Może trochę odkopię ten temat, ale - jako że ostatnimi czasy zakupiłem The Bus - to uznałem, iż chętnie podzielę się z Wami moją opinią na temat tej gry, tym bardziej, że wszystkie dotychczasowe dotyczyły świeżo wydanej gry, a ta otrzymała już 2 update'y, a 3-ci jest już dostępny jako "beta".
A zatem:
Trudno jednoznacznie ocenić tę grę. Z jednej strony, aż chciałoby się wymienić wszystkie rzeczy, które robi źle (a jest ich dużo), ale z drugiej strony, czy ocenianie early accessu negatywnie dlatego, że jest early accessem jest w porządku?
Więc może zacznę od tego, co ta gra już robi dobrze.
Po pierwsze: wybór trasy dostępnej na początek jest naprawdę super. Mamy mapę Berlina, oczywiście w skali 1:1, ale już OMSI przyzwyczaiło nas do tego standardu, więc nie ma czym się podniecać. Ale, o ile w OMSI na początku mamy dostępną mapę Spandau - czyli w zasadzie podberlińskiej dzielnicy, tak w The Bus mamy okazję przejechać się już na samym początku po ścisłym centrum Berlina. A więc, mamy bramę brandenburską, dworzec główny i berlińską wieżę telewizyjną. Na początku mamy do wyboru, co prawda, tylko jedną linię,
ale... w grę wbudowany jest edytor tras, umożliwiający tworzenie własnych linii i własnych rozkładów jazdy, a dostępne na początek tereny nieco wykraczają poza trasę domyślnej linii TXL. Tak więc, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stworzyć jedną, lub kilka, dodatkowych linii zahaczających o te dodatkowe tereny, i już mamy urozmaicenie
. Mało tego, mapa wyraźnie jest już przygotowana pod kolejną domyślną linię - tzn. tereny są już dostępne (są uwzględnione na mapie), ale nie ma jeszcze na nich przystanków. Uczciwie mówiąc, nie próbowałem się tam dostać, więc nie wiem, czy już można się tam przejechać "na pusto", ale i tak wygląda to obiecująco.
Co do samego edytora, jest stosunkowo intuicyjny, dość łatwo jest go ogarnąć. Niestety, brakuje mu trochę funkcjonalności, jak chociażby kopiowania kursów na tabeli rozkładów, czy możliwości przewijania spisu przystanków na trasie (gdy jest ich więcej, niż jest w stanie zmieścić się na ekranie, to przystanki, które się nie zmieściły, po prostu się nie wyświetlają). Są to jednak dosłownie drobne niedogodności, które - zresztą - jestem pewien, że zostaną wyeliminowane w przyszłości. A prawdę mówiąc, możliwość tworzenia własnych linii, zwłaszcza na początku, gdy nie ma za dużo dostępnych terenów na mapie, zdecydowanie urozmaica grę, więc jest to jej ogromny plus.
Jeden dostępny autobus (w wersji solo i przegubowej) to chyba standard. Ale trzeba powiedzieć, że modele są wykonane bardzo starannie - na poziomie OMSI, bardzo szczegółowo, bez kompromisów. Nie jestem czepialski, zresztą "nie znam się aż tak dobrze na autobusach", więc nie wiem, czy drzwi tych Scanii nie są przypadkiem za wąskie o 30 mm, i czy jej całkowita szerokość nie została przeszacowana o 0,5 cm (co absolutnie skreślałoby - a jakże - ten model!). Więc, z punktu widzenia laika - modele są naprawdę fajne.
Pochwalić też muszę HUD gry. Nie jest to OMSI, czyli HUD w stylu ABC (absolutny brak czegokolwiek), co należy uznać na plus, w końcu to symulator, a jakikolwiek HUD psułby tylko immersję. No więc, w The Bus tak nie ma, gra posiada - dość skromny, ale jednak posiada - HUD. Na plus możliwość wrzucenia sobie na ekran podglądu z lusterek: prawego i lewego, możliwość ustawienia pozycji fotela (która, co więcej, zapisuje się, więc nie trzeba jej ustawiać za każdym razem, gdy ponownie zasiadamy za kółko). Fajne są też subtelne podpowiedzi, co do klawiszologii, na dole ekranu. Przy dość skomplikowanym sterowaniu to bardzo ułatwia życie. Mało tego, z pewnością może pomóc to laikom, którzy jeszcze nie do końca wiedzą, jak obsługiwać autobus. Słowem - jestem fanem HUDowego ABC w OMSI, ale HUD w The Bus - chociaż niestety jest - to jest wykonany naprawdę dobrze.
