[OMSI 2] MZK Bielsko-Biała v.1.0 | ||||||||||||||||||
![]() Projekt: MZK Bielsko-Biała Wersja: 1.0 Autor: Opcdk Download: Link Opis: Na mapie znajduje się jedna linia, trwająca ok. 33 min o długości ponad 10 km. Mapa Bielska-Białej zrobiona jest na stan 2024 roku, natomiast tabor autobusowy obsługujący tą linię odpowiada 2014 r. z racji na uwagę nie stosowania autobusów z płatnych DLC. Ważne Do prawidłowego działania mapy wymagane są autobusy: Mercedes-Benz Facelift https://strefa-omsi.pl/Watek-OMSI-2-Merc...ity--14197 Solaris Urbino PL https://strefa-omsi.pl/Watek-OMSI-2-Sola...ack--11852 Ikarus 280 https://strefa-omsi.pl/Watek-OMSI-2-Mody...1-5--21329 Prezentacja: EDYCJA 1 Załączam do mapy zapowiedzi przystankowe, paczkę biletów oraz regionalne rejestracje samochodów AI Download: Link Link Link Serdecznie dziękuje użytkownikowi Golfsztrom za wykonanie zapowiedzi, biletów i regionalnych rejestracji do samochodów. Zapowiedzi są dostępne w wersji pojedynczej jak i podwójnej, a odwzorowane są kropka w kropkę jak w realu. EDYCJA 2 Załączam do mapy dodatkowe linie AI 1, 8, 10. Jest to na razie wersja beta tych linii. Do prawidłowego działania tych poprawek potrzebne są malowania od koletra dla Solarisów 2009 i Mercedesów Citaro. Download: Link Bardzo dziękuje użytkownikowi MIZIRO za wykonanie tych linii AI. Ps. Jest to moja pierwsza mapa, a więc proszę o jak najwięcej uwag, wskazówek i opinii w kwestii poprawy na przyszłość. Pierwszy raz udostępniam mój projekt, więc w razie jakiś problemów z uruchomieniem postaram się pomóc ![]()
Zanim się tutaj rozpiszę, to wspomnę tylko o dwóch rzeczach:
1. Jestem mieszkańcem Bielska od urodzenia, a "czwórką" jeździłem przez 5 lat jako pasażer do swojej szkoły średniej. Linia ta również przejeżdża przez dzielnicę, gdzie mieszkam. 2. Autorze mapy, jestem chętny do współpracy przy tworzeniu kolejnych wersji mapy. Szczegóły na PW ![]() Nigdzie nie natrafiłem na wzmiankę o powstawaniu mapy Bielska do OMSI, toteż byłem zaskoczony i niezwłocznie po pobraniu przystąpiłem do testów. Paczkę do pobrania wypadałoby odchudzić, bo pliki się powielają, ale co do zasady jestem zwolennikiem "paczek całościowych", bo więcej czasu człowiek straci na szukaniu obiektów po necie niż na pobieraniu większego pliku. Braków żadnych nie miałem. Optymalizacja mapy jest u mnie dobra, nie miałem ścinek ani freezów. Co prawda może mieć na to wpływ nowy komputer, ale kłania się tu też druga kwestia. Chodzi o obiekty i szczegóły. Nie mamy na razie żadnych dedyków i brakuje na mapie wielu pomniejszych elementów otoczenia, takich jak kosze na śmieci, ławki, studzienki, blachy na słupkach przystankowych itp. Kiepsko wygląda sprawa z "tłem" - boczne ulice od głównej trasy urywają się po parudziesięciu metrach i kończą się ścianą z "leśnego backdropu". Tworzą się przez to takie dziury w otoczeniu, co odbiera klimat, zwłaszcza że są dość widoczne bezpośrednio z kabiny wozu. Są też miejsca, gdzie zrobiono nierealistyczny, nieprzepuszczalny tunel z drzew (Tańskiego, Piastowska od Hulanki, góra ul. Lenartowicza). W miarę dobrze jest zrobiony układ ulic. Fajnie wyszła Hulanka, dobre są skrzyżowania. Boli zaś przede wszystkim brak wiaduktu na PCK. Mam tylko ciągłe nieodparte wrażenie, czy mapa była robiona na podkładach? Przykładowo - w jednych miejscach dobrze odwzorowano pochyłość terenu, w innych zaś jej brakuje. W większości miejsc szerokość ulic jest jak ma być, ale znowu na przystanku Piastowska Sobieskiego w kier. Hulanki ledwo co da się wyjechać zza świateł z zatoki. Z pozostałych rzeczy - "mrugające" tekstury jezdni, trzeba dodać urozmaicenie jezdni (dziury, ozdobne kwiaty nasadzone w wielu miejscach przy drodze itp.). Jak reszta rzeczy? Flow pasażerów jest prawidłowy. Ruch na ulicy w