Odpowiedź 
 
Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MPK-Łódź Sp. z o.o.
Autor Wiadomość

VIP
Zasłużeni
Liczba postów: 517
Dołączył: 01-2013
Podziękowań: 484
Post: #1
MPK-Łódź Sp. z o.o.
[Obrazek: logo.png]
Witajcie!:)
W tym wątku powspominamy troszkę dawne czasy łódzkiego MPK i obejrzymy łódzki tabor, tak więc zapraszam.;)

Historia MPK-Łódź

1897 - Łódzki magistrat podpisał umowę z grupą przemysłowców łódzkich „o rozpoczęciu i warunkach eksploatacji sieci tramwajowej na terenie miasta Łodzi”. Powstaje przedsiębiorstwo "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich".

23.12.1898 r. - Wyjazd pierwszych tramwajów na dwie linie o łącznej długości 5,8 km.

1900 - Rozszerzenie sieci tramwajowej do 9 linii i 25 km.

1901 - "Towarzystwo Dróg Żelaznych Miejskich" zmienia nazwę na "Towarzystwo Kolei Elektrycznej Łódzkiej".
  • Wyjazd pierwszych tramwajów podmiejskich do Pabianic i Zgierza.

1908 - Powstaje "Towarzystwo Akcyjne Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych".

1925 - Zmiana nazwy "Towarzystwa Kolei Elektrycznej Łódzkiej" na "Kolej Elektryczną Łódzką S. A."

1948:
  • Połączenie "Kolei Elektrycznej Łódzkiej" i "Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych" w jedno przedsiębiorstwo o nazwie Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Łodzi.
  • Wprowadzenie - po raz pierwszy do komunikacji miejskiej - autobusów (7 szt).

1951 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne zmieniają nazwę na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi, które działało do roku 1992.

1991 - Uchwałą Rady Miejskiej nr XXIX/277/91 z dnia 18.12.1991 r. określono kierunki zmian strukturalnych w MPK.

01.01.1993r. - Rozpoczyna działalność Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakres działania obejmuje teren Gminy Łódź.

01.04.1994 r. - Powstanie w strukturze MPK - Łódź Spółka z o.o. Zakładu Przewozu Osób Niepełnosprawnych.

***

23.12.1898 r. - To dzień uroczystego otwarcia ruchu osobowego. O godz. 13-tej na ulice Łodzi wyruszył pierwszy tramwaj z zajezdni przy ul. Tramwajowej i ulicami Dzielną (obecnie Narutowicza), Piotrkowską przez Nowy Rynek (Plac Wolności), Średnią zajechał pod ówczesny park kultury i wypoczynku "Helenów". Łączna długość tej trasy wynosiła 2,8 km.

- Trasa powrotna wiodła przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do zajazdu "Paradyż". Łączna długość tej trasy wynosiła 3 km.

- Wkrótce wybudowano na terenie miasta dalsze trasy i uruchomiono kolejne linie, dające cztery następujące połączenia:
  • Od Placu Kościelnego, przez Nowy Rynek, ul. Piotrkowską do Górnego Rynku (Plac Reymonta).
  • Od cmentarzy przy ul. Cmentarnej i Ogrodowej, ul. Konstantynowską do Nowego Rynku.
  • Od parku "Helenów", ul. Średnią do Nowego Rynku.
  • Od Piotrkowskiej ul. Dzielną do Dworca Fabrycznego i zajezdni przy ul. Nowowysokiej (Tramwajowej).

- W roku 1900 rozszerzono sieć tramwajową w Łodzi o dalsze 9 km, co stanowiło już sieć torową o łącznej długości 24,73 km. Otwarto linie w kierunku Widzewa wzdłuż ul. Głównej oraz na ul. Andrzeja, Długiej i Milsza (Kopernika).

- Na terenie miasta istniało wówczas 9 czynnych linii tramwajowych, których zasadniczy układ utrzymywał się przez szereg następnych lat, z nieznacznymi zmianami, polegającymi na wydłużaniu linii w miarę budowy nowych odcinków tras.

- W latach 1904-1905 wybudowano nowe odcinki tras na następujących ulicach: Zarzewskiej (Przybyszewskiego) do Rynku Geyera (Pl. Reymonta), Widzewskiej (Kilińskiego), Długiej (Gdańskiej), Pańskiej (Żeromskiego) i Radwanskiej.