I to by było chyba na tyle, jeżeli chodzi o plusy tej produkcji.
Co do minusów:
Zacznijmy od grafiki i optymalizacji - ponieważ te 2 kwestie idą bardzo mocno w parze. Gra może i wygląda ładnie,
ale tylko na maksymalnych ustawieniach. Ponieważ jej optymalizacja leży, jestem zmuszony grać na ustawieniach niskich/średnich. Efekt jest taki, iż tekstury są często bardzo rozpikselowane, cienie szaleją, wszystko się błyszczy i świeci jak psu jajca, a efekty świetlne są znacznie przesadzone. Cóż, OMSI może nie ma pięknej grafiki, ale jest ona jakaś taka... stonowana, nienarzucająca się. Grafika w The Bus stara się robić jakieś wodotryski, i robi - na najwyższych ustawieniach. Na niższych jest niestety tak nieudolna, że to aż boli.
W grze póki co zaimplementowany jest ruch uliczny (i to całkiem dobry!) - choć bez autobusów i tramwajów AI - i pasażerowie, których zachowanie niestety pozostawia wiele do życzenia. Często ich animacja potrafi się zacinać, przez co poruszają się w skokowy sposób. Ponadto, póki co zajmują tylko miejsca siedzące - stać w autobusie nie raczą, zbyt wygodniccy. Ale - na plus jest to, iż nie siedzą sztywno i nieruchomo, jak w OMSI. Często się lekko poruszają, wyciągają telefony z kieszeni i coś tam sobie na nich robią, słowem - autobus jest o wiele żywszy niż w OMSI. Jednakże, generalnie wrażenia z obcowania z pasażerami - póki co - są raczej negatywne.
Fizyka w grze - póki co - to jakiś żart. Autobus buja się jak jakiś statek, ma promień skrętu kierownicy jak w osobówce, zdecydowanie zbyt szybko przyspiesza i hamuje. Naprawdę, sposób prowadzenia autobusu przyrównałbym do jazdy pudełkiem po butach na kauczukowych kółkach. Z autobusem nie ma to chyba nic wspólnego (nie wiem, nigdy nie prowadziłem autobusu irl xD).
Boli mnie też bardzo brak porządnego wsparcia dla kierownicy. Tzn. - owszem - wsparcie dla kierownicy jest - i działa niby bez zarzutu. Ale, skoro to (chyba) symulator, brakuje mi tutaj jednej opcji, z której korzystam i w OMSI i w ETS/ATS. Mogę przekręcić nazwę, ale chodzi mi o nielinearność obrotów kierownicy. Tzn., im większy promień skrętu, tym kierownica jest bardziej czuła. Daje to, przynajmniej minimalne, wrażenie, że steruje się pojazdem z "ciężarówkowym", czy "autobusowym" promieniem skrętu kierownicy i umożliwia jako takie manewrowanie. Niestety, takie rzeczy, to nie w The Bus. Tutaj najmniejszy ruch kierownicą powoduje gwałtowny skręt. Niby nic, idzie się do tego przyzwyczaić, ale trochę boli.
A jakie są widoki na przyszłość? Multiplayer, wsparcie dla modów... w połączeniu z edytorem tras, to może być naprawdę solidna gra! Następca OMSI? Kto wie, ale jeżeli już, to - niestety - za parę lat. Czy warto to kupić? To zależy. Jeżeli chce się pełnego produktu, z którym nie będzie żadnych problemów, który będzie dostarczał wszystkiego, co obiecuje - to zdecydowanie nie. Ale, jeżeli ktoś ma takie oczekiwania, to w ogóle nie powinien się brać za kupowanie jakichkolwiek early accessów. A jeżeli ktoś chce obserwować rozwój bardzo ciekawego projektu - to zdecydowanie warto. Warto podkreślić, że - pomimo błędów, niedociągnięć i wciąż bardzo wczesnej fazy rozwojowej - The Bus jest w pełni grywalną produkcją. A sama cena - 120 zł - też nie jest jakaś wybitnie wygórowana.