paru miejscach do poprawy (np. za dużo aut jeździ po Tańskiego i po Łagodnej). Miło, że pojawił się SIP na przystankach (i jest to obiekt podobny do realnego). Jak oceniam mapę? Ten "feeling" jazdy po Bielsku jest odczuwalny, ale na ten moment tylko w zakresie układu ulic i pewnej części urbanistyki. Co najważniejsze jednak - jest potencjał na rozwój! Trzeba włożyć w tą mapę jeszcze sporo pracy, ale fundamenty są moim zdaniem solidne. Podstawą są dedyki - linia nr 4 jedzie przez centrum miasta i mija wiele charakterystycznych dla naszego miasta miejsc, jak Dworzec Kolejowy, Hotel Prezydent, Plac Chrobrego z Zamkiem Sułkowskich, Pocztę Główną, Teatr i Elektrociepłownię. Idąc dalej - dopracować szczegółowość, poprawić tereny zbyt odstające od "reala". Mi się po tej mapie jechało dobrze i nie piszę tego dlatego, że jestem z Bielska. Jestem optymistycznie nastawiony na rozwój mapy i to jest powód. Bo jest tu, że tak powiem: "z czego robić". Także autorowi serdecznie dziękuję za włożoną w mapę pracę oraz poświęcony czas. ![]() PS. Zainteresowanym jeżdżeniem po Bielsku podpowiem, że linia 4 obsługiwana jest zarówno przegubami jak i 12m solówkami. Tabor bielskiego MZK prawie w całości jest też dostępny w grze! Część wozów powszechnie za darmo, reszta na Patreone (u Iwo i Sobola). Starsze wozy, takie jak Ikarusy czy Solarisy II generacji są na Steamie. ![]()
Mam jedną uwagę do autora mapy odnośnie malowań, miłym by było zapytać się o zgodę na dodanie ich do paczki z mapą czy choćby poinformować o tym. Przy okazji kolejnej wersji mapy mogę wykonać malowania dla autobusów jeśli autor będzie chciał. W razie czegoś zostawiam swój nick i tag na discordzie: lordwader432 #7440.
Świetna mapa, polski klimat i dobra optymalizacja, a najważniejsze że w paczce niczego nie brakuje. Nie mam oorównania z realnym miastem, bo nigdy nie byłem w Bielsku-Białej. Trochę samochody z AI wymuszają pierwszeństwo, ale to OMSI. Jest może kilka rzeczy do modernizacji, ale to przecież dopiero 1 wersja i jeśli mapa będzie rozbudowywana, to wiele poprawek można wprowadzić. Ja bym jedynie wydłużył drogi na skrzyżowaniach, o których już poprzednik napisał. Ale to nie aż taki wielki mankament. Poza tym jest super. Gratulacje dla autora i 10/10 dla zachęty do dalszej pracy.
To i ja jako jeszcze obecny kierowca MZK dodam swoją recenzje.
Na wstępie od razu powiem, że mapa absolutnie świetna i kompletna! Miałem mały problem w zwiazku z moimi ustawieniami graficznymi, przez co Dworzec i cała kostka na którym sie znajdował, nie chciały sie wczytywać... ale naprawiłem.. i jak dla mnie mapa SZTOS! Absolutne 9/10. Co do uwag, to kilka nie do końca dobrze odwzorowanych miejsc i brak niektórych kluczowych obiektów, ale to można zawsze poprawić i dodać... Szerokości niektórych, ulic i parkingów jak i ich pochyłośc nieco odbiegają od rzeczywistości, ale klimat naszego miasta BB zachowany w pełni. Na chwile obecną zmniejszyłbym jedynie ruch AI o połowe, gdyż za łatwo sie blokują i korkują tu i tam, i dodał choćby kilka więcej Linii AI by jeździło wiecej autobusów, i wtedy dałbym 10/10. Dla porównania jak chcecie posyłam wam mój przejazd z przed lat tą linia w kierunku Os.Polskich Skrzydeł: ( Dźwiek wyciety na Lenartowicza, gdyz dyspozytor szukał kierowcy, który dzwonił na policje w sprawie " Obsr***go chłopa w rowie " ![]() https://www.youtube.com/watch?v=3KiF-T4Zdv4&t=531s
Oceniając tę mapę, mógłbym w zasadzie zacytować to, co wcześniej napisał P1otrek. Według mnie, wszystkie rzeczy zauważone w tym poście się zgadzają - z tą różnicą, że nie jestem mieszkańcem Bielska-Białej i byłem tam tak zwanym przejazdem kilka lat temu, bez żadnego zwiedzania, poznawania. Drugą sprawą jest również moja ocena mapy, która znacząco się różni. Ale po kolei.