- W przeddzień wybuchu I wojny światowej w Łodzi było już 12 linii tramwajowych.

- W okolice Dworca Kaliskiego, a dokładnie w pobliże obecnego skrzyżowania ul. Kopernika i al. Włókniarzy tramwaje dotarły dopiero w październiku 1913 r. Na plac przed dworcem tramwaje wjechały w 1933 r., ale ułożono tam tylko tzw. "weksel" (pętla powstała w 1947 r.).

- Ważnym wydarzeniem regulującym problem komunikacji na terenie Łodzi, było podpisanie umowy koncesyjnej pomiędzy Gminą Miejską Łódź i Spółką Akcyjną Kolei Elektrycznej Łódzkiej dotyczącej rozbudowy i eksploatacji istniejącej w Łodzi sieci tramwajowej. Umowa ta obowiązywała od 1 czerwca 1923 r., a jej czas trwania określono na 40 lat tj. do dnia 31 grudnia 1962 r.

- W wyniku zawartej umowy w 1924 r. powstało kilka linii dalej sięgających do przedmieścia:
  • ul. Rzgowska od Górnego Rynku do kolei na Chojnach, o długości 2.252 mb.
  • ul. Brzezińska od Pl. Kościelnego do Al. Cmentarnej - 2.325 mb.
  • ul. Łagiewnicka od Pl. Kościelnego do Bałuckiego Rynku i na Bałuckim Rynku - 647 mb.
  • drugi tor na ul. Kopernika i Konstantynowskiej - 617 mb.

    - W roku 1925 wybudowano tory tramwajowe na Widzewie od ul. Konstytucyjnej do torów kolejowych i na ul. Srebrzyńskiej - od cmentarzy do kolei.

    - Rok 1927 , to następny etap rozwoju sieci. Powstają nowe, ważne odcinki tras na ulicach Kilińskiego od Głównej do Przejazd; Przejazd - od Piotrkowskiej do Przędzalnianej; na ul. Zielonej - do Pl. Hallera oraz drugie tory m.in. na ul. Rzgowskie.

    - Rok 1928 , to rok nowych inwestycji torowych. Poza oddaniem do użytku nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Dąbrowskiego powstaje około 22 km. nowych torów w następujących miejscach:
    • na ul. Brzezińskiej - wydłużenie torów do cmentarzy
    • na ul. Pomorskiej - od Helenowa do ul. Zagajnikowej, które w następnym roku wydłużono do ul. Morskie j (Tamki)
    • na ul. Przejazd - od ul. Przędzalnianej do ul. Zagajnikowej i Zagajnikową do ul. Rokicińskiej (Piłsudskiego)
    • na ul. Napiórkowskiego (Przybyszewskiego) - od ul. Kilińskiego do ul. Tatrzańskiej
    • na ul. Kilińskiego - od ul. Napiórkowskiego do ul. Dąbrowskiej (do zajezdni)
    • na ul. Dąbrowskiej (J. Dąbrowskiego) - od ul. Rzgowskiej do ul. Kilińskiego
    • na ul. Kątnej (Wróblewskiego)
    • na ul. Kilińskiego - od ul. Narutowicza do ul. Brzezińskiej (Wojska Polskiego)

    - W 1929 r. było 17 linii o długości 46 km, przewożących średnio dziennie 238 tys. pasażerów.

    - W 1933 r. tramwaje miejskie dysponowały 47 km sieci i 14 liniami. W tymże roku powstaje nieduży odcinek nowych torów na ul. Kilińskiego od ul. Przejazd do ul. Narutowicza, z odgałęzieniem na ul. Składową od ul. Kilińskiego do ul. Skwerowej (POW).

    - Następne lata, aż do wybuchu drugiej wojny światowej, nie wykazują już znaczniejszej rozbudowy sieci. W 1934 r. powstają niewielkie odcinki nowych torów: przedłużenie ul. Narutowicza od ul. Tramwajowej do ul. Zagajnikowej i na ul. Łagiewnickiej od Bałuckiego Rynku do ul. Biegańskiego.

