MZA Warszawa | ||||||
Witam,
ja opowiem troszkę o naszym "stołecznym" przewoźniku ![]() Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. (MZA) w Warszawie - przedsiębiorstwo transportowe, obsługujące na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego, linie autobusowe na terenie Warszawy oraz sąsiednich miejscowości. Pierwszym niskopodłogowym autobusem 15-metrowym, zakupionym przez MZA był Neoplan N4020. Pierwszymi przegubowymi autobusami niskopodłogowymi były Ikarusy 417.08, zakupione w 1995 roku. W 1999 wprowadzono do eksploatacji nowoczesne i niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 15. W 2001 do Solarisów dołączają autobusy marki MAN. To tak z Wikipedii, ale kogo obchodzi teoria, przejdźmy więc do taboru ![]() Tabor: -> Ikarusy (Ikarus 260.73A - 17 szt.; Ikarus 280.37 - 10 szt.; Ikarus 280.70E - 36 szt.) - byłoby więcej gdyby nie były złomowane -> Neoplany N4020 (11 szt) i N4020td (50 szt) -> cała masa Solarisów Urbino 15 (166 szt.) -> Solarisy Urbino 10 (20 sztuk z 2012r. i jeszcze 15 sztuk z bodajże 2010r) -> cała masa Solarisów Urbino 12 (50 szt. z 2007r; 70 szt. z 2008r; 36 szt. z 2011r) -> różnej maści Jelcze (Jelcz 120MM, Jelcz 120MM/1, Jelcz M121I, Jelcz M121M, Jelcz M181M) -> Solbusy Solcity 10 (40 szt.) -> Solbusy Solcity 12 (25 szt.) -> Solarisy Urbino 18 (różnej maści, dostawy 2005-2011 i 2013) - 449 szt. -> Mercedesy Conecto LF G - nówki sztuki z listopada 2012r ![]() -> Solarisy Urbino 18 w wersji Hybrid (2012r.) - 4 szt. A na koniec moje ukochane < MAN'y > :3 -> MAN'y NG 313 oraz NG 313 Lion's City G (te miały iść do Gdańska, jednak "wzięła" je Warszawa, nie były malowane na Warszawskie barwy i jeżdżą w biało-czerwonych - są 3 szt.), MAN'y NM 223.3 (15 szt.) i moje ukochane MAN'y NG 363 Lion's City G :3 (2010r - 70 szt.)
A właśnie, co się stało z tymi Ikarusami 417?
A tak do wiarygodności informacji z Wikipedii, mam wrażenie, że poniższe Volvo było znacznie wcześniej w posiadaniu MZA (chyba nawet jak jeszcze było MZK) niż Ikarusy 417 ![]() Pzdr. @EDIT: Sprawdziłem, wg. Phototrans pierwszym właścicielem powyższego Volvo było MZK Warszawa w 1993 roku (źr. http://open.phototrans.net/15,2348,54.html ), więc Wikipedia, jak zwykle, kłamie. Sam osobiście pamiętam to Volvo jeszcze ze starymi lampami: ![]() @EDIT3: Przejrzałem dokładnie historię MZK/MZA/ZTM Warszawa, powyższe Volvo B10MA (a.ka. Jelcz M180) nr. tab. 7370 był nie dość, że pierwszym autobusem przegubowym niskopodłogowym w Warszawie, to pierwszym niskopodłogowym w ogóle, jako ciekawostka, to był jedyny egzemplarz tego modelu zakupiony przez warszawskiego przewoźnika. Rok wcześniej, w 1992 roku, ówczesne MZK zakupiło również namiastki autobusów niskopodłogowych z jednym stopniem, czyli kilku poprzedników Ikarusa 417, tj. 435 ![]() oraz jednego Dennis'a Lance #6260 ![]()
!NIE POMAGAM NA PW - OD POMOCY JEST FORUM!
PCB: Gigabyte GA-970A-DS3 CPU: AMD FX-8350 @ 8x4.4GHz + Raijintek EreBoss RAM: 8GB RAM DDR3 GPU: Sapphire Radeon RX480 Nitro+ 8GB PSU: Corsair TX850M OS: Windows 10 Pro x64 Zanim cokolwiek napiszesz, przeczytaj koniecznie REGULAMIN Jeśli masz problem techniczny, zapoznaj się z ZASADAMI DZIAŁÓW TECHNICZNYCH Jeśli chcesz podzielić się dodatkiem, zapoznaj się z REGULAMINEM DZIAŁU POBIERALNIA Find me on: fb.me/mattezpl
Dziękuję za poprawkę, na Historii MZA (daw. MZK) się nie znam, więc nie będę się tu wymądrzał
![]() ![]() ![]() @@@ EDIT Ikary 417 zostały 4 lata temu zezłomowane, stały na zajezdni z karteczkami "autobus w postępowaniu kasacyjnym". Tutaj zdjątko ze złomowiska: ![]()
Ehhh... szkoda. Pamiętam jak kiedyś jeździłem do szkoły 121 (ówcześnie Pl. Wilsona - Gwiaździsta). Linię obsługiwały stare, rozklekotane Ikarusy 260, kilka Jelczy i jeden autobus niskopodłogowy, właśnie Ikarus 417. Niestety kursował 15 minut przez rozpoczęciem moich lekcji. Oczywiście najczęściej wychodziłem specjalnie później, żeby się nim przejechać, przez co notorycznie spóźniałem się do szkoły. Pamiętam te jasnoszare wnętrze i pomarańczowe rurki. Tak pachniało nowoczesnością w porównaniu z czarną gumową wykładziną oraz sklejką w drewnopodobnym kolorze na ścianach i suficie, jak w starszych Ikarusach...
