmach na Youtube, na przykład tutaj. Ten drugi, "melodyjny" (jak go określono po węgiersku w pliku) występuje w Ikarusach 412, ale jakoś się z nim na razie nie zaprzyjaźniłem. Nie będę się upierał, że są to jakieś wybitne pojazdy, ale na pewno są w moim odczuciu bardzo dobre. Daję im ocenę 8/10 - uważam, że warto dać im szansę. Na stronie twórcy (twórców?) (thecreators.hu) można również pobrać Ikarusy 405 i 412, ale uwaga, potrzebują one specjalnego szablonu do pliku .hof w związku z prawdopodobnie starszą wersją wyświetlaczy BKK-FUTÁR, Vultron i FOK-GYEM, które nie są w stanie "odczytać" kierunków w normalnym pliku .hof. Bez tego wyświetlacz będzie pokazywał jedynie linię, ale mimo to pasażerowie będą normalnie wsiadać do autobusu. Ponieważ nie wiem, jak jest ze zgodą na udostępnianie szablonu, przekazuję link zarówno do szablonu, jak również do samego posta na Facebooku, prawdopodobnie autora wszystkich tych pojazdów.
Witam. Zgadzam się z przedmówcą, że za dużo było tych Ikarusów serii 2XX więc to jest fajna odskocznia to, co mamy tutaj do pobrania. To, co mnie urzekło, to:
-dźwięki na wybojach (po prostu majstersztyk, a nie jakieś dudnienie jakby ktoś uderzał wiadrem o podłogę jak to mamy w MANach NL2x2 w podstawce -dźwięki i system regulacji powietrza bodajże (te syki, to jakby takie psikanie, coś pięknego) -wygląd wnętrza -system oskryptowania, który sprawia że zaraz po odpaleniu jak będziemy nim jechać to nie będzie jechać jak torpeda, tylko autobus musi się że tak to ujmę, ogarnąć i dopiero Wadą dla niektórych może być w wersji którą ja jechałem 417.02 w ZF powolne rozpędzanie się, co sprawia, że autobus nie nadaję się dla tych, którzy chcą być punktualni na bardziej rozbudowanych mapach gdzie np. jeździ się po mieście, są długie światła stop itp... Polecam te modele każdemu, kogo fascynują autobusy z dawnej epoki. Autobus, nawet ten przegubowy nie jest ciężki...oj jeździłem gorzej zoptymalizowanymi autobusami, polecam się przekonać na przegubowym Ikarusie-Zemunie przegubowym to tam kto ma słabszy sprzęt może skakać jak na skakance. Autobus wg. mnie jest na komputery średniej klasy, co nie zmienia faktu, że każdy przejechany kilometr zapewni nam frajdę.
Trapi mnie najgorszy minus tych pojazdów, że wozy nie są do końca dostosowane do jazdy na kierownicy. W zasadzie ja przy Logitech G29 mam taki problem, że nie działa zapłon i żeby go odpalić muszę specjalnie przełączać kontrolery (najpierw na klawiaturę, aby odpalić, a potem z powrotem na kierownicę, aby jechać). I odziwo po tym ruchu wóz jedzie prawidłowo, więc jakby to dało się jakoś poprawić, to bym chętnie tymi wozami jeździł częściej...
![]()
Ale masz tak tylko na tych Ikarusach czy wszystkich? Bo akurat w tym aspekcie odpalają się jak większość czyli bez cudów wianków typu pedał hamowaniu itp. Po prostu włączasz zapłon (E domyślnie z klawiatury), potem uruchamiasz silnik (M domyślnie z klawiatury) i to wszystko. Oczywiście bieg na neutralu. I polecam aplikację na telefon SimDashboard gdzie możesz użyć też tych przycisków lub zaprogramować to na przyciski kierownicy. W każdym razie te Ikarusy niczym się nie różnią od większości autobusów jeśli chodzi o uruchamianie.
Chodzi bardziej o temat, że wciskając przyciski na klawiaturze przy załączonej kierownicy nie chce odpalić, a gdy przełączę kontroler w grze na samą klawiaturę to nagle cud - działa wszystko poprawnie. Potem już, jak się odpali i przerzuci kontroler z powrotem na kierownicę to można nim pojechać
![]()
A to już raczej kwestia współpracy kierownicy z Omsi, a nie tego Ikarusa. Tu nic nie poradzę bo gram padem i wszystko działa poprawnie. Możesz jeszcze zmapować przyciski klawiatury do przycisków kierownicy. Ja używam Xpadder do tego celu (do D-PADA nieobsługiwanego przez Omsi), ale jak słyszałem na czacie jest coś jeszcze lepszego. Działa to tak, że wciśnięcie danego klawisza z kierownicy lub pada działa dokładnie tak jakbyś wcisnął klawisz z klawiatury.
Ikarusem znów sobie pojeździłem (tym razem na Golczewie) i ważna uwaga: IBIS tutaj działa inaczej niż w większości autobusów. Tzn aby była zapowiedź kolejnego przystanku (nie ma podwójnych) to trzeba otworzyć drzwi i je zamknąć. Więc jak np. mamy przystanek na żądanie i go przejedziemy IBIS będzie opóźniony więc albo trzeba się zatrzymywać wszędzie i otwierać drzwi albo potem ręcznie przesuwać tak żeby "wskoczyło".
Co do opinii to jak dla mnie są super dźwięki tego autobusu. Fajna fizyka. Generalnie ma swój klimat. No i ten dzwonek... ![]()
Bardziej się przyjrzałem Ikarusowi 411 i podtrzymuję wszystkie swoje wcześniejsze opinie, ale muszą napisać, że autobus jest dosyć słabo zoptymalizowany. Fakt, że korzystam teraz z reshade, ale nawet po wyłączeniu są spadki. Specjalnie pojeździłem dokładnie na tej samej mapce czyli Golczewie tym Ikarusem i Manem z podstawki i na Ikarusie były bez przerwy przycinki. Z kolei na Wałbrzychu wywalił mi się na tym Ikarusie jakiś błąd direct x i nawet już nie sprawdzałem o co chodzi. Oczywiście inne działają ok. Autobus fajny, ale przynajmniej u mnie optymalizacja padła. Może być też oczywiście też tak, że u mnie w specyficznych warunkach tak się zadziało bo wiadomo, że to Omsi dlatego jak ktoś będzie go używał może napisać czy też zaobserwował jakieś przycinki.
| |||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
2 gości |