    - Dopiero w latach 1945 - 46 linie tramwajowe miejskie wydłużono, zgodnie z interesami łodzian, do przedmieścia: Zdrowie, Ruda Pabianicka, Żabieniec i Julianów.
    Po drugiej wojnie światowej nastąpił dalszy rozwój łódzkiej komunikacji miejskiej. Powstały nowe trasy: na Stoki, Nowe Złoto, Karolew, na Łagiewnickiej, Warszawskiej i Wojska Polskiego. W 1951 r. pojawiły się tramwaje na całej długości Al. T. Kościuszki i Zachodniej, odciążając bardzo zatłoczoną Piotrkowską, co pozwoliło nawet na likwidację tramwajów na odcinku od Pl. Wolności do F. Żwirki.

    - W międzyczasie MPK otrzymuje pierwszych 7 wozów autobusowych i od dnia 11 października 1948 r. uruchamia pierwszą w mieście linię autobusową "A" na odcinku: Pl. Niepodległości - Józefów, a następnie od toru kolejowego do Józefowa wzdłuż ul. Rzgowskiej.

    - W 1951 r. uruchomiona zostaje następna linia autobusowa po ul. Piotrkowskiej między Pl. Wolności i Pl. Niepodległości oraz w rozbudowie torów wydłużono trasę tramwajową do Zagrzewa.

    - Budowa mostów i wiaduktów pod i nad torami kolejowymi, otaczającymi Łódź, umożliwia usprawnienie ruchu i trasy tramwajowe wybiegły na dalekie przedmieścia, np.: Chojny, Retkinia, Kurak, Teofilów i Widzew.

    - W 1986 roku uruchomiono zajezdnię tramwajową przy ul. Telefonicznej zaliczaną do najnowocześniejszych w kraju. Istotny rozwój zanotowała komunikacja autobusowa, dla której wybudowano 3 nowe zajezdnie.

    - Od końca lat 70-tych następuje dostosowywanie tras tramwajowych do warunków ekonomicznych i zmian w organizacji ruchu drogowego w mieście. 1 lipca 2008 roku oddano do użytku trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Dokładnie w rok i jeden miesiąc po uruchomieniu trasy ŁTR, uruchomiono nową pętlę tramwajową IKEA/PORT ŁÓDŹ. Miejska trasa linii 11 została wydłużona o 3 (wówczas nie oddane jeszcze do użytku, łącznie z docelowym) przystanki z zajezdni Chocianowice do nowego punktu docelowego nazywanego po prostu "IKEA".

    - Od 1 kwietnia 2012 roku MPK – Łódź przejmuje obsługę komunikacyjną linii tramwajowych do Ozorkowa przez Zgierz oraz do Lutomierska przez Konstantynów.

    Aby wyobrazić sobie łączną długość tras obsługiwanych przez MPK-Łódź Spółka z o.o. należy sobie wyobrazić odległość większą niż ze Świnoujścia do Ustrzyk Dolnych w Bieszczadach.

    Tabor MPK-Łódź


    Stan na: 27.12.2012 r.

    Autobusy:

    MPK- Łódź Spółka z o.o. dysponuje 383 autobusami.

    Solaris Urbino 18 (EEV+klimatyzacja) (15 sztuk)
    İmage
    Rok produkcji – 2011 liczba miejsc siedzących – 44, stojących- 121 silnik DAF o pojemności 9186 cm3, moc silnika 231kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów Voith 864.5, klimatyzacja przedziału pasażerskiego i kierowcy

    Solaris Urbino 12 (EEV+klimatyzacja) (30 sztuk)
    İmage

    Solaris Urbino 18 (62 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2008.
    Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 127.
    Normy czystości spalin Euro 5
    Układ napędowy: silnik o mocy 231 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes Benz 628 Conecto G (10 sztuk)
    İmage
    Rok produkcji – 2010 liczba miejsc siedzących – 43, stojących- 127 silnik Mercedes-Benz OM 457 LA o pojemności 11967 cm3, moc silnika 260kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów Voith 864, klimatyzacja stanowiska kierowcy.

    Mercedes Benz 628 Conecto LF (15 sztuk)
    İmage
    Rok produkcji – 2010 liczba miejsc siedzących – 29, stojących- 72 silnik Mercedes-Benz OM 926LA o pojemności 7201 cm3, moc silnika 210kW, czystość spalin EEV, automatyczna skrzynia biegów ZF 502, klimatyzacja stanowiska kierowcy.