Rzeczywiście, mapa ta pojawiła się trochę from out of nowhere - po cichu, bez żadnej wzmianki ani w dziale RSO, ani w żadnym skupisku graczy OMSI w mediach społecznościowych. Warto zauważyć, że reprezentacja średniej/dużej wielkości realnych miast liczących plus minus 100 tysięcy mieszkańców w OMSI jest dość skromna - do tej pory spośród wszystkich takich miast będących w Polsce przeniesienia do wirtualnego świata doczekały się na przykład Wałbrzych i Olsztyn (oraz być może inne mapy, o których nie jestem w stanie sobie teraz przypomnieć). Dlatego uważam, że bardzo fajnie, że ktoś dba o odwzorowywanie właśnie tych miast, zamiast tworzenia na przykład kolejnych map Warszawy, których bądź nie bądź powstało (zarówno publicznie, jak i prywatnie) całkiem dużo. Przeniesiona do świata OMSI Bielsko-Biała niestety posiada pewne niewielkie błędy (Od razu chciałbym przeprosić za jakość tych screenów, niewyłączenie paska Shift + Y oraz helperów - jestem osobą praktycznie nierobiącą zrzutów ekranu podczas jazdy w OMSI, więc te zrzuty mają raczej charakter poglądowy), mianowicie... Dziury pomiędzy splinami na wysokości osiedla Wojska Polskiego. Lecz nie to jest największym problemem mapy. Takie błędy da się wyeliminować - jeżeli nie samemu, to z pomocą bardziej doświadczonych twórców. Mapa z estetycznego, wizualnego punktu widzenia wygląda bardzo siermiężnie. Jednakowe drzewa, jednakowe busze, brak dokładniejszych detali pokroju ławek, koszy na śmieci, czegokolwiek. Są miejsca w których monotonnej roślinności jest za dużo, czasami za mało, a czasami nawet nie ma jej w ogóle. W przeciwieństwie do budynków i układu drogowego, który trzyma naprawdę bardzo dobry poziom - mapa nie jest płaskim jak blat mojego biurka naleśnikiem, są wzniesienia i spadki, nie mamy jednakowych rzędów domków i bloków, mamy różne kamienice, osiedla bloków z wielkiej płyty, gdzieniegdzie domki jednorodzinne, nawet blaszane sklepiki czy kioski. Lecz... ...na wielu skrzyżowaniach i rondach, centralnie na wysokości wzroku kierowcy, przed sobą można ujrzeć standardowe backdropy, wyglądające naprawdę kiepsko. Te same backdropy są zresztą bardzo powszechnie używane na mapie, stawiane nierzadko centralnie w polu widzenia gracza. Zdarzają się jednak wyjątki, gdzie pewne miejsca zdradzają pewien potencjał. Mówię tutaj chociażby o wspomnianej przez P1otrka Hulance, od siebie mogę też dorzucić plac Mickiewicza, który według mnie wyszedł nawet nieźle. Od strony technicznej mapy również nie mam zarzutów - optymalizacja jest na całkiem przyzwoitym poziomie, mimo stosunkowo słabego sprzętu na całej trasie utrzymałem dość naciągnięte 30 FPS jadąc Solarisem Urbino 18 od Iwo; ruch AI zauważa autobus, nie pakuje się ani pod koła, ani w bok, ani w tył. Zdarzały się wprawdzie pewne małe wyjątki, gdy samochody wymuszały pierwszeństwa, ale to prawdopodobnie kwestia natury OMSI, nic nie poradzimy. Mimo to, nie jest aż tak tragicznie. Jakąś frajdę ze zwiedzania tej mapy miałem. Tym niemniej wielka szkoda, że pod względem szczegółów i detali ta mapa wypada tak strasznie banalnie. Moje odczucia są ambiwalentne - z jednej strony widać, że autor trochę się starał tchnąć życie w mapę, patrząc chociażby na odwzorowanie układu drogowego i budynków, lecz z drugiej znikoma estetyka i szczegółowość mapy bardzo mnie męczy. A właśnie ta jakość się liczy. To właśnie dzięki niej po wielu wirtualnych mapach do dzisiaj jeździ się kapitalnie, warto wspomnieć tu o Golczewie, Augustowie, nawet starszych mapach Wałbrzycha, Lemmental, Tettau czy Ahlheim (i Laurenzbach). Moja końcowa ocena to 5/10. Nie jest źle, ale dobrze też nie jest. Jest poprawnie, nic ponadto. Mimo wszystko, życzę autorowi mapy w dalszym rozwoju.
Nie do końca wiem co załatwiło sprawę... wiem jedynie że to kwestia ustawień graficznych... gdyż pobrałem od kolegi presety ustawień i je wczytałem i puf, dworzec sie znalazł
![]() https://drive.google.com/file/d/1tlmQw0g...drive_link
Jestem z Beskidów, w Bielsku zdawałem prawo jazdy, przez chwilę pracowałem. Trochę tego miasta poznałem. Mapa to petarda, nie sądziłem że kiedykolwiek dożyję takiej mapy, po której będę jeździł i mógł powiedzieć "o, znam te rejony". Nie chcę tu oceniać w skali liczbowej bo nawet nie potrafię, ale gorąco liczę że mapa będzie rozwijana. Rondo PCK i Hulanka odwzorowana świetnie, reszta mapy też bardzo ładnie spięta nawet mimo tego, że obiekty dedykowane ciężko tam dostrzec. Zastanawia mnie jedna rzecz - te strome podjazdy w okolicach Langiewicza to w rzeczywistości też takie strome? Miałem wrażenie, że autobus mi tam ledwo ciągnie i bez rozpędu mogłoby być ciężko.
Trzymam kciuki za dalszy rozwój!
| ||||||||||||||||||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
1 gości |