Właściwie podobna sytuacja miała miejsce w 1996 roku, gdy do Warszawy na testy z Berlina trafił pierwszy niskopodłogowy tramwaj. Jeździł po Warszawie pół roku na nie istniejących już liniach 16 (Piaski - Al. Wilanowska[?]) i 36 (Potocka - Wyścigi). Mieszkałem przy pętli Piaski i czasem stałem kilka godzin czekając na niego, by przejechać się 2 przystanki i wrócić na piechotę. Sprawcą całego zamieszania był AdTranz GT6N, wtedy o tym nie wiedziałem, ale był nawet w berlińskim malowaniu. Oto kilka zdjęć testowanego tramwaju autorstwa Tomasza Igielskiego z 1996 i Krzysztofa Lipnika z kolejnych testów GT6N w 2001 roku: ![]() Co prawda minęło jakieś 20 lat od kiedy byłem ostatnio w tamtych okolicach, ale jest to chyba wyjazd ze starej pętli 36 - Potocka ![]() Tutaj rozpoczyna trasę wyjeżdżając z Zajezdni Mokotów ![]() drugie ujęcie z Zajezdni Mokotów ![]() Wnętrze z charakterystycznymi berlińskimi kasownikami ![]() Pulpit, nie wyobrażam sobie jak trudno ówczesnemu motorniczemu prowadziło się tramwaj dżojstikiem ![]() Drugi test w 2001 roku na starym jeszcze Moście Gdańskim, niestety sterownik nie obsługiwał polskiej czcionki ![]() 36 na Mickiewicza w 2001 roku
!NIE POMAGAM NA PW - OD POMOCY JEST FORUM!
PCB: Gigabyte GA-970A-DS3 CPU: AMD FX-8350 @ 8x4.4GHz + Raijintek EreBoss RAM: 8GB RAM DDR3 GPU: Sapphire Radeon RX480 Nitro+ 8GB PSU: Corsair TX850M OS: Windows 10 Pro x64 Zanim cokolwiek napiszesz, przeczytaj koniecznie REGULAMIN Jeśli masz problem techniczny, zapoznaj się z ZASADAMI DZIAŁÓW TECHNICZNYCH Jeśli chcesz podzielić się dodatkiem, zapoznaj się z REGULAMINEM DZIAŁU POBIERALNIA Find me on: fb.me/mattezpl
może nie związane z mza, ale już bardziej z ztm- albo mi się wydawało, to znaczy na pewno Mi się przewidziało
![]() z logiem ztm nad środkowymi drzwiami. Może ktoś to potwierdzić? szczerze się zdziwiłem, ale chyba musiało mi się przewidzieć. a widziana była koło wiatracznej jakoś po 17
@Vanusek - Gdzieś czytałem, że PKS Grodzisk Mazowiecki ma jedną "zastępczą" Scanię. To zapewne była ona
![]()
Procesor: Intel Core i5-4460 (4 x 3.2 GHz)
RAM: 8 GB Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 960 (4 GB) System: Windows 10 Pro
Ja wiem... Od co najmniej 6 września w nowych barwach śmiga #A517. http://www.omni-bus.eu/omnigaleria/displ...play_media Także raczej nic Ci się nie przywidziało
![]()
a jednak. dzięki Sebastian i proplayer. tak to wygląda jakby ktoś był ciekawy (bo Sebastiana link nie działa
![]() ![]()
@Venusek. Masz rację. Po co to badziewie oklejać. A co do MZA WARSZAWA to bardzo dobrze dba o autobusy. Szkoda że Ikarusy 417-stki skasowali tak szybko
![]()
To Ikarusy 260 nadal kursują a 417 nie? Szczerze jestem zaskoczony tym faktem. A wiecie może dlaczego je tak szybko skasowali?
Procesor: -
RAM: - Karta Graficzna: - System Operacyjny: - https://www.youtube.com/watch?v=-VRtaqCh-08 | ||||||
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
1 gości |