    Mercedes-Benz O 530 Citaro (12 sztuk)
    İmage
    Autobus miejski jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
    Liczba miejsc: siedzących 29+1, stojących 76.
    Normy czystości spalin Euro 3 + Voith
    Układ napędowy: z silnikiem diesla, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes-Benz O 530 G Citaro (7 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2006.
    Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 123.
    Normy czystości spalin Euro 3
    Układ napędowy: silnik o mocy 260 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes-Benz O 345 G Conecto (30 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy, średniopodłogowy, rok produkcji 2006.
    Liczba miejsc: siedzących 48+1, stojących 124.
    Normy czystości spalin Euro 3
    Układ napędowy: silnik o mocy 220 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes-Benz O 530 Citaro (23 sztuki)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2000-2001,
    Liczba miejsc: siedzących 30, stojących 77.
    Normy czystosci spalin Euro 2
    Układ napędowy: silnik o mocy 185 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes-Benz O405N2 (1 sztuka)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy, niskopodwoziowy, lata produkcji 1994-97.
    Liczba miejsc: siedzących 31, stojących 71.
    Normy czystości spalin Euro 1 i Euro 2 /najnowsze/.
    Układ napędowy: silnik o mocy 184 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Mercedes-Benz O405 GN (29 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy, niskopodłogowy, rok produkcji 1995-1996.
    Liczba miejsc: siedzących 46+1, stojących 113.
    Normy czystości spalin Euro 2.
    Układ napędowy: silnik o mocy 220 kW (300 KM), skrzynia biegów automatyczna.

    Volvo 7700A (14 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy /18 m /, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
    Liczba miejsc: siedzących 42+1, stojących 114
    Normy czystości spalin Euro 4
    Układ napędowy: silnik o mocy 228 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Volvo 7700 (5 sztuk)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy /12 m /, niskopodłogowy, rok produkcji 2007.
    Liczba miejsc: siedzących 29+1, stojących 67
    Normy czystości spalin Euro 4
    Układ napędowy: silnik o mocy 193 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Volvo 7000A (13 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy, niskopodłogowy, lata produkcji 2001-2002
    Liczba miejsc: siedzących 42, stojących 133.
    Norma czystości spalin Euro 2 i 3
    Układ napędowy: silnik o mocy 199 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Volvo 7000 (39 sztuk)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, lata produkcji 2000-2003
    Liczba miejsc: siedzących 30, stojących 78.
    Normy czystosci spalin Euro 2 i 3
    Układ napędowy: silnik o mocy 158 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Volvo B10L (17 sztuk)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, lata produkcji 1998-1999.
    Liczba miejsc: siedzących 34, stojących 75.
    Normy czystości spalin Euro 2.
    Układ napędowy: silnik o mocy 180 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Jelcz M081 MB3 "VERO" (17 sztuk)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy (8 m dł.), niskopodłogowy, rok produkcji 2006.
    Liczba miejsc: siedzących 14, stojących 22
    Norma czystości spalin Euro 3
    Układ napędowy: silnik 100 kW,
    skrzynia biegów manualna.

    Jelcz M121MB3 (34 sztuk)
    İmage
    Autobus jednoczłonowy, niskopodłogowy, rok produkcji 2005-2006.
    Liczba miejsc: siedzących 30, stojacych 68
    Normy czystości spalin Euro 3
    Układ napędowy: silnik 185 kW,
    skrzynia biegów automatyczna.

    Ikarus 280 (10 sztuk)
    İmage
    Autobus przegubowy lata produkcji 1992-1995.
    Liczba miejsc: siedzących 36, stojących 111.
    Normy czystości spalin Euro 1.
    Układ napędowy: silnik o mocy 180 kW, skrzynia biegów automatyczna.

    Wagony tramwajowe:


    Stan na: 18.12.2012 r.
    MPK- Łódź Spółka z o.o. dysponuje 474 wagonami tramwajowymi.

    PESA 122 (10 sztuk)
    İmage
    Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2007.
    Liczba miejsc: siedzących 63, stojących 133 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 trójfazowe asynchroniczne silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 420 kW; klimatyzacja.

    CITYRUNNER (15 sztuk)
    İmage
    Wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy. Rok produkcji 2001.
    Liczba miejsc: siedzących 59, stojących 116 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 400 kW.

    Tramwaj 805Na zmodernizowany (6 sztuk)
    İmage
    Tramwaj 805Na zmodernizowany (trzydrzwiowe nadwozie)

    Tramwaj 805Na zmodernizowany napęd (4 sztuki)
    İmage
    Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2005-2006.
    Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu przemiennego o łącznej mocy 160 kW.

    Tramwaj 805Na zmodernizowany (142 sztuk)
    İmage
    Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 2004-2005.
    Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: 4 silnik prądu stałego o łącznej mocy 160 kW.

    Tramwaj 805Na zmodernizowany napęd (20 sztuk)
    İmage
    Jednoczłonowy, zmodernizowany. Lata modernizacji 1997-1999.
    Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: energoelektroniczny, 4 silniki prądu stałego lub przemiennego o łącznej mocy 160 kW.

    Tramwaj 805Na (254 sztuk)
    İmage
    Jednoczłonowy starszej generacji, lata produkcji 1977-1990.
    Liczba miejsc: siedzących 20, stojących 79 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: 4 silnik prądu stałego o łącznej mocy 160 kW.

    Düewag M6S (6 sztuk)
    İmage
    Wagon dwuczłonowy, dwukierunkowy. Lata produkcji 1976, 1977.
    Liczba miejsc: siedzących 36, stojących 65 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: pośredni/automatyczny, 2 silniki o łącznej mocy 300kW.

    Düewag GT8N (6 sztuk)
    İmage
    Wagon trójczłonowy, jednokierunkowy, z sekcją niskopodłogową. Rok produkcji 1962, gruntowna modernizacja w 1993.
    Liczba miejsc: siedzących 54, stojących 125 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: bezpośredni, 2 silniki o łącznej mocy 240kW.

    Düewag GT6 (9 sztuk)
    İmage
    Wagon dwuczłonowy, jednokierunkowy. Lata produkcji 1957-1964.
    Liczba miejsc: siedzących 42, stojących 108 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: bezpośredni, 2 silniki o łącznej mocy 220kW.

    Düewag GT8ZR (2 sztuki)
    İmage
    Wagon trójczłonowy, dwukierunkowy. Rok produkcji 1969.
    Liczba miejsc: siedzących 52, stojących 150 (5 osób na m2).
    Układ napędowy: bezpośredni, 4 silniki o łącznej mocy 260kW.




    Pozdrawiam,
    MrYanke$


(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20.01.2013 22:16 przez MrYanke$.)
20.01.2013 22:14
Szukaj postów Cytat
 Podziękowania za post: Marshall

Użytkownik
Użytkownicy
Liczba postów: 65
Dołączył: 10-2014
Podziękowań: 4
Post: #2
RE: MPK-Łódź Sp. z o.o.
Prosiłbym o malutkie odświeżenie czyli dodanie do taboru nowych MB 628 Conecto B02 z Euro 6 oraz MB Conecto G B02 i MB Conecto B01.
Również proszę o zaktualizowanie stanu taboru tramwajowego ponieważ doszło jeszcze 13 sztuk Duewag-ów M8C.
Wątek nie był dawno aktualizowany...:(

11.03.2015 21:40
Szukaj postów Cytat

Łodzianin
Użytkownicy
Liczba postów: 21
Dołączył: 09-2015
Podziękowań: 5
Post: #3
RE: MPK-Łódź Sp. z o.o.
No i o Pesie Swing nie zapomnijmy.
Ja może nie pamiętam za dobrze Od kiedy to po Łodzi jeździły MBO405(G) ale już dawno zostały wycofane:)


Kanał YouTube Jacobex
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 29.08.2017 23:05 przez jacobex.)
29.08.2017 23:03
Szukaj postów Cytat
Odpowiedź 




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Forum Strefa-OMSI.pl

Tematyczne Forum dotyczące najpopularniejszego symulatora autobusu - OMSI. Zapraszamy do rejestracji i aktywnego udziału w Społeczności.

Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.

Współpracujemy z:

Polecamy także: